Jag vet hur en hoj med för mycket förspänning känns.Känns lite som fel fråga - borde vara: Jag tycker att hojen uppför sig dåligt/konstigt på "det här sättet", vad kan jag göra?...
Jag tänker inte använda förspänningen för att maskera den felaktiga geometrin....Vill du åka högre eller lägre på grund av hojens geometri…
Hojen är för låg i bak OCH träffar det övre ändläget för ofta....Vill du åka högre eller lägre för att du träffar stötdämparens ena ändläge allt för ofta…
När jag säger förspänning, pratar jag om hur mycket jag har på hjulet, inte hur mycket fjädern är komprimerad....Vad har du för länkageutväxling…
Det var inte så lätt att förstå så som frågan ställdes........Jag vet hur en hoj med för mycket förspänning känns.
Föregående ägare hade ställt in 25 mm och det är alldeles för mycket.
Jag vet att de flesta använder det språkbruket.Med ”förspänning bak” menas normalt hur mycket fjäderförspänning man har gängat på stötdämparen, antingen i millimeter eller omräknat till kraft...
Sag är en kombination av förspänning och fjäderkonstant. Jag tycker att dessa två parametrar, skall hanteras var och en för sig....Ska du mäta något motsvarande på bakhjulet istället för stötdämparen så pratar man snarare om ”åkläge” eller ”sag” om man gillar utrikes termer...
Jag kan i dagsläget inte bedöma om fjäderkonstanten är rätt. Om man mer eller mindre konstant åker på Droop Stop:en, kommer hojen att upplevas som hård, även om fjäderkonstanten är för låg....Om hojen är för låg bak OCH träffar det övre ändläget ofta så låter det som att du 1) har för mjuk fjäderkonstant...
Jag vet att de flesta använder det språkbruket.
Jag tycker att det är ett dåligt sätt att uttrycka sig på, då de enda som förstår vad man pratar om, är de som har samma motorcykelmodell.
Sag är en kombination av förspänning och fjäderkonstant. Jag tycker att dessa två parametrar, skall hanteras var och en för sig.
Jag kan i dagsläget inte bedöma om fjäderkonstanten är rätt. Om man mer eller mindre konstant åker på Droop Stop:en, kommer hojen att upplevas som hård, även om fjäderkonstanten är för låg.
Den hänger redan i taket....Börja i så fall med att hissa upp hojen i luften...
Chassiprogrammet skriver jag själv. Jag har redan gjort ett för Raseribilen (det kommer att gå fortare att skriva det för en tvåhjuling)....Blir detta för krångligt så får du skaffa ett vettigt chassieprogram där du kan rita upp din hoj.
Hojen är för låg och går för högt i slaget.Om man frekvent träffar ”drop stop” men ändå upplever att hojen går för lågt i slaget så finns fortfarande bara ett alternativ från fjädringens sida - du har för hög kraft i toppen av slaget och för låg kraft i botten av slaget. Alltså 1) för mycket förspänning på en alltför mjuk fjäderkonstant...
Hojen är för låg i bak OCH träffar det övre ändläget för ofta.
Hojen är för låg och går för högt i slaget.
Geometrin, för mycket Rake, för lite Swing Arm Angle.Exakt vad är det som är för lågt...?
Fjädringspositionen...?
Geometrin...?
Sätet...?
Tyngdpunkten...?...
Aha, du sitter och trollar och får med ( mot )dig civilingenjörernaGeometrin, för mycket Rake, för lite Swing Arm Angle.
Geometrin, för mycket Rake, för lite Swing Arm Angle.
Mina, fully extended, målvärden är: Rake 23.5, SAA 13.25Vad är det…för värden du jämför mot och i vilken situation…?…
Mina, fully extended, målvärden är: Rake 23.5, SAA 13.25
Jag utgår från fully extended måtten för att slippa få problem med stiction, som f-ckar upp mätningarna....var försiktig med att utgå från fixerade mått i fullt utfjädrad position. Ingen motorcykeltillverkare jobbar så. Man bedriver snarare utvecklingen kring sina chassiemått i de olika körlägena, t.ex. färd rakt fram på plan väg, inbromsning och mitt i sväng. Måtten i fullt utfjädrad position blir vad de blir på grund av körlägena.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|