Skrev ett långt inlägg men sen kraschade appen. Så jag skriver en kortare samanfattning.
Jag kollade på en massa hojar när jag skulle komplettera min arsenal ngn gång runt 2008.
Jag letade efter en hoj som funkade att köra inspirerat på gata, tålde lite lätt stuntande och som funkade att ta ut på banan om det skulle krisa. Jag hade även en gatreggad CBR600 som jag använde till dessa områden men kände att den var ganska kass att köra gata med. Eller jobbig att köra gata med.
Jag är nästan 2m lång och vägde in på runt 90-95kg. Körde 1.10-tider på Sturup och hyffsat inspirerat på gatan. Här kommer domen!
*Z750: bland det sämsta jag har kört. Linjär effektkurva och körställning som en taxi-MC. Trycktes fram hela tiden pga lutningen på sadeln och satt allmänt kasst på den.
*CB1000R: hade sjukt stora förväntningar på denna. Men, även denna gjorde mig besviken. Samma linjära effektkurva men med ett bra chassi. Fast chassit var inte tillräckligt bra för att kompensera elvispen som Honda använde som motor.
*Z1000. Bra motor men trögt chassi. Faktiskt en riktigt bra motor men jävlar va tung den var.
*Er-6 med Arrows slip-on: Den var egentligen inget alternativ. Mer en kulattestahoj. Men jag blev positivt överraskad. Visst känner man att det är en billigare hoj men körglädjen vinner ändå.
Hyffsat rapp redan från låga varv vilket gör att man slipper ligga i exakt rätt växel varje inbromsning, kurva mm. Den är helt enkelt väldigt förlåtande. Sen är chassit kvickt.
Fjädringen är det som jag märkte att Kawasaki har sparat in på. Blir lätt lite gungig i snabbare svängar och gör att man önskar att den hade lite vassare grejer. Men hojen varnar mjukt och fint så det var inga större problem på gatan. Bromsarna funkar också bra om man jämför med liknande hojar.
Det slutade med att jag köpte en sprillans ny Er-6-08 av en annan handlare. Slängde på en Leovince slip-on och bytta till stålomspunna slangar. Plågade den sedan som gat/stunt/banhoj ett bra tag utan några som helst problem.
Frugan köpte en sprillans ny 2012 när det begav sig. Helt annan som som blev ännu bättre med ett lättare helsystem. Riktigt bra hoj som inte alls kändes budget öht.
Perfekt hoj om du inte har litenkukkompex
.
Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk