Jag har suttit i några timmar och gottat ner mig i Yamaha XT660X som jag tror skulle kunna bli bra. Det veckar kvick och smidigt men jag undrar hur pass hög den är, om jag sitter bekvämt osv. Jag har inte ens börjat ta mitt kort ännu så det är svårt att åka och provköra.
Vad tror ni? Jag såg att de fanns begagnade på blocket och på hojtorget strax över min budget som hade effekt mellan 25-35kW. Kommer jag att lida av pendla 40 minuter enkel resa (blandad stadstrafik och motorväg) till skolan? (Det är kanske 20 minuter på essingen i tät trafik)
Jag pendlar på en XT till och från jobbet, ca 40 minuter enkel väg.
Så här - På motorväg börjar det blåsa rejält runt 100-strecket. Du är längre än jag vilket innebär att du får ännu mer vind på dig. Det fungerar absolut, men planera inga långa touringtripper på motorväg med den här hojen.
Den är relativt lågt växlad och har bara 5 växlar, så det varvar och skakar rätt rejält också på motorväg. Fördelen är att du flyger iväg vid rödljus.
Manövrerbarhet - excellent. Fantastiskt enkel att köra i stadstrafik. Du sitter högt, ser långt och hojen är smal så du kommer fram på de mest överraskande ställen.
Last - Glöm. Ett ciggpaket ryms väl under sadeln, så du behöver rygga eller toppbox om du ska ha med dig prylar.
Essingeleden - den undviker man alltid om man kan, då det är okristligt trångt även för hojåkare där.