Förslag på bra vinterskor önskas

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Utbudet här i Skåne är inte det bästa om man vill få tag i ett par varma bra vinterskor. Köpte ett par Bally curlingkängor åt min flickvän för två år sedan. Tog och testade ett par förra året och fick för mig att testa ett par igår. Slutsatsen var densamma. Bally har tydligen inga halvstorlekar. Antingen får man köpa en för liten sko eller en för stor. Har ingen lust att lägga in en inläggssula i en Bally känga. Foten kommer för högt upp. Det som är bra med Bally kängan är att man dragit upp sulan. Det är inga problem att gå i saltslask. Av någon förunderlig anledning älskar man vägsalt här nere. Det är inte bara bilarna som rostar. Ens skor tar rejält med stryk om man inte sköter dem.

Har ett par oerhört bra kängor som fungerat ypperligt en normal Skånsk vinter. Men de är inte särskilt varma när det är riktigt kallt. Inte så konstigt då de inte är fodrade. Skulle behöva ett komplement till dem.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Köp ett par frysrumskängor. Finns att få tag på via ett antal "yrkesbutiker". Har en god vän som är tältmontör och han har ett par som ska klara -20 grader, och det är vanliga arbetsskor.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag kör på ett par fodrade sievikängor med dragkedja och snörning. Stålhätta, sula som har bra bett i snö och annat halt fanstyg, och är så vattentäta man kan vänta sig av ett par skoklädnader som inte är gjorda av gummi. Fodret gör att de håller värmen helt okej. Ska man vara ute längre stunder behövs ett par raggsockar däremot.
Stålhättan och trampskyddet är bonusar.
De passar dessutom på mina fötter, något som är helt sanslöst sällsynt bland skor som inte är skyddsskor.
52271353[1].jpg

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tack för tipsen så här långt. Jag hade tänkt mig något som ser civilt ut. Det var dock smart att föreslå yrkesbutiker. Hur pass varma är lumpens vinterkängor om det nu går att få tag i sådana?

Som sagt låt förslagen komma i tråden. Finns säkert fler än jag som är ute efter ett par bra vinterskor som håller värmen bra i minusgrader.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Då är försvarets stövlar med iläggssocka bättre

O
Tack för tipsen så här långt. Jag hade tänkt mig något som ser civilt ut. Det var dock smart att föreslå yrkesbutiker. Hur pass varma är lumpens vinterkängor om det nu går att få tag i sådana?

Som sagt låt förslagen komma i tråden. Finns säkert fler än jag som är ute efter ett par bra vinterskor som håller värmen bra i minusgrader.

Peter_E

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
1999 - Yamaha Thunderace

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Vad ska du göra?
Ska du knata runt mycket eller stå still mycket?

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Jag slår ett slag för valfri dojja, med ylleinläggssula och ett par rediga raggsockor. Eller försvarets vita vinterstrumpor. Awesome.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det finns vinterpjucks på yrkesbutiker som ser ut som civila skor med, fast de håller flera gånger längre, är skönare och allmänt bättre på alla sätt och vis, och inte speciellt mycket dyrare. ;)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det finns vinterpjucks på yrkesbutiker som ser ut som civila skor med, fast de håller flera gånger längre, är skönare och allmänt bättre på alla sätt och vis, och inte speciellt mycket dyrare. ;)

Mhm. Oavsett så skall man inte köpa i Sverige. Man tjänar lätt 500 om man köper sina vinterskor utomlandsifrån istället.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vad ska du göra?
Ska du knata runt mycket eller stå still mycket?

Rent vardagsbruk. Det kan vara både kortare och längre promenader där man dessutom kan blir stillastående någonstans.

Har du egen erfarenhet? Inte riktigt min stil med päls.

Lacrosse Ridgetop är det enda rätta.

View attachment 373928

Skon påminner lite om nr 2 på listan i modebloggen jag hamnade på när jag googlade efter bästa vinterskor.

http://manligheter.se/2010/11/22/de-fem-basta-vinterskorna/

Nr 3 på listan har jag haft sedan 2001. Dyra i inköp men utslaget över tiden har de nästan varit gratis. Har inte ens behövt byta sula än på dem än. Det är ingen känga som är lämpad för nordisk vinter när kylan slår till på allvar och man är ute länge. Det skulle inte förvåna mig om kängan hänger med hela livet. En skånsk normalvinter är de perfekta. Man börjar med fördel använda dem redan på hösten och använder dem en bra bit in på vårkanten.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Vill du bejaka din kvinnliga sida och slaska på med varma och sköna prylar ska du troligen tjacka såna här.

mb-nylon-062-1.jpg

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Blir de verkligen så himla kallt om fosingarna vid vanligt vardagsbruk när man är ute o knallar?

Jag har slängt mina gamla vinterkängor åt fanders o kör med ett par kängor från salomon med ganska lågt skaft o goretex o sånt tjaffs.
Bara man är torr om fötterna så är det ju lugnt, bara jobbigt att släpa runt på tjocka vinterpjux om man inte behöver, blir bara varmt o fötterna o tungt att gå.
Ska man däremot ut i skogen o kolla på svenska rallyt eller så där man ska pulsa igenom massa snö o stå still flera timmar så lär man ju satsa på lite grövre doningar med rejäl sula så det isolerar bra från marken.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA