Förslag på alt. till ORG. ECU/styrbox...

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
vad finns det för alternativ om man vill byta ut ORG. styrbox... tänkte om man ex.vis vill höja varvstoppet , ändra tändkurva etc. o inte bara mappa A/F

typ PC3 e ju bara en piggy back , men om man vill ha ett programerbart "sprut" som man även kan ställa tändningen.

gärna lite länkar.

mvh.T

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Megasquirt var hyfsat bra och billiga förr (men nu finns säkert andra bättre alternativ).

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
MoTeC

Beroende på vad du har hojen till så finns det lika olika alternativ.

Ignijet är en ecu många använder inom RR. Fullt justerbar från PC.

Wolf ecu med samma funktioner som Ignijet ungefär.

Googlade lite snabbt. EFI

MoTeC är annars det bästa enligt min mening till "överkomliga" priser och dessa är "vehicle management" dvs du får flera funktioner tex traction control, launch control osv osv.

Det finns så klart flera enklare alternativ men om du ska byta ta något som flera andra har så du har "bollplank" när du ska konfigurera och mappa din nya ecu.

/J

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Megasquirt var hyfsat bra och billiga förr (men nu finns säkert andra bättre alternativ).

jo finns ju "megaspark" (tändning) att köpa till det...

men många inom bilsvängen säger att det inte e nå bra , inte hållit på nåt me det själv bara ful-mappat me 'Autronic tidigare.

mvh.T

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Beroende på vad du har hojen till så finns det lika olika alternativ.

Ignijet är en ecu många använder inom RR. Fullt justerbar från PC.

Wolf ecu med samma funktioner som Ignijet ungefär.

Googlade lite snabbt. EFI

MoTeC är annars det bästa enligt min mening till "överkomliga" priser och dessa är "vehicle management" dvs du får flera funktioner tex traction control, launch control osv osv.

Det finns så klart flera enklare alternativ men om du ska byta ta något som flera andra har så du har "bollplank" när du ska konfigurera och mappa din nya ecu.

/J

motec har jag ju sett på många hojar... men vilket ska man ha?? vad kostar dem???

Engine Management
•About ECUs
•M400
•M600
•M800
•M880
•Marine ECUs
•M800 Plug-In ECUs
•PWC Plug-In ECUs
•M4
•M48
•M2R
•MLS

mvh.T

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
motec har jag ju sett på många hojar... men vilket ska man ha?? vad kostar dem???

Engine Management
•About ECUs
•M400
•M600
•M800
•M880
•Marine ECUs
•M800 Plug-In ECUs
•PWC Plug-In ECUs
•M4
•M48
•M2R
•MLS

mvh.T

Mycket beror på hur mycket stålar du vill lägga och hur mycket kunskap du har eller kan tänka dig skaffa.

Jag kör en M4 PRO på min Aprilia(v-twin) och den funkar kanon, till en radfyra hade jag tagit en M48(billigare) eller en M400(dyrare men bättre på allt).

En beggad M4 hittar du för mellan 8000-12000 beroende på options och land. En Mxxx brukar börja på 18000 och uppåt beroende på tillvalda options.

En M800 (fetaste) med lite options brukar ligga på 30-35' beggad.

/J

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
microsquirt?? nån efterträdare till megasquirt???

mvh.T

Njaaa.. den togs fram som ett alternativ för MC, båtmotorer mm till dom som ville ha en liten, färdigbyggd, vattenskyddad enhet istället för den vanliga MegaSquirten.

rg500

www.roslagens-racing.se
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Westfield Gen 2 hayabusa
vr 8 kul att du är nöjd med min gammla m4,saknar den lite faktiskt:tummenupp
Till trådskaparen ! massor av meck o mappning innan du har nåt bättre än en org box.....

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
vr 8 kul att du är nöjd med min gammla m4,saknar den lite faktiskt:tummenupp
Till trådskaparen ! massor av meck o mappning innan du har nåt bättre än en org box.....

Som du vet var jag ju lite skeptisk till en början ;) men så fort jag fick igång den och började ställa in den gillar jag den bara mer och mer för varje gång jag kör på bana. Nu är även en lambda sensor beställd och koden för att låsa upp "closed loop" funktionen. Klockrent!!

/J

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Vad är det för fel på Suzukis kitbox för racebruk? Dessa brukar kosta någon tusing beg och har mappning för både soppa och tändning samt möjlighet till höjt varvstopp pitlimiter launch control mm...

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Vad är det för fel på Suzukis kitbox för racebruk? Dessa brukar kosta någon tusing beg och har mappning för både soppa och tändning samt möjlighet till höjt varvstopp pitlimiter launch control mm...

Säkert inget fel alls men alla "kit" ecu's till de olika märkena från deras egna race avdelningar är inte enkla att hitta. Vill man sedan kolla runt lite på mjukvaran eller kolla specer så är de svåra att få tag på, iaf online jämfört med de andra vi redan räknat upp.

Jag kanske bara letar på fel ställen men var hittar man mjukvara till exempelvis HRC, YEC och Kawasakis kit ecu's?

/J

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Säkert inget fel alls men alla "kit" ecu's till de olika märkena från deras egna race avdelningar är inte enkla att hitta. Vill sedan kolla runt lite på mjukvaran eller kolla specer så är de svåra att få tag på, iaf online jämfört med de andra vi redan räknat upp.

Jag kanske bara letar på fel ställen men var hittar man mjukvara till exempelvis HRC, YEC och Kawasakis kit ecu's?

/J

Mjukvaran finns inte online utan man får med en skiva till boxen. Ett tips för spec är att ladda hem kittmanualen till moppen du letar efter, den brukar finnas i PDF och redogör för inställningsmöjligheterna.

Behöver du programvaran kan jag nog leta upp den åt dig. Har YEC och HRC program på racelaptopen men den ligger i garaget 120mil bort...

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
HRC cbr 1000rr
hrc

Köper du nytt så får du ju mjukvaran ifrån HRC, det fick jag och alla andra som jag vet som kör med hrc.

Men kanske svårare att få tag i dessa mjuk varor om man köper beggade boxar utan mjukvara.

Men annars så tror jag att det finns inget som knäcker moetec, men det kostar därefter oxå. Pratade en åf för moetec i tyskland och han ville ha 27000 euro för att bygga en sånt system, all inklusive. Lite over kill för min level :gnissla

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Mjukvaran finns inte online utan man får med en skiva till boxen. Ett tips för spec är att ladda hem kittmanualen till moppen du letar efter, den brukar finnas i PDF och redogör för inställningsmöjligheterna.

Behöver du programvaran kan jag nog leta upp den åt dig. Har YEC och HRC program på racelaptopen men den ligger i garaget 120mil bort...

Kollade en snabbis på Aprilia RSV4 Corse katalog och då framstår Motec som rena lågbugdet alternativet..........

Jag kör redan med Motec på min moppe så jag är nöjd ;)

Köper du nytt så får du ju mjukvaran ifrån HRC, det fick jag och alla andra som jag vet som kör med hrc.

Men kanske svårare att få tag i dessa mjuk varor om man köper beggade boxar utan mjukvara.

Men annars så tror jag att det finns inget som knäcker moetec, men det kostar därefter oxå. Pratade en åf för moetec i tyskland och han ville ha 27000 euro för att bygga en sånt system, all inklusive. Lite over kill för min level :gnissla

I många fall vill man just kolla runt lite i mjukvaran innan man bestämmer sig, inte roligt om man saknar något.

Sedan är ju Motec inte bundet till något märke, dvs du kan göra ny härva och konfigurera den till vilken hoj som helst som finns på marknaden, DET är en klar fördel. Jag gissar oxå på att begagnatvärdet på Motec är högre än "kit" ecu's av just denna anledning.

Om Motec är det fetaste.......njaaaa......du ser dom inte i MotoGP.....de kör Magneti Marelli....

/J

Last edited:

Aghili Racing

Aghili racing..custom racebikes.
Gick med
15 Jun 2005
Hoj
HRC cbr 1000rr
ecu!

Jag vet men man vågar inte nämna magnet marelli heheh, jag uttryckte mig fel sorry , moetec är väl den fetaste för de dödliga!! men vart letar du efter en tex m800 någonstans? ebay el?

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS