första och andra ordningens masskrafter?

marsianmejler

Sporthojsnörd
Gick med
31 Aug 2007
Ort
Malmö
Hoj
Suzuki
jag blir då rakt inte klok på masskrafterna i motorn, finns det en begriplig förklaring på vad första och andra ordningen är?
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Antar att du har "googlat" på detta...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
KTH utbildningen i förbränningsmotorteknik har mycket undervisningsmaterial online. Mycket är på lite hög nivå för kleti och pleti men du läser väl på LTH och borde kunna tillgodogöra dig det...
 

Mahhbechh

Börsmäklarn
Gick med
20 Oct 2005
Ort
I en gran.
Hoj
Briggs & Stratton
KTH utbildningen i förbränningsmotorteknik har mycket undervisningsmaterial online. Mycket är på lite hög nivå för kleti och pleti men du läser väl på LTH och borde kunna tillgodogöra dig det...

Har du någon speciell utbildning? Du verkar kunnig inom det mesta, eller är det bara sunt förnuft och folkvett som gör dig till THE Boris?
 

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Strax norr om Rimini
Hoj
Bimota DB2
Fritt ur minnet (det var några år sen jag läste KTH kursen):

När man beskriver masskrafterna i en motor gör man det vanligen med matematik som kallas serieutveckling. I en sån serie har man ett antal termer som är funktion av varvtalet. Första termen är proportionell mot varvtalet (första ordningens term). Andra ordningens termer är proportionella mot 2*varvtalet. osv. Termerna blir mindre och mindre för varje ordning. Tredje ordningens krafter brukar vara så små att man försummar dem.
Det är alltså ett matematiskt förenklat sätt att beskriva masskrafterna hos en motor.

Vill man balansera bort första ordningens krafter kan man göra det på vevaxeln som snurrar med 1*varvtalet. Vill man balansera bort andra ordningens krafter måste man ha en balansaxel som snurrar med 2*motorvarvtalet.

Sen är det också så i en kolvmotor att man oftast inte bara har fria krafter utan också fria moment som orsakar vibrationer. De beskrivs på samma sätt: första och andra ordningen, osv...

Enklaste sättet om man vill slippa bry sig är att skaffa en Benelli, Honda CBX eller Kawa 1300. Raka sexor är nämligen helt utbalanserade i sin konstruktion! :tummenupp
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har du någon speciell utbildning? Du verkar kunnig inom det mesta, eller är det bara sunt förnuft och folkvett som gör dig till THE Boris?

Inom förbränningsmotorteknik saknar jag akademisk utbildning då jag läser till läkare. Men jag har ett brinnande intresse för ämnet och har tjuvläst kursmaterialet när jag måste koppla av från sjukdomar och jobbiga patienter. Förstår långt ifrån allt då jag inte har en halv CivIng, kan tex inte på 5 min förklara första/andra ordningens masskrafter men jag förstår vilken inverkan det har vid balanseringen och konstruktionen av motorer.

EDIT: Här är länken http://www.md.kth.se/~angstrom/download/ där finns föreläsningsmaterial och exempeluppgifter rörande vevkonstruktioner...
 
Last edited:
Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

Top