Första hoj (ska vara 25 kw pga begränsning)

The1andonlyme

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Hoj
Ingen tyvärr
Hej :)

Är på väg att skaffa tungt mc-kort dock blir det begränsat i och med att jag inte har åldern inne för att ta obegränsad. :(
Jag har kollat runt och hittat tre hojar som verkar intressanta i min prisklass (25,000kr) och de är Suzuki vx800, Honda CB-1 400cc och Suzuki RF 600 R. Men vet inte mycket om hojar så är någon av dessa bra eller ska jag hitta något annat? (Förslag tack :) )

Eller ni kanske tycker man ska skaffa en lätt de första två åren innan man får obegränsad istället för att strypa mc?

Tack i förhand för svar :angel

(Ps. ursäkta min stavning försöker men har tyvärr dyslexi :3freak )

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kawasaki Ninja 250 kan vara värd att kolla på också.
Ligger på 25kw ostrypt, är billig i inköp och försäkring och är dessutom mycket snygg!
Alternativt köpa en lätt MC á la 2-takt och köra den ostrypt (och givetvis registrerad på rätt effekt för att slippa trubbel).

creare

Guest
Först säger du att du ska tung men sen säger du ska ta mellan :D Men det är alltså mellan ELLER en 125:a du är på jakt efter?

Jag personligen hade valt o strypa en 600cc. Sure, du får betala lite extra för strypningen och eventuellt mer i försäkring kontra att köpa en 125:a men du får mer styrka av en mellan-hoj. Så det beror nog på vad du tycker väger mest..
Angående hojarna du nämt vill jag inte uttala mig om då jag icke har någon erfarenhet.

Själv tog man begränsat när jag kunde ta tungt.. Hur det nu gick till hehe (don't ask me how..)

The1andonlyme

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2011
Hoj
Ingen tyvärr
Har kollat efter en ninja 250 men kostar tyvärr lite för mycket just nu :/ och är inte alla lätta motorcyklar ostrypta :eek:

Först säger du att du ska tung men sen säger du ska ta mellan :D Men det är alltså mellan ELLER en 125:a du är på jakt efter?

Det är för att det finns inget som heter mellan mc längre utan nu är det bara lätt och tung sen delas tung upp i obegränsad och begränsad (begränsad= ''mellan mc'') Och det stämmer att jag letar efter lätt eller ''mellan'' mc :)

Tack för svaren som kommit än så länge :tummenupp

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
En lätt mc som är 2-takt ligger på runt 30-35 hästar ostrypt, medans en 4-takt ligger på den lagliga gränsen.
För att den ska kunna registreras som lätt MC måste man därför strypa en 2-takt, och då är det inte alls lika kul att köra längre...

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Satsa på att strypa en 600 eller liknande, gärna en som ligger så nära 25kw som möjligt och inte väger allt för mycket. Jag körde en fazer 600 som orginal ligger på 70 kw eller där omkring och den påverkas tydligt av strypningen, upp till 7000 varv går det bra men därefter är det som att köra in i en vägg.
Trots det tycker jag inte att den är tråkig att köra, t om 25 kw kan vara mer än vad man kan hantera på en riktigt krokig väg :crash

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag röstar för en hoj på ca 500-700cc strypt till 25kW. T.ex. Honda Hornet 600. Annars kanske du kan hitta en motard för de pengarna (tänk bara på att den ska vara lv-reggad). De brukar vara bland de hojar som hamnar närmast viktgränsen (har hojen en tjänstevikt på mindre än 156kg så måste den strypas mer än till 25kW).

Det blir säkert roligare i längden än att åka omkring på någon hoj på 125-250cc.

lengan

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
FZ1 - 08, KX450F -11
Jag körde själv en zzr 600 strypt på 25kw i pappret men 72kw har jag för mig i verkligheten. Den gick ganska lagom som första hoj. Men håller med övriga om hojförslag.

http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_SV650_S__25kw_31527279.htm?ca=10&w=3

kanske? Annars skulle jag försöka få tag på en vettig ~600 cc i streetfighter stuk som är lättkörd och aningens busig. Kanske en strypt motard vore roligt.. :)

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Varför tipsar vissa om hojar över 600cc? Man får väl inte köra över 600cc på ett begränsat A-kort? Eller dom kanske har skrivit fel på körkortsportalen, va vet jag :D

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Varför tipsar vissa om hojar över 600cc? Man får väl inte köra över 600cc på ett begränsat A-kort? Eller dom kanske har skrivit fel på körkortsportalen, va vet jag :D

När jag tog kortet så fick jag lära mig att kubiken spelar ingen roll, utan det är enbart effekten som spelar roll.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Har du Abegr så får du köra vilken motorcykel som helst som har max 25kW och max 0,16kW/kg (därav 156kg gränsen jag nämnde tidigare). Kubiken har inget med saken att göra.

Från Körkortsportalen:
"A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg."

K B

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2008
Hoj
CBR900RR -92, CBR 900RR -92 Turbo, K5 Turbo, 7/11 Turbo, CBR1000RR SC59
Har du Abegr så får du köra vilken motorcykel som helst som har max 25kW och max 0,16kW/kg (därav 156kg gränsen jag nämnde tidigare). Kubiken har inget med saken att göra.

Från Körkortsportalen:
"A (begränsad effekt)
motorcykel som har en effekt av högst 25 kW och ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som inte överstiger 0,16 kW/kg."

Haha, men jävlar vad jag är dålig på att läsa då. Jag som snöat in mig på att inte leta hojar över som har ens 1 kubik över 600, tack för heads up! :D

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
En RF600 låter vettigt. Hade en sån ostrypt tidigare, trevlig hoj med jordens handskfack på vänstersidan.

Köp inget större än 600cc, det kommer bara gå som skit.

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
Jag har en Kawa Er-6a den gick ju helt ok med strypningen. En bra sak med den är att den inte är strypt i motorn utan med en skruv som du lätt kommer åt! Så blir du stoppad så är det bara att skruva ut den:tummenupp

Andreas.J

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2011
Hoj
-97, Yamaha thundercat
tycker först o främst att du ska ransaka dig själv vad du kommer klara av på vägen i val av hoj. naken hojar(bandit, hornet, er-, zr,osv) är i regel väldigt lätthanterade i alla lägen. men som sagt väldigt mycke handlar om vad man har sysslat med innan.
men som många andra skriver så tycker jag absolut att du ska satsa på en 5-750cc som är strypt lite för att steget till tung inte ska vara enormt den dagen du bestiger en tung hoj med kanske 100hk+.
lycka till och varmt välkommen till hojvärden

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...