Förslag på hoj? Pendling och grusvägar

Smillan1000

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2023
Hoj
Lånar en Honda Transalp 650
Vilken hoj kan ge mig det jag är ute efter?
Jag har fått låna brorsans Transalp inför en kommande helg på grus/småvägar och har också börjat köra till jobbet med den. För ca 13 år sedan hade jag en Speed triple 955i som jag älskade motorn, draget och ljudet på och jag har även kört en del enduro och motocross när jag var yngre. Jag har alltså börjat fundera på om jag inte själv ska köpa en hoj för jobb och till någon enstaka helg på grusvägar. Adventure-hojar täcker ju de behoven, men jag köper mycket med ögat och gillar inte så mycket adventure-hojar. Det blir inget Dakarrally till jobbet bara för att jag skulle ha en sådan hoj. Ofta blir de ganska stora och jag skulle nog snarare vilja ha en som är hyfsat smidig så att jag kan lägga ner den i kurvor som en enduro för grussprut snarare än att sitta på och åka med.

Jag kanske tänker fel, men jag har därför börjat kika på Scramblers med lite grövre däck och att det kanske är en bra kompromiss. Vad säger ni? Har ni också tips på en nyare modell och kanske max runt 60'kr och billig att äga som jag borde kolla på? Jag är 190cm lång och eftersom den främst kommer köra till/från jobbet så är det väl mest lättare hojar under 700cm3, men vill ändå ha en "kick" när den acc'ar.

Tänker jag fel? Förslag på hojar?

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Valfri gammal enstånka 600/650cc med ekrade hjul och 21" fram. När du senare kommer på att du vill köra ännu mer utanför asfalten kommer du ändå att byta ut scramblern, om du köper en sån.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
KTM 690 Enduro passar väl utmärkt där.
Annars funkar väl det mesta avskalade med lte grövre mönstrade däck och ett kylarskydd.

Smillan1000

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2023
Hoj
Tack för svar!

Jo då, egentligen skulle jag vilja ha en cross eller enduro, men har inte tid för det i livet just nu. Därav t/r jobbet 10km på asfalt och några enstaka gånger på grusvägar/större stigar eller någon söndagseftermiddag köra lite kurviga asfaltsvägar.

Jag har precis kollat lite youtube på Honda CL500 och Fantic Caballero 500, gillar speciellt utseendet på Fantic'en. Verkar vara kul hojar ändå. Någon som har input om dem eller någon annan?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tack för svar!

Jo då, egentligen skulle jag vilja ha en cross eller enduro, men har inte tid för det i livet just nu. Därav t/r jobbet 10km på asfalt och några enstaka gånger på grusvägar/större stigar eller någon söndagseftermiddag köra lite kurviga asfaltsvägar.

Jag har precis kollat lite youtube på Honda CL500 och Fantic Caballero 500, gillar speciellt utseendet på Fantic'en. Verkar vara kul hojar ändå. Någon som har input om dem eller någon annan?
KTM 690 enduro är en Ktm Duke i endurokläder, så en gathoj med stort framhjul, extra fjädringsväg och enduroplast. Men i övrigt inte en enduro-hoj.
Lite som en XT660 med endurodäck typ, fast roligare.

Smillan1000

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2023
Hoj
KTM 690 enduro är en Ktm Duke i endurokläder, så en gathoj med stort framhjul, extra fjädringsväg och enduroplast. Men i övrigt inte en enduro-hoj.
Lite som en XT660 med endurodäck typ, fast roligare.
Aha ok, ska kolla in den. E det något man skulle kunna lägga en dag att åka 20 mil på asfalt för att köra en helg på grus och sedan köra hem, eller är den mer av typen att ta på kärra de 20 milen för att sedan köra på plats?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Aha ok, ska kolla in den. E det något man skulle kunna lägga en dag att åka 20 mil på asfalt för att köra en helg på grus och sedan köra hem, eller är den mer av typen att ta på kärra de 20 milen för att sedan köra på plats?
Det beror på föraren, en del säger att det inte går att köra 10 mil på dem, andra kör 100 mil på dem. Det är inte den mest bekväma hojen på marknaden, den vibrerar och lever om lite, men det är inte den obekvämaste hojen jag kört, och jag hade nog utan problem kunnat köra 20-30 mil nöjestur på den.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
I somras körde jag upp till norra Karelen tillsammans med några kamrater. Två engelsmän tillhörde och en av dem var med där jag för några år sedan körde lite grus på vägen till en annan träff. Kan du undvika grusväg säger min kamrat i väntan på färjan med utsikt över Djurgården. De har båda en nya Triumph med Tiger och en bokstavskombination i namnet med noppiga däck från fabrik. Jag replikerar att de naturligtvis behöver en motorcykel det går att köra grus med, en sådan körde jag då och har nu, en Daytona 955! :tungan

Allvarligt så ska du leta efter en motorcykel som du gillar att köra. Den perfekta kompromissen finns inte. En Affe är inte bra på något men klarar allt. En SportHoj är bäst på att köra sportigt på asfalt men sämre på grus men ska du inte tävla går det också. Förstör plasten bara men har du köpt kåpor för bana så gör det inget.

Leta efter en motorcykel du gillar att köra. :tummenupp

Massor med text och en åsikt kan vara jobbigt att läsa men vi får hoppas att de som inte kör motorcykel inte läser detta. :hihi

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Speed Triple duger gott till grus- och småvägar. Det är bara kylaren som kan behöva extra skydd…

Vilken hoj som helst duger utmärkt till ditt ändamål. Minst två cylindrar om du skall lägga mil.

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Speed Triple duger gott till grus- och småvägar. Det är bara kylaren som kan behöva extra skydd…

Vilken hoj som helst duger utmärkt till ditt ändamål. Minst två cylindrar om du skall lägga mil.
Det går bra att lägga mil med en cylinder. I september 1992 körde jag 850 mil på 16 dagar med en KLR 650!

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Tror att Cabarello 500 blir för liten för dig, jag är 177 och tyckte att den var aningens liten saknar även en del "oumph" i motorn (enligt mig). @uncletom - Äger en Cabarello 500 rally och jag har för mig att han är en bit längre än mig.
Ducati Scrambler som jag själv kör funkar till det mesta men är verkligen inte utmärkande bra på något. De är inte heller speciellt lätta (för vad de är).
690 Enduro om du gillar körställningen och tycker att sadeln är ok, tänk på att motorn uppdaterats ett antal gånger och att den sista generationen (kom först i Husqvarna 701) är den med minst vibrationer tack vare dubbla balansaxlar.
Håller med @Old Badger - En hoj du gillar kommer göra varje körning roligare även om den inte är direkt lämpad för allt.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
han är en bit längre än mig.
185 cm när syster mätte mig för .. 100 år sen ;)

Tänkte på pendlarhoj till Smillan, 1 mil till jobbet, och 190 cm lång? Jag har ca 1½ mil till mitt jobb, och jag pendlar på en Kawaski KLX230. Längden på kroppen i förhållande till komforten är lite relativt då man kan ha kortare ben, eller längre.

Härom dagen blev jag informerad att min KLX230 såg för liten ut under mig. En kollega där pendlar på sin Harley sportster, så jag antar att dom jämför mig med honom. Men det är så jag gillar det. Känslan av att jag kör hojen, och inte tvärt om. Jag har haft flera hojar, bl a en Yamaha XJ900, den var för stor.

Min Caballero 500 känns lagom, trots att jag även här fått kommentaren "är inte den för liten för dig?". Hellre en minihoj där jag framstår som ett vildsvin på en barncykel, än något som påminner om den lilla blonda flickan som sitter på sin drake i game of thrones, för i så fall kör jag hellre bil.

Vill du ha skoj på grus och leriga stigar andra dagar så skulle jag rekommendera nåt äldre encylindrigt, från 1990 uppåt, med som sagt 21" framhjul. Sätt på hårdare terrängdäck så slits dom inte lika snabbt på asfalt (Dunlop trialmax eller michelin anakee, eller Pirelli Scorpion ... ). Och helst max 450cc, inte större då motorn tydligen påverkar hanteringen av hojen i t ex tajt terräng som skog/stigar. Däremot är väl en 650 cc bekvämare / lugnare för långfärder.

Jag råkade faktiskt på ett intressant klipp på YT nyligen, verkar vara ett gäng stil-lösa pojkar (liksom jag) som tävlar på en åker, på en rik variation av olika typer av hojar. Se om du hitta nån som tilltalar dig. Själv vill jag ha allihop.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka