Första hoj i mellanklass - 195cm lång

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Du som,är lång kanske ska kolla på en gammal spothoj, som t.ex. Kawasaki GPZ750 eller Honda VF750. De är rätt så rymliga och båda "pwnar" en gatskodd enduro när som helst.

Nu förutsätter jag att budgeten är hyfsat stram. Är den inte det kvittar det ju...

Jag har bara tänkt på inköpspriset hittills, men det är ju annat som kostar också. Vad skiljer det sig i service/reservdelar/bensin och försäkring mellan dessa äldre sporthojar och en XT660X t.ex.?
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Jaha nu citerade du mig ändå fast jag efteråt fattade du var ute efter mellanklass. En sån gammal sporthoj är förmodligen sällan lönsam att strypa. Men är den redan det så kör hårt.

Servicekostnader på gamla 80-tals "gatracers" är i mitt tycke i stort sett obefintlig. Försäkring är billigt.
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Xt660 ska vara god att åka längre sträckor vad jag hört av dem som har dom. När det är tät trafik äre bara att smita emellan. ;)
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jaha nu citerade du mig ändå fast jag efteråt fattade du var ute efter mellanklass. En sån gammal sporthoj är förmodligen sällan lönsam att strypa. Men är den redan det så kör hårt.

Servicekostnader på gamla 80-tals "gatracers" är i mitt tycke i stort sett obefintlig. Försäkring är billigt.
Ett problem är att många av dom gamla sporthojarna ofta hade 100 hk orginal. Har dom över 70 kw eller 95 hk är dom inte tillåtna som a2 hojar. Dom hojarna är nästan alltid strypta till 25 kw om dom är strypta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har suttit i några timmar och gottat ner mig i Yamaha XT660X som jag tror skulle kunna bli bra. Det veckar kvick och smidigt men jag undrar hur pass hög den är, om jag sitter bekvämt osv. Jag har inte ens börjat ta mitt kort ännu så det är svårt att åka och provköra.

Vad tror ni? Jag såg att de fanns begagnade på blocket och på hojtorget strax över min budget som hade effekt mellan 25-35kW. Kommer jag att lida av pendla 40 minuter enkel resa (blandad stadstrafik och motorväg) till skolan? (Det är kanske 20 minuter på essingen i tät trafik)

Du kommer inte lida, snarare tvärtom ha riktigt mysigt när bilarna står stilla eller nästan stilla och du kan glida vidare där plats finns. Längden tror jag inte heller blir något problem. De ser ofta lägre ut på bild än vad de faktiskt är när man står bredvid dem.
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag har suttit i några timmar och gottat ner mig i Yamaha XT660X som jag tror skulle kunna bli bra. Det veckar kvick och smidigt men jag undrar hur pass hög den är, om jag sitter bekvämt osv. Jag har inte ens börjat ta mitt kort ännu så det är svårt att åka och provköra.

Vad tror ni? Jag såg att de fanns begagnade på blocket och på hojtorget strax över min budget som hade effekt mellan 25-35kW. Kommer jag att lida av pendla 40 minuter enkel resa (blandad stadstrafik och motorväg) till skolan? (Det är kanske 20 minuter på essingen i tät trafik)

Jag pendlar på en XT till och från jobbet, ca 40 minuter enkel väg.

Så här - På motorväg börjar det blåsa rejält runt 100-strecket. Du är längre än jag vilket innebär att du får ännu mer vind på dig. Det fungerar absolut, men planera inga långa touringtripper på motorväg med den här hojen.

Den är relativt lågt växlad och har bara 5 växlar, så det varvar och skakar rätt rejält också på motorväg. Fördelen är att du flyger iväg vid rödljus.

Manövrerbarhet - excellent. Fantastiskt enkel att köra i stadstrafik. Du sitter högt, ser långt och hojen är smal så du kommer fram på de mest överraskande ställen.

Last - Glöm. Ett ciggpaket ryms väl under sadeln, så du behöver rygga eller toppbox om du ska ha med dig prylar.

Essingeleden - den undviker man alltid om man kan, då det är okristligt trångt även för hojåkare där.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Ja jag har förstått det nu. Drömhojen (just nu) är ducati monster så det vore inte fel att hitta något liknande. Jag vet inte vad den typen kallas men det är väl inte sport? MT-01 vad grymt snygg! Sådana modeller gillar jag

Kollat in MT-03 då? Den får du precis köra på A2 även ostrypt :)
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Ett problem är att många av dom gamla sporthojarna ofta hade 100 hk orginal. Har dom över 70 kw eller 95 hk är dom inte tillåtna som a2 hojar. Dom hojarna är nästan alltid strypta till 25 kw om dom är strypta.
Om man tittar på en 750 som jag föreslog, så hade dom sällan över 95 hk. Få 750 hade det innan FZ750 och GSX-R750 kom, egentligen.
Men, är det lönt att strypa en sådan? Kan vara marigt att hitta strypningssatser till så gamla hojar.
 
Last edited:

1wheeldrive

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
2007 KTM 990 Superduke
Här har du! Stödhjulen kan man säkert plocka bort :Rockbanan

0010691.jpg

Lite mer seriöst: En motard eller något mer åt offroadhållet?

Välkommen till Sporthoj! :)
 

H_____P

Trygghetsnarkoman
Gick med
11 Apr 2010
Ort
Vid en marina
Hoj
KTM 1290 GT-22, Husky 701, Yamaha 660 XTR
XT660 är alldeles utmärkt val, körde 60 mil i ett sträck utan några större problem, trevlig hoj med mysig motorkaraktär.

Ett annat alternativ är BMW X-moto, enligt mig riktigt rolig att fara fram på, BMW vinner på att den är ca 20 kg lättare och därmed känns rappare både i acc och svängar, XT 660 är mer komfortabel.
 

aniik

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki gs500f
Jag har en gs500f som jag kör (mellankort) och jag rekommenderar den starkt! Billig försäkring och väldigt skön och köra. Dock så finns inte så jätte många ute på blocket och de hamnar i prisklassen 20-30k.
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Mt 03 kan ts glömma direkt. Byggd för kortvuxna personer.

Flerrtalet tidiga 80 tals mc är bara stora klumpar som strypta.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag har bara tänkt på inköpspriset hittills, men det är ju annat som kostar också. Vad skiljer det sig i service/reservdelar/bensin och försäkring mellan dessa äldre sporthojar och en XT660X t.ex.?
Hej lillen, pröva dig fram! Vissa ligghojar funkar fint för mig även om jag föredrar min offroadare. Hälsningar 203'arn, 195 var jag i 7an... :arsele
 

DUCATIMECCANICA

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Syd
Hoj
Ducati 750ss -96/900ss -93.
Nu är jag såklart förespråkare av Ducati, ja jag har haft och gillar många andra märken med :), men om du vill ha Monster så vet jag flera långa som kör dom och det ser inte direkt ut som dom satt på en minimoto. Effektmässigt så klarar det sig med äldre förgasar och även insprutare i 900-klassen. Inköpspris, ja allt från dom som tror Monster är sååå unika o alla vill ha dom och därmed överprisar till nästan kap, men runt 30-35 ska du kunna hitta fina. Lägg lite mer på inköp, du får en billig försäkring som du tjänar in det på.
Men som någon sa tidigare, prova dej fram, sitt kläm o känn.
 

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Jag var hos en mchandlare här om dagen och provsatt de modeller de hade inne som låg i mellanklassen:
XT660x, XT660r, CB500f, NC700s. De två sista (Honda) tyckte jag, precis någon nämnde, kändes små. Visst såg de häftiga och fullstora ut men när jag satt på dem tog styret nästan i knäna när jag svängde fullt ut, jag hade heller inte en bekväm vinkel mellan fot och broms/växel.

XT660* kändes hög och rejäl men personal tyckte att hondorna passade bättre om jag ska åka på essingen varje dag. De sa för övrigt att XT660r har större däck än x, men att x ändå är högre? Jag tyckte att r såg bättre ut men jag kände ingen direkt skillnad.

En nackdel med XT660* var att helförsäkringen landar på över 8000 för mig...

Jag ska fundera vidare! :hej
 

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Ort
Varberg
Hoj
701 Enduro, KLV1000
jag sitter rätt okej på MT-09. MT-07 är väl nästan identisk? har du provat den?
 

Tjonge

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2013
Ort
Ekeby/Helsingborg
Hoj
Suzuki, DR650R GSX750AE
Jag pendlar med en DR650 som är av samma karaktär som XT660 (dualsport), och äääälskar att kunna se över bilarna och långt ut i korsningarna. Mindre bra för mig (som är bra för dig) är just att den är så hög. Når knappt ner vid rödljusena. Sen är ju gången ganska rå, men accet med tanke på effekten är superb :rolleyes: . Nu är jag ju nästan gubbe och kör ett "gammalt" exemplar och betalar 1200 i helförsäkring :banana
 

will3

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
Letar
Jag har tittat vidare och varit på olika mc-handlar och provsuttit diverse hojar. Många med en ursprungseffekt på över 35kw vilket innebär strypning, något som säljarna var positiva till men jag är rätt för att körglädjen minskas. Hojen är ju trots allt inte byggd för att strypas!

Jag har däremot fått större tycke för Yamaha XT660X så jag sitter och spanar på blocket dagligen. Mitt problem är att budgeten har sjunkit till dryga 20.000 vilket gör det svårare. Jag funderar på att hålla mig i kragen under sommaren och spana mer framåt hösten? :hej
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top