Förslag på polermaskin

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Tänkte att en polermaskin till vaxningen av fordonen till hösten skulle underlätta, främst bilarna. Har någon nån maskin som de haft positiva erfarenheter av och som faktiskt blir bättre än att göra det för hand?
 

Calle91

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2007
Ort
Norrtälje
Hoj
Affe 02
Tjenare. Jag har bara erfarenhet av märket flex och dem tycker jag fungerar utmärkt både till bilar och båtar.
Mvh calle
 

Chirre

Gubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ronneby
Hoj
Gubbkörd dussinhoj/Skrotad. Ny Crankshaftare 2011
Är det en roterande eller en dubbeltrissa du tänkt dig?
Jula, Mekonomen mfl har billiga roterande för typ 400kr men har du aldrig polerat med roterande förr så får du vara lite försiktig.

Ska du bara ha den till lättare polering och vaxning så duger en dubbeltrissa bra. Såna tittar du på Biltema, Micro och Rusta. Kostar bara runt 300kr.
 

H Svensson

Mister
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
Hojlös
Om du är amatör som jag så kanske du vill ha en billig maskin, då kan jag rekommendera Rustas polermaskin med dubbla huvuden. Har hört ett obekräftat rykte att det är i princip samma maskin som dyrare varianter för flera tusen med den enda skillnaden att dreven inuti är av plast.

Dom väsnas mer och håller inte lika länge men för oss som använder dom 1-2 ggr per år spelar det ju ingen roll.

Biltema har en också, Biltema 17-088, den är 100- billigare och säkert lika bra men den har jag inte testat.

Jag har även en Turtle med ett stort oscillerande polerhuvud, men jag har aldrig lyckats få något bra resultat med den, kanske är mina kunskaper som är begränsningen, men jag upplever att maskiner med ett polerhuvud är svårare att få bra resultat med.

Claes Ohlson har Sonax polerhättor som är bra.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag har en med ett stort polerhuvud.
Personligen tycker jag väl att det inte blir riktigt lika bra som om jag gör det noggrannt och kärleksfullt för hand men det går å andra sidan ordentligt mycket fortare så det blir i alla fall gjort och resultatet är bra mycket bättre än om man inte gjort det alls.
Om jag vaxar bilen manuellt så tar det 1-2 timmar lätt. Om jag kör med polermaskinen så tar det kanske en kvart och det innebär att jag faktiskt gör det lite oftare så på det stora hela så är det bättre med polermaskin.
Jag köpte min efter att jag väntat lite för länge med att vaxa min förra röda bil. Ingen bra färg. Jag fick köra lackrengöring, konstaterade att det inte räckte. Tog två varv polish och därefter vaxet. Det var 8 timmar slit i garaget när det var ganska varmt och efter det bestämde jag mig för att jag aldrig gör om det utan polermaskin igen.
 

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Kollat in biltemas grejer och hittade en med enkelt stort huvud på en i stort sett vinkelslip. De med tvåhuvuden såg inte lika rejälaut och såg otymplig ut att arbeta med på sidan av bilen. Som Steffo har jag en röd bil, saab 900, som behöver ha lite glans bl.a

Men ska kolla på rustas variant. Tack för tipsen.
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Om du är amatör som jag så kanske du vill ha en billig maskin, då kan jag rekommendera Rustas polermaskin med dubbla huvuden. Har hört ett obekräftat rykte att det är i princip samma maskin som dyrare varianter för flera tusen med den enda skillnaden att dreven inuti är av plast.

Dom väsnas mer och håller inte lika länge men för oss som använder dom 1-2 ggr per år spelar det ju ingen roll.

Biltema har en också, Biltema 17-088, den är 100- billigare och säkert lika bra men den har jag inte testat.

Jag har även en Turtle med ett stort oscillerande polerhuvud, men jag har aldrig lyckats få något bra resultat med den, kanske är mina kunskaper som är begränsningen, men jag upplever att maskiner med ett polerhuvud är svårare att få bra resultat med.

Claes Ohlson har Sonax polerhättor som är bra.

Hej det du pratar om, med dubbla trissor, är igentligen en vaxmaskin.
En polermaskin har en trissa, iaf om man pratar om proffsmaskiner.

Visst man kan polera bort tex "rosor" med vaxmaskinen.

Om jag skulle rek något märke så skulle det bli makita, dyrt men jävligt bra.

Har själv jobbat som recondare i ca 4 år, dock inte längre.
/mvh Jonas
 

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
Det här behöver du för att få en bra finish.

1. Makita 9227 CB tex... singeltrissig maskin med bra watt, har du under 1200watt så kommer den bli jobbig att arbeta med.

2. BILTEMAS :) dubbeltrissa, fungerar jättebra! just vaxmaskinen funktion är inte så viktig, så länge den gör jobbet och inte pajjar, vilken min har hållt i två år, så därför rek jag den.

3. trissor, är förbannat viktigt.
VIT= Mjuk, ingen trissa jag tycker om.
GUL= Mittimellan, men mkt hårdare än vit.
BLÅ= Hård, min absoluta favo! ska dock inte användas på solidabilar om man inte vet vad man pysslar med! kan ge grova "poler rosor" med fel medel.
Sist men inte minst bommulstrissan, alla tror att den här e mjuk och fin mot lacken :) så är inte fallet! detta är en trissa som slipar MKT på lacken! ska tex användas först som en repsanerare "rubbing".
Efter den köra man alltid med en finare trissa, tex gul så man får bort alla "poler rosor" som den skapar.

4. Medel, detta är väldigt viktigt! fel medel kan ge "rosor" och skit på vissa solida lacker, jag skulle satsa pengarna på http://www.meguiars.se jävligt bra produkter, kanske lite svårt för en lekman att bestämma vad du ska ha för produkter, men det kommer underlätta jobbet på bilen/hojen.

5. Duk, för att få en så bra finish som möjligt e en http://www.fix-universal.com/produkt.asp?fp=13 måste!
Fungerar alldeles sjukt bra att lägga på vaxmaskinens trissor och torka av bilen efter vaxning.
Får du inte bort allt vax, så kommer bilen se skit ut.

För ni som inte vet vad "rosor" är så ska jag förklara.
Rosor är sånt som uppstår efter en rubbing, eller ibland en polering då man antingen har tagit i för hårt eller fått skit i trissan, kan också bero på att trissan du använder är för hård, eller att medlet har stelnat lite på trissan efter varmkörning.
Rosor ser man bäst i solen, inte inne med garagebelysning, rulla ut häcken i solen och titta.
Dock så avråder jag att någon polerar utomhus.


Har jättemkt info till ni som ska polera, bara att pm:a, för jag pallar inte skriva ned allt!
 
Last edited:

GsxrAbuser

Drygast i stan!
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Uppe i ett träd
Hoj
*Cr 500 -93 xross*Cbr954 Fireblade china Express
kanske ska nämna att det finns ju billigare alternativ också, för polermaskinen är svindyr. :rolleyes:
 

petercbr

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki zxr 750 1989
Så en vaxmaskin med tvåhuvuden lägger man på/polerar av vaxet med är det det tänkt, medans polermaskinen med ett större huvud polerar man polishen med.

Detta kanske låter korkat, men med trissor, menar man det som mest liknar en tvättsvamp. Skit detta blev rörigt.
Tänkte ut och testa imorgon med min nya polermaskin ala biltema, 1200W, 300- 3000 varv tror jag. Så om jag är nybörjare ska jag ej använda bomullshättan.

Nåja om det är någon som bryr sig, tar verkligen inte illa upp om inte, men tänkte försöka lärare mig ngt. Skriver senare om det blir ngt bra av det hela
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
...Och så här femton år är det säkert samma grundregler som gäller vid polering (ja, jag är total nybörjare) men säkert har det också kommit en massa nya maskiner, osv.

Så vad gäller, vad vill man ha för att polera kåpglas, tanken och kåporna?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Om du vill ha den bästa:

Haha, vem tror du att jag är - 6500:-?!
Kollade lite på Blocket för att se priser på beggat, men har ju ingen aning om det är bu eller bä: https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/for_hemmet/verktyg?cg=2026&q=polermaskin&f=p

Enkel- eller dubbeltrissa? Tänker mig att på en hoj med så mycket små brutna ytor så finns det väl knappt plats för en dubbel?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Min högst personliga åsikt är att maskiner med dubbeltrissa inte ens bör kallas polermaskiner. De duger kanske till latmansjobb med vax eller annan toppbehandling, men inte till det som faktiskt är polering, alltså när man använder slipmedel, rubbing, compounds och polish för att förbättra en sliten lack.

Om du är ute efter en riktig polermaskin så är det enkel trissa som gäller och sedan är den verkliga frågan vilken storlek du behöver och om du ska ha en roterande eller oscillerande maskin.

De flesta polermaskiner för seriös bilvård brukar vara 125 mm eller 150 mm. Detta är lite väl stort för hojar och snöskotrar fulla med luftintag och andra lustiga former. Jag föredrar 50 mm eller 75 mm. Ska du köra mycket grov restaurering av riktigt dålig lack så får du bättre avverkning med roterande maskin. Ska du köra lite finare med polish och vax så är det lättare att lyckas med en oscillerande maskin, särskilt för en nybörjare.

Vill du gå ”all in” på de värsta prylarna så är det polermaskiner från Rupes eller Flex och trissor från 3M som gäller. Annars är både Biltemas och Tokya’s maskiner mycket bra budgetalternativ och trissor från Flexipads såväl som Padboys är också ganska bra.

Mitt bästa tips är dock att du läser på innan du köper något. Autodude har många bra tips och Scandinavian Detailing på Youtube är om möjligt ännu bättre.
 

Japanviking

Medlem
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tokyo/Stockholm
Hoj
KTM 400EXC, 1200GS
Jag har precis gjort massor av research och köpt en polermaskin. Jag valde en Shinemate 620 med 125 mm platta som oscillerar 15mm. Den kostade drygt 3000:-. Jag tycker det verkar vara där man hamnar i pris om man vill ha något som är bra utan att lägga för mycket pengar. Man bör heller inte snåla på att köpa polertrissor osv. Jag har 5 skumtrissor av samma typ för att kunna köra en hel bil utan att behöve göra rent trissorna innan jag är klar.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Min högst personliga åsikt är att maskiner med dubbeltrissa inte ens bör kallas polermaskiner. De duger kanske till latmansjobb med vax eller annan toppbehandling, men inte till det som faktiskt är polering, alltså när man använder slipmedel, rubbing, compounds och polish för att förbättra en sliten lack.

Om du är ute efter en riktig polermaskin så är det enkel trissa som gäller och sedan är den verkliga frågan vilken storlek du behöver och om du ska ha en roterande eller oscillerande maskin.

De flesta polermaskiner för seriös bilvård brukar vara 125 mm eller 150 mm. Detta är lite väl stort för hojar och snöskotrar fulla med luftintag och andra lustiga former. Jag föredrar 50 mm eller 75 mm. Ska du köra mycket grov restaurering av riktigt dålig lack så får du bättre avverkning med roterande maskin. Ska du köra lite finare med polish och vax så är det lättare att lyckas med en oscillerande maskin, särskilt för en nybörjare.

Vill du gå ”all in” på de värsta prylarna så är det polermaskiner från Rupes eller Flex och trissor från 3M som gäller. Annars är både Biltemas och Tokya’s maskiner mycket bra budgetalternativ och trissor från Flexipads såväl som Padboys är också ganska bra.

Mitt bästa tips är dock att du läser på innan du köper något. Autodude har många bra tips och Scandinavian Detailing på Youtube är om möjligt ännu bättre.
Jag har precis gjort massor av research och köpt en polermaskin. Jag valde en Shinemate 620 med 125 mm platta som oscillerar 15mm. Den kostade drygt 3000:-. Jag tycker det verkar vara där man hamnar i pris om man vill ha något som är bra utan att lägga för mycket pengar. Man bör heller inte snåla på att köpa polertrissor osv. Jag har 5 skumtrissor av samma typ för att kunna köra en hel bil utan att behöve göra rent trissorna innan jag är klar.
Till att börja med så har jag inga krav vad jag vet, jag vet ju liksom inte vad man ska ha för krav...
Så, vad skiljer en "bra" mot en "dålig"?
Jag tänker alltså inte starta karriär som proffsrekondare, utan bara kunna piffa till hojkåporna lite bättre än att jobba för hand. Därför behöver jag ingen livstidskvalitet. En tusenlapp känns väl lagom att lägga på en maskin, gissar jag.
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
De här killarna gör kul videos och jag har testat lite av deras kem-produkter med gott resultat. Jag hade nog satsat på en av dessa om man vill ha bra grejor utan att betala hela armen. Det är dock enbart baserat på deras egna beskrivning och reklam för maskinen. Jag har inte testat den själv.https://arcticlean.se/polermaskin-oscillerande-ac-da15-125
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
De här killarna gör kul videos och jag har testat lite av deras kem-produkter med gott resultat. Jag hade nog satsat på en av dessa om man vill ha bra grejor utan att betala hela armen. Det är dock enbart baserat på deras egna beskrivning och reklam för maskinen. Jag har inte testat den själv.https://arcticlean.se/polermaskin-oscillerande-ac-da15-125
Jo visst, men jag tycker tre lax känns lite häftigt bara för att prova lite på amatörnivå.
Det här är på min nivå: https://vonroc.se/dual-action-polermaskin-400w?utm_source=adhouse7&utm_medium=cpc&utm_term=[73912-PM507AC][96bb9d1b-453e-4e1c-96fb-cc9eac8e24b3]
Men 400W är kanske för fjuttigt jämfört med den du länkade till på 1000W. Och hur viktigt är det med oscillerande?
 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Jag polerar så sällan så jag har nöjt mig med ett ganska välfungerande handtag till borrmaskinen (som är en sjysst blå Bosch). Dyrt för att vara ett handtag, och säkert mycket sämre än en riktig maskin, men å andra sidan fyller det sin funktion de få gånger jag använder det, och jag slipper ha en stor maskin ligga och ta plats. https://cdon.se/produkt/meguiars-65...MIkMStqf7QiAMVlhmiAx1KMxTDEAQYASABEgItf_D_BwE
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top