Förslag om höjda försäkringspremier

Bandit

Ha skoj
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Grizzly 600
Som säkert många vet är det val i september satt i och med detta och skummade igenom moderaternas valmanifest.
Hittade där något väldigt intressant som berör många även motorcyklister. Många tycker redan att försäkringarna på motorcyklar är hög. Men med detta förslag som moderaterna kommit med så kommer försäkringarna bli ännu högre.
Ungefär en TRE dubblering på bara trafikdelen enligt deras valmanifest.
Dem vill nämligen överföra statens kostnader för trafikskadades sjukpenning och sjukersättning till trafikförsäkringen.

Vad tycker ni om detta?

Länken till deras valmanifest bläddra till sidan 17
http://www.moderat.se/material/pdffiler/moderat_7540.pdf

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
Bandit skrev:
2062300 Som säkert många vet är det val i september satt i och med detta och skummade igenom moderaternas valmanifest.
Hittade där något väldigt intressant som berör många även motorcyklister. Många tycker redan att försäkringarna på motorcyklar är hög. Men med detta förslag som moderaterna kommit med så kommer försäkringarna bli ännu högre.
Ungefär en TRE dubblering på bara trafikdelen enligt deras valmanifest.
Dem vill nämligen överföra statens kostnader för trafikskadades sjukpenning och sjukersättning till trafikförsäkringen.

Vad tycker ni om detta?

Länken till deras valmanifest bläddra till sidan 17
http://www.moderat.se/material/pdffiler/moderat_7540.pdf

Mörker mörker! :huvet
Nu har jag inte läst igenom hela manifestet men drog en snabbsök ner till försäkringarna. Men sen är ju frågan om dom kanske tänkt sänka skatterna eller nått annat så de ändå blir +/- 0 i slutändan, om man räknar på det totala. Men som sagt har inte läst igenom manifestet, pågrund av bristande intresse och ork :)

Nää de blir väl en röst på piratpartiet. Tanka is the shit!! :banana :tummenupp

Last edited:

cbjorkman

Back on track!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille (R1 -00 Turbo *STULEN*)
Lät inget vidare. När jag läser 'typisk premiehöjning för motorcykel' så är det väl knappast räknat på en sporthoj. På en sporthoj blir väl höjningen betydligt större :mad:

Moderaterna får INTE min röst i år...

HOJBOY

Team Knubbsäl
Gick med
8 Oct 2004
Hoj
GSXR 1000 -04
Låter inte kul.Som om våra försäkringar inte är nog höga redan.Jag har däremot haft turen att få sänka min försäkring,på min gixxer 1000,med ca 300-350 kr i månaden.Har samma villkor som tidigare,men som sagt billigare.Så det jag betalade i fjol på hojjen per mån,betalar jag nu på bil å hoj tesammans :banana .

Säg till om ni vill ha mer info,å kolla ER försäkring,annars finns jag på klubben,publördan den åttonde.

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
"Är du ung och äger till exempel en sportbil så blir höjningen riktigt svettigt. Störst höjningar får nämligen dom som statistisk råkar ut för mest skador, det är unga och dom som kör snabba eller stora bilar som orsakar mycket skada. Och då kan det bli en premiehöjning på över 10 000 kronor enligt försäkringsbolagen.

Motorcyklar med stora motorer får sannolikt dom allra störst premiehöjningarna."

Får väl sälja hojen och köpa en moped... :gråta

Mell

På bättringsvägen, den bästa vägen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Såg på nyheterna idag att det ser inte bra ut för oss hojåkare.
Att försäkringen ska täcka sånt som normalt täcks av det vi betalar i skatt verkar konstigt.

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
som jag förstått det kan det röra sig om som mest 250kr månaden för en hoj. och att folksam tagit fram skräckexempel på begäran av kommunal facket för skrämma väljare att rösta med hjärtat och inte hjärnan.

Ytterligare information i finland har man haft detta system länge och där är försäkringspremierna billigare än i sverige.

som jag ser det varierar ju permierna redan nu i det spannet då man lätt kan få en premie på mellan 5000- 25000 beroende på val av bolag

jag är inte så orolig för försäkrings premien det vore värre om miljöpartiet varit kvar och soppan snart kostat 30 kr litern om man överhuvudtagit tillåtits köra fordon utan katalysator

tro länsförsäkringar har bra vilkor för hojar

Last edited:

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Freddy82 skrev:
2476306 Nej men kanske en motard :nicka
Man är inte omöjlig, motard kanske är kul...? Blir det för dyrt så har man väl inget annat alternativ än att sälja... Håller just nu på att söka extraknäck här i Umeå vid sidan av studierna, då kanske man slipper sälja.

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
utjämning?

Alltså, jag är nog annorlunda. För jar räknar trots allt årspremie och 250kr mer i månaden för mig innebär totalt sett en rejäl fördubbling av mina försäkringskostnader. Men man kan vända på resonemanget: Vem betalar idag? Jo, det gör vi ju allihopa fast det går på skattesedeln. Jag gillar inte utvecklingen dock för det är stor risk att sporthojarna får en ökning utan proportioner.
Är det utlovat att dessa pengar skall synas i skattekuväret?:confused:

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
Nä pengarna ska gå till att betala för sjukhuskostnaderna så att tant olga som ej har hoj slipper betala för kostnader som jag som gillar när det står 3 först på hastighetsmätaren och varit på skogsbesök

sen vore det kanske kul om man slipper politik och har mer hoj typ. politik är delvis mitt jobb som så

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jomenvisst

Nä, visst. Har man den känslan att man vill känna döden sitta på baksitsen flåsandes i nacken så...

... kanske man inte ska vara så grinig över försäkringsbrevet.

Mer körning!!
Någon som är sugen på lördag?

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
när solen nu kommer ösa ner 22 grader i skuggan så kommer det helt säkert bli något. Korden är ej framme på däcket ännu så några mil till blir det nog innan det är dags ställa av hojen

för det lär väl knappast bli något BF2 spelande på lördag det får vi göra på natten

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Men jag vill inte betala för olga när hon halkar på isen och bryter lårbenet...

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
hon törs inte ut då alla MC knuttar far runt och skrämmer tanten hålla sig inne:tungan
men faktiskt du har en point där det måste vi ta med MC åkare ska inte behöva gamla tanters fall på skattsedeln :)

Mell

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX12R -02 i delar
Snart har vi det som i USA, man måste försäkra sig för allt själv. Detta med att flytta kostnader till försäkringar kommer att leda till en privatisering av sjukvården.
Sen alla dessa som röker och super borde ha en dyr försäkring så de får en högre riskmedvetenhet, sen kan vi avskaffa spritskatten och tobaksskatten så att de som kan kontrollera sina vanor inte behöver bekosta en massa andra personers verklighetsflykt och rökinandning.
Exemplen kan göras många, ungar som hoppar studsmatta borde ha en högre självrisk än dom som leker med lego...

MacMarine

GSXR
Gick med
20 Sep 2006
Hoj
GSX1100
det är redan som i USA har du inte en försäkring så får du vänta och möjligen dö i vårdkö medans vi som tagit försäkring får vård direkt

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...