håkanolsson
Ny medlem
Bike Events arrade banåkning igår på Gelleråsen. Jag gjorde min första körning på bana.
Incheckning, besiktning och grön klisterlapp på min Cagiva Mito -92 med Suka DR600 stånkis. En hoj i kön blev underkänd p g a slitna broms-belägg. Fyra grupper från grön till licens. Jag valde grön grupp. Tryggt och naturligt för en förstagångare bör väl det vara(?). Dessutom har jag enklare kläder i icke skinn. Med skydd dock. Bike Events godtar denna typ av utrustning endast i grön grupp.
Genomgång:
20 min pass per grupp. Licens börjar. Sedan röd, gul och grön. Gul flagg - ner med tempo och omkörningsförbud på hela banan oavsett var det flaggas. Röd - samma sak pluss gå in i depå. Svart, personlig avstängning. De med snabba hojar ombads fundera på att hålla igen på rakan. Det är ju liksom ingen vits blåsa förbi någon på rakan, som sedan visar sig vara snabbare i de kurvigare partierna. Sant.
Åkning:
Vi ska börja mjukt, med lågt tempo och öka vartefter. Omkörningar endast på rakor är tillåtna. I röd är det friare. Funktionär med blå väst åker med och kollar hur folk åker. Dem får man köra om. Åkare med röd väst är föråkare och sätter tempot. En åkare med röd väst får man inte passera. En mycket viktig detalj är hur man kör ut på banan, från depån. Inte korsa heldragna linjen samt v r i d ordentligt på huvudet och titta bakåt, innan du kör ut på start och målrakan. Inte konstigt. Jag mår illa om man tänker på vilka smällar det skulle kunna bli där. Det visade sig att jag slog två flugor i samma.. Jag både bröt linjen och glömde kolla. Jävla morron jag är ibland!
Jag var lite nervig. Kanske racingmiljön gör det. OK, ut med alla 25 hojar på start/mål rakan. De släpper på, typ fem i taget med några sekunder mellan. Verkar vettigt. Nervositeten borta innan första högern. Då kommer man på att detta har man ju gjort förr - fast på väg. Man kör ju bara hoj. Lågt tempo och följa blåa o röda västar. De kör ett idealspår och även om det går långsamt i början så visar de spåret på ett rätt överdrivet sätt. Bra! En annan bra grej var konerna utplacerade. Röd - där svängen börjar. Gul - apex och blå - änden av kurvans utgång(vad det nu heter) För mig funkade det perfekt att kolla på de gula apex-konerna. Bra hjälp. Resten faller sig naturligt.
Efter ett par uppvärmningsvarv, blir jag lite otålig och Frestavägen går ju faktisk fortare. Med 40 hästar axar man inte om någon. Jag ser däremot att många bromsar väldigt tidigt. I slutet på start/mål rakan bromsar jag om alla fem på ett bräde som ligger o halvslöar framför. Man hamnar i pissspår för svängen, men det är det värt. Jag är nu uppe bakom föråkaren med röd väst. Våra backspeglar är avplockade. Man skall kolla framåt. Ej bakåt. Bakomvarande lämnar företräde. Föråkaren kollar dock bakåt en del för att anpassa tempot. Jag trycker på. Mina sprillans RS1r greppar och jag har fullt förtroende. Yeeeeeeee. Jävlar vilket tempo. Vi ligger några varv jag o föråkaren. CBR-er GSXer, R1-or o allt vare heter i plastraketer. Inte en jävel i närheten. De är avhängda. Fy fan va kul. Jag kör som en jävla gud faktiskt. Hojen funkar perfekt. Den är slö men smidig och snabb på Gelleråsens kurviga delar. Detta trots minna 100 pannor i kropsvikt. De tre första passen är jag kung. OK, det handlar inte om tävling. Men man mäter sig med andra. Jo föresten. Vist fan är det race Lite dåligt samvete har jag för mina omkörningar. Tror det var en gul CBR600 och en blå R1. På kortrakorna, innan tighta kurvor tokbromsade jag mig förbi, och bröt förmodligen deras tänkta linjer. Tekniskt, var det på rakan. Så det är OK. Men, det kanske var lite agressivt. Jag vet inte.
Det var enorm skilnad på farter i grön grupp. Några körde v ä l d i g t sakta, även på eftermiddagen, när man bör ha blivit lite mer van. Jag hamnade i en del trafik. Men det är ok. Kommer man inte om, kan man alltid ta ett varv genom depån för att förflytta sig i fältet. I Röd grupp kraschades det rätt duktigt. Samling och snack.
Tack för alla bankörningstips jag fick härifrån. De stämmer till 100%
Bankörning: 10 av 10
/Håkan
Incheckning, besiktning och grön klisterlapp på min Cagiva Mito -92 med Suka DR600 stånkis. En hoj i kön blev underkänd p g a slitna broms-belägg. Fyra grupper från grön till licens. Jag valde grön grupp. Tryggt och naturligt för en förstagångare bör väl det vara(?). Dessutom har jag enklare kläder i icke skinn. Med skydd dock. Bike Events godtar denna typ av utrustning endast i grön grupp.
Genomgång:
20 min pass per grupp. Licens börjar. Sedan röd, gul och grön. Gul flagg - ner med tempo och omkörningsförbud på hela banan oavsett var det flaggas. Röd - samma sak pluss gå in i depå. Svart, personlig avstängning. De med snabba hojar ombads fundera på att hålla igen på rakan. Det är ju liksom ingen vits blåsa förbi någon på rakan, som sedan visar sig vara snabbare i de kurvigare partierna. Sant.
Åkning:
Vi ska börja mjukt, med lågt tempo och öka vartefter. Omkörningar endast på rakor är tillåtna. I röd är det friare. Funktionär med blå väst åker med och kollar hur folk åker. Dem får man köra om. Åkare med röd väst är föråkare och sätter tempot. En åkare med röd väst får man inte passera. En mycket viktig detalj är hur man kör ut på banan, från depån. Inte korsa heldragna linjen samt v r i d ordentligt på huvudet och titta bakåt, innan du kör ut på start och målrakan. Inte konstigt. Jag mår illa om man tänker på vilka smällar det skulle kunna bli där. Det visade sig att jag slog två flugor i samma.. Jag både bröt linjen och glömde kolla. Jävla morron jag är ibland!
Jag var lite nervig. Kanske racingmiljön gör det. OK, ut med alla 25 hojar på start/mål rakan. De släpper på, typ fem i taget med några sekunder mellan. Verkar vettigt. Nervositeten borta innan första högern. Då kommer man på att detta har man ju gjort förr - fast på väg. Man kör ju bara hoj. Lågt tempo och följa blåa o röda västar. De kör ett idealspår och även om det går långsamt i början så visar de spåret på ett rätt överdrivet sätt. Bra! En annan bra grej var konerna utplacerade. Röd - där svängen börjar. Gul - apex och blå - änden av kurvans utgång(vad det nu heter) För mig funkade det perfekt att kolla på de gula apex-konerna. Bra hjälp. Resten faller sig naturligt.
Efter ett par uppvärmningsvarv, blir jag lite otålig och Frestavägen går ju faktisk fortare. Med 40 hästar axar man inte om någon. Jag ser däremot att många bromsar väldigt tidigt. I slutet på start/mål rakan bromsar jag om alla fem på ett bräde som ligger o halvslöar framför. Man hamnar i pissspår för svängen, men det är det värt. Jag är nu uppe bakom föråkaren med röd väst. Våra backspeglar är avplockade. Man skall kolla framåt. Ej bakåt. Bakomvarande lämnar företräde. Föråkaren kollar dock bakåt en del för att anpassa tempot. Jag trycker på. Mina sprillans RS1r greppar och jag har fullt förtroende. Yeeeeeeee. Jävlar vilket tempo. Vi ligger några varv jag o föråkaren. CBR-er GSXer, R1-or o allt vare heter i plastraketer. Inte en jävel i närheten. De är avhängda. Fy fan va kul. Jag kör som en jävla gud faktiskt. Hojen funkar perfekt. Den är slö men smidig och snabb på Gelleråsens kurviga delar. Detta trots minna 100 pannor i kropsvikt. De tre första passen är jag kung. OK, det handlar inte om tävling. Men man mäter sig med andra. Jo föresten. Vist fan är det race Lite dåligt samvete har jag för mina omkörningar. Tror det var en gul CBR600 och en blå R1. På kortrakorna, innan tighta kurvor tokbromsade jag mig förbi, och bröt förmodligen deras tänkta linjer. Tekniskt, var det på rakan. Så det är OK. Men, det kanske var lite agressivt. Jag vet inte.
Det var enorm skilnad på farter i grön grupp. Några körde v ä l d i g t sakta, även på eftermiddagen, när man bör ha blivit lite mer van. Jag hamnade i en del trafik. Men det är ok. Kommer man inte om, kan man alltid ta ett varv genom depån för att förflytta sig i fältet. I Röd grupp kraschades det rätt duktigt. Samling och snack.
Tack för alla bankörningstips jag fick härifrån. De stämmer till 100%
Bankörning: 10 av 10
/Håkan