Raderad medlem 51742
Guest
Nu blir jag så där fundersam, som jag kan bli rätt ofta numera, ang. framtiden för motorcyklismen som vi känner den.
Lyssnar på generaldirektören för Trafikverket på radion. Hon berättar om geofencing som är på gång för tunga fordon. Från början handlade det om att man ville förhindra terrordåd genom att göra det omöjligt för lastbilar att köra fortare än föreskriven hastighet inom ett geografiskt område. Nu talar sig generaldirektören varm för säkerhets- och miljöaspekten. Många liv kan ju räddas om lastbilar och bussar förhindras att bryta mot hastighetsgränsen.
Ett litet hinder behöver undanröjas. Ny lagstiftning måste till som gör tekniken tvingande för fordonsägare och som reglerar vem som tar kostnaden för systemet. Det kommer inte vara några som helst problem att få igenom en sådan lagstiftning. Vem vill inte undvika terrordåd? Den exakta ordalydelsen i lagtexten kommer ingen orka bry sig om.
Är det någon mer foliehatt än jag som ser ändamålsglidningen komma smygande?
När lagstiftningen införs kommer den naturligtvis vara skriven så att den omfattar alla motorfordon, även om den praktiska tillämpningen enbart kommer gälla lastbilar och bussar till en början. Sen är det bara en fråga om när den börjar tillämpas även för bilar och motorcyklar. Argument för att införa det kommer det finnas gott om, vem kan tala emot en möjlighet att undvika dödandet av isbjörnar, pingviner och barn, liksom? Miljön och trafiksäkerheten går främst. Alla andra mindre viktiga principer och värden (som t ex frihet, självbestämmande, integritet osv) låter vi naturligtvis stå tillbaka i miljöns och trafiksäkerhetens namn.
Jag är skeptisk.
Lyssnar på generaldirektören för Trafikverket på radion. Hon berättar om geofencing som är på gång för tunga fordon. Från början handlade det om att man ville förhindra terrordåd genom att göra det omöjligt för lastbilar att köra fortare än föreskriven hastighet inom ett geografiskt område. Nu talar sig generaldirektören varm för säkerhets- och miljöaspekten. Många liv kan ju räddas om lastbilar och bussar förhindras att bryta mot hastighetsgränsen.
Ett litet hinder behöver undanröjas. Ny lagstiftning måste till som gör tekniken tvingande för fordonsägare och som reglerar vem som tar kostnaden för systemet. Det kommer inte vara några som helst problem att få igenom en sådan lagstiftning. Vem vill inte undvika terrordåd? Den exakta ordalydelsen i lagtexten kommer ingen orka bry sig om.
Är det någon mer foliehatt än jag som ser ändamålsglidningen komma smygande?
När lagstiftningen införs kommer den naturligtvis vara skriven så att den omfattar alla motorfordon, även om den praktiska tillämpningen enbart kommer gälla lastbilar och bussar till en början. Sen är det bara en fråga om när den börjar tillämpas även för bilar och motorcyklar. Argument för att införa det kommer det finnas gott om, vem kan tala emot en möjlighet att undvika dödandet av isbjörnar, pingviner och barn, liksom? Miljön och trafiksäkerheten går främst. Alla andra mindre viktiga principer och värden (som t ex frihet, självbestämmande, integritet osv) låter vi naturligtvis stå tillbaka i miljöns och trafiksäkerhetens namn.
Jag är skeptisk.