Förstärkare, vilket ska man köpa?

RäcerKnut

Va? Näe? Eller?
Gick med
7 Sep 2003
Hoj
Ja,i en hög i garaget
Vill ha en kraftfull förstärkare som ska andvändas ungefär 50-50 till film och musik. Det får absolut max kosta 5000:-

Några bra förslag?

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Last edited:

Mr Gunnar

- Växer det gräs på Autobahn?
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
ZX-10R -05
RäcerKnut skrev:
Vill ha en kraftfull förstärkare som ska andvändas ungefär 50-50 till film och musik. Det får absolut max kosta 5000:-

Några bra förslag?

Varför inte nedanstående H/K-receiver?
Lägg till en tusing...
H/K har riktigt bra pris/prestanda!
Har själv H/K´s värsting. Ett jädrans drag i den :banana

Harman/Kardon AVR 230

Storebror till AVR 130. Här får du 6 kanaler, on-screen display, bättre strömkapacitet och mer effekt + Fjärrkontroll med inbyggd ljudtrycksmätare, som hjälper dig att ställa in nivåerna lättare.

- 6x 50W 8ohm ( 20-20khz FTC )

- Strömstyrka +/- 35 ampere.

- Dolby digital 5,1 + Dts 5,1.

- Dolby digital 6,1 EX.

- Dts 6,1 discrete + Dts 6,1 Matrix.

- Dts Neo 6 + Prologic II.

- 7,1 ingång + utgång.

- 2st optiska utgångar + 2st coaxial
utgångar.

- Logic 7 ( flerkanals stereo lyssning )

- Fjärr som styr upp till 8 apparater.

- On-Screen display.

- FM/AM radio.

- Mått 168mm x 440mm x 381mm.

- Vikt 12,4kg

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
RäcerKnut skrev:

Några bra förslag?

Hittar du en med bättre ljud och bättre riktig prestanda. Köp den.

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|158|158|4719|pdetail

Nad gör helt underbra stäkare och uppfyller dina krav med max 5 lapps + att jag bjurrade med en FM reciver i min... :hihi

Edit: Nu fick du iofs ett tips på en hemmabiostärkare.

Här kommer en tvåkanalare som inte skäms för sig!! Kom ihåg att NAD;s watt inte säger så mycket om den egentliga effekten. Har alltid fina "kuber" vid mätningar.

http://www.hifiklubben.se/iz.asp?id=3|p|143|143|1197|pdetail

Edit2: kör lite klipp och klistra. blev ju inga länkar av det där inte...

Last edited:

Coola Ola

Guest
Kan bara instämma om NAD. Har själv en och jag är toknöjd. Det är dock inget för den som gillar mycket blinkande lampor och flashiga displayer.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
äh köp stereo, surround är överskattat, bättre ljud och handen på hjärtat så lyssnar man väl ändå cirka tio gånger mer på musik än man ser film?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
honkiie skrev:
äh köp stereo, surround är överskattat, bättre ljud och handen på hjärtat så lyssnar man väl ändå cirka tio gånger mer på musik än man ser film?

Visst är det så! Men med en tvåkanalare blir det inte kul en gång av tio.. Dessutom är inte skillnade enorm, men jag håller med, skillnad är det men marginell! Och som sagt, ingen ide att ens kolla på film om man en gång sett med ett riktigt system. Kul som stumfilm ungefär.

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
RäcerKnut skrev:

Några bra förslag?

Om du ska ha en 2-kanals så satsa på en Mackie M1400, räcker MER ÄN VÄL till alla applikationer!

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
juha01 skrev:
Visst är det så! Men med en tvåkanalare blir det inte kul en gång av tio.. Dessutom är inte skillnade enorm, men jag håller med, skillnad är det men marginell! Och som sagt, ingen ide att ens kolla på film om man en gång sett med ett riktigt system. Kul som stumfilm ungefär.

skillnaden ÄR enorm mellan stereo och förstärkare, du kan köpa en stereoförstärkare för typ 10k som driver djävulen mycket bättre än en surroundstärkare för 20k. Det tycker jag kvalificerar för enorm skillnad

MadManAxel

Badass offroader
Gick med
19 Jun 2003
Hoj
B1 och en Jeep 5.9!!!
kolla dvdforum.nu för tips om förstärkare, finns många där som kan svara på alla frågor.
Jag skulle föreslå att kolla (lyssna) på pioneer vsxd814 eller yamaha vsx 650. De ligger båda under 5000:- och har bra ljud.
Kolla sedan på nätet när du väl ska köpa, tex. netonnet.se brukar vara relativt billigt.

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
honkiie skrev:
skillnaden ÄR enorm mellan stereo och förstärkare, du kan köpa en stereoförstärkare för typ 10k som driver djävulen mycket bättre än en surroundstärkare för 20k. Det tycker jag kvalificerar för enorm skillnad

Jo, men är inte vi så kallade ljudbögar?

Vi tycker ju att kablar för 2000:- anläggning är en självlarhet?

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Som sagt, H/K 230 är en trevlig pryl. Framför allt mycket snygg design! Den har en nackdel. Den kan inte ställa in fördröjningar per kanal. Har väl kanske ingen jättestor betydelse, men ändå. Jag valde mellan den och Yamaha RX-V650 när jag köpte ny förstärkare i somras. Det blev Yamahan bara pga den grejen.

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Ej ljudbög och ska hämta den här imorrn. 4700 på www.apparat.se (uppköpta av InWarehouse). Frakt tillkommer om du inte bor i Stockholm. 6000 i vanlig butik. Återkommer med omdöme imorrn kväll eller senare.

Yamaha RX-V750RDS A/V-receiver Titan

rxv750.jpg

bild.php

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Ravetrancer skrev:
för 2000 får man bara brus :)

Du är inte ljudbög, du kanske kan kanske klassas som ljudfetichist eller nånting?
p.s Det är inte normalt att ha kablar för 150k men det är jävligt trevligt, jag vill ha din anläggning :huvet

Last edited:

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jeeeeeesus vad det var in- och utgångar... Fråga: är det nån finess med att ta in Video via Receivern istället för direkt från DVD med scart till TV:n? Tror det var OSD men det veta fan om jag bryr mig om.

rx-v750_review.jpg

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Nicke skrev:
Jeeeeeesus vad det var in- och utgångar... Fråga: är det nån finess med att ta in Video via Receivern istället för direkt från DVD med scart till TV:n? Tror det var OSD men det veta fan om jag bryr mig om.

Finessen är att receivern kan växla bildkälla precis som den växlar ljudkälla. Har du bara DVD så är det dock ingen mening för du får ju alltid en viss kvalitetsförsämring via extra kontakter/kablar, raka vägen är bäst men har man flera bildkällor är det ju bekvämt.

The Doctor

Äter Eldorado!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
zxr 750 -92
Måste ju rekommendera Pioneer då. Har själv en Pioneer VSX-D1011. Hur nöjd som hellst. Nu finns ju inte den modellen längre, men liknande som ger mycket hembio för pengarna. Typ en Pioneer VSX-D912.

Ett råd är ju att köpa när butikerna har erbjudanden. Kan skilja nån tusenlapp i pris då.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024