Försäsongsträningar, tips och erfarenheter?

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Tjo!

Vi är några stycken som är sugna på att åka iväg på någon träning ner i Europa under våren. Vad kan vara bra att tänka på?

Tanken är att åka ner och bo i bussen för att spara pengar osv.
Olika arrangörer erbjuder körningar, är det ett vettigt alternativ, eller funkar det att bara åka iväg och hänga på grinden när de öppnar banorna på morgonen?
Bekymmer med gränskontroller?
Tillgång till däck osv på plats?
Pris?
Lämpligaste resmålen?

Ni med lite mer erfarenhet av sådana här utflykter kanske har lust att dela med er av era erfarenheter så man kanske slipper att trampa på de värsta minorna iallafall. :)

Mvh Calle
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Jo jag har sett att han anordnar, men känns roligare att styra upp det själv om man ska iväg. :)
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har kört med Racingsafari på Poznan en gång, och det funkade riktigt bra. Mycket körning med öppen depå i 4 dagar, och billigt att bo och äta.
Trevlig bana också....

Tror dom har nåt på gång till 2009 också...

Annars finns det väl körningar på Magny Cours med http://www.road-race.dk/

Ska man köra ner själv så är det väl skönast att hoppa över södra spanien pga hiskeligt långa resor....

Har du köpt ny hoj Calle?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Vill du vara säker på att få köra är det boka och oftast betala i förväg som gäller. Beroende på bana etc så är det inte omöjligt att banan har test'n'tune dagar om du inte vill anlita någon annan.

Stå och hänga vid grinden är stor chans för lite hojåkning och mycket transport. Banorna är oftast bokade för olika aktiviteter varje dag av någon arrangör...

Jag skulle se till att ha med de däck, bränsle, reservdelar som kan tänkas gå åt. Då blir det inga konstiga överraskningar för att din modell av däck inte finns etc.

Ända problemet med gränskontroller är väl in i Sverige om ni har mer än några liter sprit per person med er :rolleyes:

Vid färjetransporter gillar de inte acetylen/syrgastuber för svetsen eller för mycket bränsledunkar.
 

FastFreddie5

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600 RR-08, numer Elitidrottsman!
Träning utomlands

Jag har varit iväg tre gånger, Polen, Spanien och nu senast Italien/Kroatien. Absolut måste att ha bokat med en arrangör och betalt i förväg så du vet att det är körning. Ha med dig de prylar du behöver för dina dagar. Ofta finns det att köpa men det vet man inte och vad jag sett så har det varit dyrare än hemma. 210Euro för ett Dunlop bakdäck är ju inte precis rea.
Om du orkar ta dig igenom hela tråden om Italien/Kroatien resan så finns den ju under namnet "eftersäsongs träningsrapport"
Det är super kul att vara ute på roadtrip och dessutom så är ju banorna ute i europa av helt annan kvalité och dimensioner än vad vi är vana vid.
Jag ger mig nog inte iväg till södra spanien igen, 358 mil visade gps'en när vi startade. Lite i längsta laget.
 

DreeTman

Långsam
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lindesberg
Hoj
Posörhoj 08 -RR edition
Jag har kört med Racingsafari på Poznan en gång, och det funkade riktigt bra. Mycket körning med öppen depå i 4 dagar, och billigt att bo och äta.
Trevlig bana också....

Tror dom har nåt på gång till 2009 också...

Annars finns det väl körningar på Magny Cours med http://www.road-race.dk/

Ska man köra ner själv så är det väl skönast att hoppa över södra spanien pga hiskeligt långa resor....

Har du köpt ny hoj Calle?


Låter som en bra idé med både östra europa och Frankrike. Spanien blir ju en bit förstås och det måste ju med tas med i resbudgeten. Fördelen är vädret antar jag?

Ny hoj blev det till slut. Var först ner och vände i Anderstorp efter en cykel som blev såld kvällen innan jag kom :gnissla men sen så blev Daniel Almquist R1'a till salu så då fick det bli den. Tänkte pluttra runt lite i R1000 nästa år. :)

Tack till övriga med! :tummenupp Det kommer fler och fler småsaker som kan vara bra att känna till. Hur funkar det med språkförståelse neröver, klarar man sig med Engelska eller är man torsk utanför tyskland?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top