Första banåket - been there, done that

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Bike Events arrade banåkning igår på Gelleråsen. Jag gjorde min första körning på bana.


Incheckning, besiktning och grön klisterlapp på min Cagiva Mito -92 med Suka DR600 stånkis. En hoj i kön blev underkänd p g a slitna broms-belägg. Fyra grupper från grön till licens. Jag valde grön grupp. Tryggt och naturligt för en förstagångare bör väl det vara(?). Dessutom har jag enklare kläder i icke skinn. Med skydd dock. Bike Events godtar denna typ av utrustning endast i grön grupp.

Genomgång:

20 min pass per grupp. Licens börjar. Sedan röd, gul och grön. Gul flagg - ner med tempo och omkörningsförbud på hela banan oavsett var det flaggas. Röd - samma sak pluss gå in i depå. Svart, personlig avstängning. De med snabba hojar ombads fundera på att hålla igen på rakan. Det är ju liksom ingen vits blåsa förbi någon på rakan, som sedan visar sig vara snabbare i de kurvigare partierna. Sant.


Åkning:

Vi ska börja mjukt, med lågt tempo och öka vartefter. Omkörningar endast på rakor är tillåtna. I röd är det friare. Funktionär med blå väst åker med och kollar hur folk åker. Dem får man köra om. Åkare med röd väst är föråkare och sätter tempot. En åkare med röd väst får man inte passera. En mycket viktig detalj är hur man kör ut på banan, från depån. Inte korsa heldragna linjen samt v r i d ordentligt på huvudet och titta bakåt, innan du kör ut på start och målrakan. Inte konstigt. Jag mår illa om man tänker på vilka smällar det skulle kunna bli där. Det visade sig att jag slog två flugor i samma.. Jag både bröt linjen och glömde kolla. Jävla morron jag är ibland!

Jag var lite nervig. Kanske racingmiljön gör det. OK, ut med alla 25 hojar på start/mål rakan. De släpper på, typ fem i taget med några sekunder mellan. Verkar vettigt. Nervositeten borta innan första högern. Då kommer man på att detta har man ju gjort förr - fast på väg. Man kör ju bara hoj. Lågt tempo och följa blåa o röda västar. De kör ett idealspår och även om det går långsamt i början så visar de spåret på ett rätt överdrivet sätt. Bra! En annan bra grej var konerna utplacerade. Röd - där svängen börjar. Gul - apex och blå - änden av kurvans utgång(vad det nu heter) För mig funkade det perfekt att kolla på de gula apex-konerna. Bra hjälp. Resten faller sig naturligt.

Efter ett par uppvärmningsvarv, blir jag lite otålig och Frestavägen går ju faktisk fortare. Med 40 hästar axar man inte om någon. Jag ser däremot att många bromsar väldigt tidigt. I slutet på start/mål rakan bromsar jag om alla fem på ett bräde som ligger o halvslöar framför. Man hamnar i pissspår för svängen, men det är det värt. Jag är nu uppe bakom föråkaren med röd väst. Våra backspeglar är avplockade. Man skall kolla framåt. Ej bakåt. Bakomvarande lämnar företräde. Föråkaren kollar dock bakåt en del för att anpassa tempot. Jag trycker på. Mina sprillans RS1:eek:r greppar och jag har fullt förtroende. Yeeeeeeee. Jävlar vilket tempo. Vi ligger några varv jag o föråkaren. CBR-er GSXer, R1-or o allt vare heter i plastraketer. Inte en jävel i närheten. De är avhängda. Fy fan va kul. Jag kör som en jävla gud faktiskt. Hojen funkar perfekt. Den är slö men smidig och snabb på Gelleråsens kurviga delar. Detta trots minna 100 pannor i kropsvikt. De tre första passen är jag kung. OK, det handlar inte om tävling. Men man mäter sig med andra. Jo föresten. Vist fan är det race:) Lite dåligt samvete har jag för mina omkörningar. Tror det var en gul CBR600 och en blå R1. På kortrakorna, innan tighta kurvor tokbromsade jag mig förbi, och bröt förmodligen deras tänkta linjer. Tekniskt, var det på rakan. Så det är OK. Men, det kanske var lite agressivt. Jag vet inte.

Det var enorm skilnad på farter i grön grupp. Några körde v ä l d i g t sakta, även på eftermiddagen, när man bör ha blivit lite mer van. Jag hamnade i en del trafik. Men det är ok. Kommer man inte om, kan man alltid ta ett varv genom depån för att förflytta sig i fältet. I Röd grupp kraschades det rätt duktigt. Samling och snack.


Tack för alla bankörningstips jag fick härifrån. De stämmer till 100%


Bankörning: 10 av 10

/Håkan
 

stavgren

Läktarspecialist ™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hammarö
Hoj
R1
Fast i träsket :crash
Det börjar med en bankörning o slutar med en racehoj, licens o tom plånbok :p
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
stavgren skrev:
Fast i träsket :crash
Det börjar med en bankörning o slutar med en racehoj, licens o tom plånbok :p

Ja, det är nog lätt hänt. Man får försöka kämpa emot o tänka genuin lycka per kr faktor eller nått. Men sen kommer myrorna i huvudet o sätter allt ur spel, och man står där o frågar - vad var det som hände?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Håkan, trimma och kör supermono med din hoj! Den klassen har ett brett spann, från motionärer till superseriösa räseråkare. Du vet ju att du vill!
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Mattias skrev:
Håkan, trimma och kör supermono med din hoj! Den klassen har ett brett spann, från motionärer till superseriösa räseråkare. Du vet ju att du vill!

Bra idé!

Jag har mina NS400 cylindrar hos Terry Shepherd http://www.terryshepherdtuning.com/ Han håller på med DR800 o supermono. Jag ska höra vad man kan göra.

Under tiden skulle jag vilja kolla lite på vad det handlar om. kan du ge mig lite länkar eller tips på var man börjar. Var o när körs det? Klasser?

Vräk på med allt du vet :D

Tack
Håkan
 

sepahewe

För gammal för att slå Rossi
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
N/A :(
Re: Re: Re: Första banåket - been there, done that

håkanolsson skrev:
Det lär det bli. Har du koll på om det brukar bli fullt och risken att man inte får en plats är stor?

Man kan inte föranmäla sig till allmänåkningen utan det gäller bara att vara där väldigt tidigt på morgonen :(

Första morgon (måndagen) kan man köpa sig plats för alla tre dagarna om man vill (åtminstone kunde man det förra året och då fick man lite rabatt)

//Henrik
 

håkanolsson

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2003
Ort
Landvetter
Hoj
Husaberg
Re: Re: Första banåket - been there, done that

El Presidente skrev:
:D :D :D :D :D
:bow







Bra skrivet, fick nästan lite deja vu-känsla och minns min första banåkning med en tår i ögonvrån....
;)

Skriver man "Jag kör som en jävla gud faktiskt." då är väl nästa steg - bruten nacke. Får ta och lugna mig lite på nästa.. tror jag :D
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top