Förslag på ekonomisk (och kul) touringhoj?

Sniglom

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Nov 2013
Ort
Göteborg
Hoj
Knallgul S1000RR -11, CBR600FS -02
Är avställbar försäkring ett alternativ? Det brukar dra ner kostnaden, särskilt om man roterar mellan flera hojar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag köpte min TDM900 2014 och har nu kört ca 8500 mil med den. Supernöjd. Dels hade jag en kravlista med ca 15 punkter som den prickade in nästan alla. Priset spelade inte in, inte heller toppfart på över 300. Däremot 18” fram (ja det begränsar urvalet). Absolut inte usd-gaffel.
Touringegenskaper stod inte på listan. Hade inga sådana planer då.
Originalstyret har en konstig vinkel men det nya blev perfekt. Det nya är lite lägre så aningen mer framåtlutad men ändå ganska. upprätt.
Original kåpglas funkar för mig. 189 cm. Gillar inte högre kåpglas eller vindavvisare.
Marschar 130-135 i timmar. Dagsetapper på 80-85 mil och ett pb på 135 mil.
Drog 0,32 i Norge, 80-vägar. Hemma ofta 0,40-0,45. Har förträngt om det dragit över 0,6 på blåsiga motorvägar med packning.

Har varken handskydd eller elhandtag.
Sex växlar, det gillar jag.
Vibrationsfri.
Insprutning gillar jag, problemfritt. Stod dock inte på min kravlista. Skeptisk då.
Original avgassystem, gillar att den går tyst.

Kör med expanderbar tankväska, topbox och mjuka expanderbara packväskor som jag hänger på sadeln bak och fäster i öglorna vid passagerarfotpinnarna. Klassade packväskorna för 170 km/tim. Det räcker. Silvertejp på kåporna under sadeln för att skydda lacken. Funkar fint.

1000 mil mellan oljebyten och filterbyte varje eller varannan gång. Boken säger varannan.
Har bytt stator, laddrelä och batteri.
Förra drivpaketet höll 3000 mil. Första justering på denna kedja vid 1200 mil.

Har inte ABS. Det kom på senare modeller. Den gula fanns bara 2002. Lätt val.

Har inga planer på att byta hoj. Däremot mera resor med denna.

Lite mindre packning i år än 2019.
Regnkläder i ryggsäcksstolen på toppen.
I år hade jag regnkläderna i ena packväskan. Lägre luftmotstånd och mer lättåtkomligt. Saknade inte stolen alls.
Sedan inte så mycket kläder heller.

2019 var jag ute i 42 dagar, 1000 mil snöfall och kallt, spöregn och sol med över 30 grader.

I år två svängar på 250 resp 700 mil, den sista på nio dagar.

9DF01780-B793-437E-8D05-6C180FE4A592.jpeg
2019

05BBF77D-F1CA-4D2A-92DF-12BF139F2B58.jpeg
2022

Skillnaden är ryggsäcksstolen.
Från touring till sporttouring. ;)
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Osjungen och ofta bortglömd är ju CBF1000.
Serviceintervallet är stora nackdelen om du köper en som är före -09.

Ventiler på 2400 och olja på 600.
Antalet personer som behövt justera ventilerna är väl iofs färre än de som vunnit Nobelpriset i ekonomi.

Fördelen med en CBF är du kan serva själv, eller åka till vilket ställe som helst, den är inte särdeles avancerad.

Finns ett gäng ute som har det mesta du söker och för rätt budget.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tiger är alltid rätt! :) Och 955 är en charmig motor. Fast Tiger 955 "plågas" väl även den av jobbiga 2000-servicear? En massa timmar för att komma åt ventilerna? Min gamla 955:a (Sprint ST) var dyrt att serva p g a det.
Det va lättare än på KTM 1190, där fick jag plocka loss hela motorn i slutändan.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top