Första rejset avklarat! Rapport...

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Så där ja... Det här skulle kunna bli en hel roman men man får korta ner en aning.
Lämnade min hemort ganska sent på Fredagkvällen. Dagsformen var usel. Feberfrossa, halsont, rinnande surnäsa och muskelvärk. Körde full värme i bilen och knaprade rå lök hela vägen upp i ett desperat försök att bli frisk. Verkar som det fungerade för efter en god natts sömn i Wemi's byscha (stort tack till Johan Wedrup for sovplats!!) kände jag mig inte så tokig. Att man dessutom möttes av blå himmel, sol och värme i mitten av September gjorde att livsandarna återvände.

Dagen började med allt administrativt, panikmek av hojen (tack till Chrille och Kenneth som krängde däck) och besiktning som förvånansvärt gick helt smärtfritt. Det stod ganska klart varför det hade börjat slira en aning i slutet av onsdagsträningen då gummit på högersidan av bakdäcket var som ett lager plastfolie ungefär. Sticker ut på första kvalet och skönt nog hade ingen större nervositet infunnit sig. Ligger på hyffsat friskt tills utmattningen är total. Svänger in och frågar tjejerna hur länge det är kvar av kvalet. - I alla fall 15 minuter. Doh!! Det var bara bita i det sura och ge sig ut en vända till. Känns som jag sätter ett bra varv och går in i depån med förhoppningar om att äntligen ha kommit under 1.18. Klart lyckorus när det står 1.15,78 och det visar sig att jag inte ens är sist!! Hela uppladdningen inför helgen hade fokuserats på att ta sig dit, få ordning på hojen och köra kval utan att vurpa. Nu fick man börja ställa in sig på att faktiskt köra ett rejs ocksa!

På eftermiddagen och kvällen träffar man många trevliga gamla och nya bekanta. Riktigt besviken på mig själv dock att jag hade koncentrerat sönder orken till den milda grad att det bara var att gå o lägga sig långt före midnatt. Dödstrött! :p

Drömde en härlig dröm om Madhonda (hrmm) där hon bl.a skulle bjuda mig på en mumsig frukost. Dessa förhoppningar grusades snabbt när jag vaknade på golvet i byschan och fick sörpla i mig några klunkar fickljummen yoghurt och en läskig räkostsmacka. :(

WarmUp:en går även den finfint och på förmiddagen glider jag mest runt i depån och snackar snack. Vid lunchtid händer nåt otäckt. Det börjar bubbla i magen (följt av ett ordentligt mag-ras), man blir torr i halsen, vimsig och förvirrad. Nervositeten har infunnit sig med besked. Försöker kolla på några rejs och visst är det skoj att se men det går ju så fort att man blir änn mer orolig. För att stilla sinnet går jag tillbaka och spontanmekar/putsar lite grann på hojen och upptäcker att det sitter lösa bultar och skruvar både här och där :skrämd

Hur det än är så står jag så småningom där på gridden för första gången. Vid det laget är all oro som bortblåst. Lampan tänds, släcks och den brakar det loss. Får till en riktigt acceptabel start och siktar på att ta ytterspår i Trösen. Det är helt klart ett vinnande koncept men feg som man är på sitt första rejs vågar jag inte pressa på nånting och ligger snällt bakom klungan. Halva första loppet går i däckvärmartempo. När det väl lossnar gör jag en Chrille och kör de första 3-4 varven på tok för långsamt vilket givetvis ledde till att man blev ganska ensam där ute på banan (dock inte sist vilket var en liten tröst). Sen ordnar det till sig och varvtiderna kryper ner till 1.15,5 (snabbare än Apstruts och det är det viktiga i den här historien). Min otränade skitkropp börjar protestera högljutt och min inbyggda varvräknare säger att det snart är målgång. Den visar sig vara helt felkalibrerad då skylten säger att det är 10 varv kvar. Några varv senare börjar varvningarna. Rätt kul faktiskt då man åter fick några hojar framför sig att försöka hänga på. Vissa partier av banan körde jag snudd på jämnt med toppåkarna men i bl.a esset och hårnålen blev jag pinsamt frånåkt. Måste få ordning på dessa kurvor!

Det var en undbar känsla att se målflaggan viftas och man insåg att man faktiskt tagit sig i mål. En otäck framhjulsdriftning ur esset kunde ha satt punkt för det hela några varv tidigare och Chrille var visst för en sekund övertygad om att jag var på väg upp på läktaren då jag missade depåkurvan en smula och låg o slickade linjen på helt fel ställe! ;)

Det blev en 19e plats till slut och även om man alltid vill mer får man nog vara nöjd! Hojen går hur fint som helst, körningen känns ok fast man i bilen till säkert hittade tio saker man kunnat göra bättre och trodde man kom på hur man kan ta fem sekunder per varv om man inte fegat så förb_at! ;)
Får avslutningsvis tacka alla som var där i helgen. Det är en suverän stämning i depån och var jag inte biten innan så sitter jag hopplöst fast i RR-träsket nu! Tack till Fredrik för plats i depåtältet - jag får bjuda igen så snart tillfälle ges!

// Riddaren av den sorgliga skepnaden

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Don Quixote skrev:
.....Vid lunchtid händer nåt otäckt. Det börjar bubbla i magen (följt av ett ordentligt mag-ras), man blir torr i halsen, vimsig och förvirrad. Nervositeten har infunnit sig med besked. Försöker kolla på några rejs och visst är det skoj att se men det går ju så fort att man blir änn mer orolig. .....

Valmers är den bästa på att supporta nervösa rookies i det här läget.

"Nervös?"
"Men nu börjar du allt bli nervis?"
"Nu då?"

OSV :D :D :D

Relapse

I'm on a lonely road
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Härlig rapport!

Jättekul att det gick så pass bra i helgen. :tummenupp Även jag blev lite till mig vid ett tillfälle då du blev omkörd i depåkurvan och såg ut att komma långt ut i densamma. Men det gick ju bra. Du sänkte dina tider hela tiden och jag klockade två 1.15.5 tider på dig, sedan började varvningarna och du tappade 1-1.5 sekunder i varvtid när du lämnade plats för dom antar jag.

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Din trötthet märktes....när du rätt va det va lixom svävade iväg o såg ut som om du va någon annanstans.... även om din kropp satt kvar i stolen.... :p

Synd att jag inte kunde uppfylla din dröm... du skulle vaknat tidigare... då hade jag kunnat stå till tjänst... ;)

Och förresten... mycket bra jobbat på racet..!! :tummenupp

Last edited:

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Madhonda skrev:
Din trötthet märktes....när du rätt va det va lixom svävade iväg o såg ut som om du va någon annanstans.... även om din kropp satt kvar i stolen.... :p

Synd att jag inte kunde uppfylla din dröm... du skulle vaknat tidigare... då hade jag kunnat stå till tjänst... ;)

Och förresten... mycket bra jobbat på racet..!! :tummenupp

Kul läsning, konstigt nog var Madde inblandad i drömmar på annat håll åsså.. fast det var så jäkla underlig att jag inte vill berätta mer.. Vaknade förbannad å frusterad i vicket fall.. vilket visade sig bra, det gav mig lite jäklaranamma.. :hej

/B

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Bj.O.rn skrev:
Kul läsning, konstigt nog var Madde inblandad i drömmar på annat håll åsså.. fast det var så jäkla underlig att jag inte vill berätta mer.. Vaknade förbannad å frusterad i vicket fall.. vilket visade sig bra, det gav mig lite jäklaranamma.. :hej

/B

Oj fan.... jag va alltså en ond i drömmen...!! :eek: :crash

Men jag är väl snäll i vaket tillstånd...!?? ;)

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Madhonda skrev:
Oj fan.... jag va alltså en ond i drömmen...!! :eek: :crash

Men jag är väl snäll i vaket tillstånd...!?? ;)

I drömmen var du snäll, fast inte mot mig kanske, snarare neutral... suck... Det var någon annan som var elak..

I verkligheten verkar du ju vara... snäll :rodnar

/B

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Grattis till en genomförd tävling och rejält kapat PB! Du är ju numer försteförare i teamet - hur känns det?

Nu är jag mer peppad och hoppas vi ses den 21/9!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Härlig läsning Don Q! Det var trevligt att träffa dig och kul att det gick så bra! Starkt jobbat! :tummenupp

PS! Det var kul när du berättade om skjutsfotpinnen....... :D

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Penguin skrev:
Härlig läsning Don Q! Det var trevligt att träffa dig och kul att det gick så bra! Starkt jobbat! :tummenupp

PS! Det var kul när du berättade om skjutsfotpinnen....... :D

När ska du ta licens då slaktarn? :7peta

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Du är bara fetgrymmast, Björn!

Jag är så vansinnigt imponerad så det går inte att beskriva. Du har ju knappt ens sett ett rejs förut och så går du och kvalar in och tar dig dessutom i mål bland de 20. Rossiklass! :fakta Man behöver verkligen inte skämmas över att vara officiell paraplyflicka. Om du fortsätter att förbättra dig i den takten du gjort hittills kommer du ligga långt fram i klassen nästa säsong.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Penguin skrev:
Jag är så sugen så du anar inte. Jag har lite planer som jag skall slipa på i vinter så får vi se sedan.

Sluta slipa och skrid till verket - speciellt om RRFA kan genomföras nästa år!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Goodstuff skrev:
speciellt om RRFA kan genomföras nästa år!

Vore det så så skulle jag inte tveka.

Grejen är ju att jag inte är beredd att överge gatåkandet helt ännu, och att finansiera en gathoj OCH en rejshoj är en omöjlighet i dagsläget. Funderar på att rejsrusta bläjden och ändå behålla den så att den går att kuska runt på gatan med till att börja med. Sedan när man fått träna lite kanske man kan gå vidare.....

Men va fan, vintern är lång och trist så då har man tid att grunna. :D

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Spännande läsning Donkey :tummenupp Själv har man bara vågat sig på ett Klubbrejs i våras, den 21/9 är det dags för det andra rejset :skrämd

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Don Quixote skrev:
Sen ordnar det till sig och varvtiderna kryper ner till 1.15,5 (snabbare än Apstruts och det är det viktiga i den här historien).

Jättestort grattis Björn!

Sträck på dig hela vintern nu, för nästa säsong tar det roliga slut. ;)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Re: Re: Första rejset avklarat! Rapport...

abstruse skrev:
Jättestort grattis Björn!

Sträck på dig hela vintern nu, för nästa säsong tar det roliga slut. ;)

VArför inte sätta honom på plats redan den 21/9 så kan du håna honom hela vintern? :whip

abstruse

Trek Domane
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Exhojar: ZXR750 '91, ZX-9R '99, ZX-6R '01
Re: Re: Re: Första rejset avklarat! Rapport...

Goodstuff skrev:
VArför inte sätta honom på plats redan den 21/9 så kan du håna honom hela vintern? :whip

Igår blev det klart att jag just då kommer befinna mig i trakterna runt Sundsvall, med destination Umeå. Luelå och Piteå senare i veckan.

Jag får helt enkelt nöja mig med att håna dig resten av vintern. :slicka :brynad

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Re: Re: Re: Re: Första rejset avklarat! Rapport...

abstruse skrev:
Igår blev det klart att jag just då kommer befinna mig i trakterna runt Sundsvall, med destination Umeå. Luelå och Piteå senare i veckan.

Jag får helt enkelt nöja mig med att håna dig resten av vintern. :slicka :brynad

Tråkiga nyheter. Hade varit skoj att ha teamet samlat. Men vi får ladda upp för 2004. Då blir det en helsäsong!
Antar att ERFet också är ute ur bilden?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...