Förslag på hoj

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Nästa år så
Tjena

Står liksom många andra i valet och kvalet inför vad för cykel som ska köras nästa sommar. Har kommit så långt att plastraketer uteslutits. Jag är ute efter en cykel jag kan köra dagsturer med och så är jag sugen att lära mig köra lite bakhjul. Vill ha bromar med bra känsla!
Ett gott mellanregister är eftertraktad vilket gjorde att jag fick upp ögonen för Triumph Speed Triple med sina tre cyl.
Övriga cyklar som verkar intressanta är Yamaha FZ1, Honda CB1000, KTM 990 Super Duke och 690.
Vad har ni att kommentera och finns förslag på andra cyklar?

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Lite spretigt urval du har där. Du kommer att få 1001 svar :) Speed Triple är ett bra val. Skulle gärna ha en själv. Har du tittat på twinnar? Vill man köra på slangen så är Ducce Hypermotard ett bra val med bra bromsar och chassi. BMW F800R är också en sjysst hoj för att vara en bumse. Aprilia Shiver 750 är också trevlig. Är vikten ett avgörande argument så är både ducce och Speed Triplen lättare än literhojarna.

Bifogat

• fb_DSC_0022.jpg
    fb_DSC_0022.jpg
    162.3 KB · Visningar: 90
  • fb_HYM0058OK.jpg
    fb_HYM0058OK.jpg
    176.6 KB · Visningar: 85
  • fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_1.jpg
    fb_2010_Ducati_Hypermotard_796_1.jpg
    238.6 KB · Visningar: 89

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Hoj
Aprilia, Tuono
HEJ!
Kan stark rekommendera en Aprilia Tuono!
Sitter upprätt med skön körställning, vill man busa e den perfekt för, det, köra långt, inga problem, ta plastraketerna i körning, både på bana o väg, inga problem:tummenupp
Grym twin med grymt vrid, superbra bromsar, vill du lägga en extra slant så kommer det ju till öhlins dämpare, sen e den ju grym att skåda, på med sjyssta burkar o så låter den som ett lejon!
Läs mer om den!
Kan kanske passa dig.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Alla hojarna är bra val och jag tycker att du ska låta smaken avgöra. Stod själv inför samma val som du och för mig blev det en Superduke. Jag tyckte att det var den roligaste hojen att köra så det blev mitt val. Jag tycker att KTM är lite mer(race) än de andra.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Så länge det inte är Japanskt så brukar det funka i fighter-svängen.. Maken till tråkigare nakenhojar får man ju leta efter :fakta

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Hade själv valt mellan Tuono och Speed triplen, ruggigt bra och roliga hojar bägge två.. Superduke är en sjukt rolig hoj, men jag vet inte om jag skulle köra dagsetapper med den. Finns väl flera som kör SD som kan korrigera mig, men iaf.

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Nästa år så
Många goa tips, gillas d :tummenupp
BMWn är säkert vettig, men efter att ha kört min fars R1100S håller jag mig på avstånd tills jag fyller gammal.

De som känns mest aktuella för tillfället är SuperDuke, Hypermotard och Speed3. Gillar att KTM:n har hydraulisk koppling och Magura, känns solid (utan några som helst vetenskaplig belägg för påståendet).
Duccen är bara för snygg, men hur står sig en sådan vad gäller service och reservdelar jämfört med de övriga cyklarna? Såg att det också kommit en ny mindre Hypermotard, den lär dock inte bli aktuell då det är begagnat som gäller.
Aprilia Shiver kanske kan vara något. Samma fråga som med Hypermotarden, service- och reservdelspriser?
Jag som bor i Gbg, vart tar jag mig för att kika på dessa italienare?
Triumphen känns i sällskapet mer som en städad gatcykel som inbjuder till bus hellre än att vara en buscykel, eller? Behöver iofs inte vara något dåligt, inte alls, men jag vill ju busa!
Hosta gärna upp fler förslag och ni som kört någon av cyklarna får väldigt gärna dela med er av era erfarenheter, tackar tackar.

Tillägg: Vad är det som gör litertwinnarna så fenomenala? Ljudet, vridet? Hur är det med vibrationer och lökar? Får man se några lökar med d ljudet? ;)

Last edited:

Jimmy I

Dead On Arrival
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
2016 Aprilia Shiver 750
Duccen är bara för snygg, men hur står sig en sådan vad gäller service och reservdelar jämfört med de övriga cyklarna? Såg att det också kommit en ny mindre Hypermotard, den lär dock inte bli aktuell då det är begagnat som gäller.
Aprilia Shiver kanske kan vara något. Samma fråga som med Hypermotarden, service- och reservdelspriser?
Jag som bor i Gbg, vart tar jag mig för att kika på dessa italienare?
Det är Biscaya Motors som är närmast

Biscaya Motor Racing AB
Hol 1257
Alingsås, Västra Götalands län [SE-14], Sweden, S-441 93
Tel.: +46 322 630124
Fax: +46 322 630180
E-mail: post@biscaya.com

Ducce har bra serviceintervaller nuförtiden. 1200 mil tror jag att det är. Någon ducce ägare får gärna rätta mig om jag har fel. Vill minnas att både Shivern och Hypermotarden har hydraulisk koppling om det spelar roll.

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Dyrare än alla förslag i tråden, men Ducati Streetfighter är nog riktigt grym. Wheeliemonster med grymt chassie. En 1098 utan kåpor :)

AnteF

Gubbjävel
Gick med
3 Aug 2007
Hoj
BMW K1300S + Tesla P85D
Många goa tips, gillas d :tummenupp
BMWn är säkert vettig, men efter att ha kört min fars R1100S håller jag mig på avstånd tills jag fyller gammal.

Testa en K1300r med quickshift. Helt sjuk maskin. Men väger inte som en 750 iofs. :brinnerup

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Wheeliemonster med grymt chassie.

Du har inte kört vare sig S3, SuperDuke eller Hypermotard va? Problemet med dessa hojar är inte att få upp framhjulet, det är att hålla ner det :tummenupp
Både Superduke och Hypermotard kan man dessutom få med betydligt bättre fjädringskomponenter än man behöver, Brembo'sarna är likadana. Den som behöver värre har allvarliga problem :D

Last edited:

Lynn

www.hojridemc.com
Gick med
20 Jun 2005
Hoj
Aprilia tuono 1000r -06, Aprilia 550sxv -08, krockad KTM 625 SXC -04, Ducati 996S -01, KTM 450 SXF -07
kan inte annat än hålla med många om att en 1000 kubiks twin är det grymmaste ;-)

har haft tuono sedan 2006 och älskar den hojen men har även tillgång till att köra motard eller mille när det passar. En autoriserad aprilia-återförsäljare i Gbg finns det inte ännu men efter nyår när aprilia hamnar under piaggio-gruppen kommer Superbike (nu flyttade till askim) vara autoriserade.

Det enda jag kan säga till dig är att åk runt och provsitt/kör hojar och fundera vad det är som passar dig och ditt körsätt... Du kommer få lika mycket olika svar som det finns folk här på forumet så det enklaste är att känna efter.
Skulle jag byta hoj idag skulle även ett av kriterierna vara att försäkringen inte blir hutlöst dyr... man vill ju inte ligga och betala hojen mer än en gång... fast det skulle klart bli italienskt igen ;-)

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Ducati 1098S -07
Du har inte kört vare sig S3, SuperDuke eller Hypermotard va? Problemet med dessa hojar är inte att få upp framhjulet, det är att hålla ner det :tummenupp
Både Superduke och Hypermotard kan man dessutom få med betydligt bättre fjädringskomponenter än man behöver, Brembo'sarna är likadana. Den som behöver värre har allvarliga problem :D

Närmaste jag har kommit var väl 950 SM och visst gick den upp på bakan men 690 SMC:en var så mycket lättare att slanga med tyckte jag.

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Nästa år så
Kul med all respons man får! Letar som en igel efter jämförande tester av cyklarna, bör ju ha gjorts några stycken tänker jag. Lyckas dock inte hitta något. Har någon tips på gamla nummer av bike eller motorrad lr andra tidningar som testat dessa hojar? Tidningarna är usla på att pusha ge info om vad gamla nummer innehållit, synd de. Läste några reportage på fastbikes.se, gillade att de knöt an till hur de upplevde att hojarna utvecklats jämfört med tidigare årsmodeller.

Vilka åm av respektive modell är mest intressanta? När kom facelift, radialbromsar, ovala kamdrev osv?
Har för mig jag läste att Superduke fick facelift 2007, men fick inte fram exakt vad ändringarna bestod i och om det var värt att lägga till slantarna för en -07 mot vad en -06a skulle kosta. Fortsatt tack till alla som bidrar till tråden! :tummenupp

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Nästa år så
Vad tror ni om en KTM 690 SMC?
Vill ju ha en cykel man vågar göra roliga grejer med utan att man behöver pantsätta sig själv för att laga om det skulle gå på tok. Tror det är mindre hämmande för förarutvecklingen med en cykel som både är lättare och billigare. What's your take on this?
Blir ju dessutom pengar över till en ren banhoj också :tummenupp

Vad finns det för förslag på billiga och bra lära-sig-göra-tokiga-grejer-hojar (<60 tkr)? Sportcyklar går bort då det är Bilsport & MC som gäller som försäkringsbolag.
Blev ni less på mig nu, hehe? Ja ni förstår att jag är totalt ovetande om vad jag vill köra och behöver er hjälp. :Bugar

Tillägg: Hittade ett par annonser på blocket. En -08 690 SMC med Acra för 60' och en -07 Superduke helt org. för 70'. Kommentarer kring valet mellan de bägge? Bör man mappa om, bara man sätter på ett slip-on på 690:n?

Last edited:

magnus-08

La Famiglia Aprilia Svezia
Gick med
23 Sep 2009
Hoj
Aprilia, Tuono
Vad jag har läst om superduken så drar den en jkla massa bensin!!

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC