Första MC, köpråd

pitthaj

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Hoj
-
Hej!

Har till våren tänkt skaffa A körkortet (begränsad pga. ålder). Jag är osäker på vilken motorcykel jag borde köpa. Funderar mellan en touring-stil eller en offroad, vad tror ni? Vad jag förstod så skulle offroaden behöva lite mer underhåll? Ungefär hur mycket dyrare skulle den bli? Skulle använda den mest för att glida runt lite, åka till kompisar, åka till skolan, ibland ut och härja i skogen (givetvis bara om jag köper en offroad). Så offroaden skulle behöva vara LV-reggad. Vore najs om jag skulle kunna köra upp med den också. Prio är väl att komma så billigt undan som möjligt så jag inte är jättetät hehe. Har sneglat lite på Suzuki dr 600 då de verkar vara ungefär vad jag söker (?) och vara någorlunda billiga? Vad ska jag tänka på när jag köper en motorcykel? Är som sagt helt grön på det här.

Tack på förhand :)

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
KTM LC4 625, 640 eller 660.
De är hållbara, enkla att laga samt billiga att reparera.

Dessutom är de lättkörda och roliga

pitthaj

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Hoj
-
Tack så jättemycket för svaren båda två, men verkade vara en hel del dyrt ändå, måste det vara så dyrt för att få en "okej" cykel? Hur långt ned kan man gå innan det är så pass mycket skit att det inte är värt det?

petolvan

Kejsare, Kung OCH Michael Jackson
Gick med
21 Jan 2010
Hoj
Bensindriven
Literklubba! R1 eller GSX-R1000 har jag hört skall vara optimalt för att börja åka mellanbåge med!

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
"Komma så billigt undan som möjligt", var hamnar man då, 20k? Kawasaki KLR650, Honda XR650R och Suzuki DR650 är hojar som säkert kan funka. Driftsäkra men gäller att hitta en i vettigt skick, många verkar ganska misshandlade.

pitthaj

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2011
Hoj
-
Okej, så det är så pass dyrt ändå...har egentligen lite högre prio på bil så man kanske kan komma undan med en billigare touring-hoj och byta ut den senare? Problemet är att offroad är ju så mycket roligare hehe :D

Cykel KLR650

Det här vore ju då kanske någonting?

Last edited:

Hast

Hast Photography
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
KTM Duke 690 2012
När jag köpte min första tunga, vilket var typ 1månad sen, så var jag först väldigt mycke inne på motard, KTM 690 SM och SMC, Husqvarna, Husaberg.. Slutade med en Triumph Daytona T595, trodde aldrig min första tunga skulle bli en sporthoj, men det blev det och är grymt nöjd!
Välj med hjärtat är det enda valet jag har, skit ifall den är praktisk/opraktisk, tusenlappar hit och dit, för vi kör väl ändå mc för att det är något vi kör med hjärtat? Hade vi varit praktiska hade vi alla kört Volvo med dieselmotor. Gå runt och kolla, och den som får ditt hjärta att slå lite extra är rätt hoj för dig! :)

enter308

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Hoj
Z1000 -10 såld husa 570 -09 såld ktm 690 smc -12 KTM SD 1290 -14 såld
Honda XR 600 / Yamaha TT 600 verkar vara en hoj för dig.

DOm har ju några år på nacken men är hållbara och funkar fint offroad

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
O... har egentligen lite högre prio på bil så man kanske ...
Högre prio på bil?! :dummer Nä nu jävl....

Om du vill börja söka efter en hoj måste du först veta hur mycket du vill/kan lägga ut.

30k? En ktm Lc4

20k? Ktm 620!

10k? Jobba ihop mer pengar....

fjune

Guest
skulle nog titta efter x650, me både motard o enduro däck:)
eller drz 400S ?

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
Kawasaki zxr 400
I offroadväg har jag bara testat suzuki DR 350 och BMW 650 Dakar, BMWn är ju underbar att köra, lätt att hantera och man sitter som en gud 2 meter upp i luften! Den är lätt att elektroniskt strypa också, finns färdig programvara för det via BMW. DRn är ju mer en leksak tycker jag!

Jag kan ju inte rekommendera annat än hojar som jag faktiskt har provat så....

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!