Första växlingen!

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
Jaha, i dag hände det! Ni som kan vet nog vilken känsla jag har i kroppen just nu... :banana

Det började med XT 600:an som slets upp på bakhjulet på ettan, sedan Suzuki RF 600 :an som kopplades upp på ettan, efter den så var det Hornet 900 :ans tur att gasas upp på ettan men samtliga hojar har bara körts på en växel hela vägen ut.... och nu då så har man en R1:a -98. Det började likadant där med att gasa upp den på först ettan och sedan gasa upp den på tvåan (ingen koppling inblandad alltså) men efter ett tag så tröttnar man ju på att bara kunna åka på en växel hela varvtalsregistret ut :( så i kväll testade jag att växla för första gången! De första gångerna blev naturligtvis skit men på 7:e, 8:e försöket så jävlar! Det syns inte på framhjulet att jag växlar det bara hörs! Jag gasade upp den på tvåan i 70 km/h och släppte ner på trean i 180 km/h. Får se när jag vågar testa att lägga i fyran med :yoparty Om det nu är någon som bryr sig så kan ni se resultatet på film!

http://www.Acke.net/R1Wheelie.avi

Divx codec krävs....

Tobbe79a

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Blade 929 -00
MostWanted_NKPG skrev:
Fixxa styrdämpare!! om du inte redan har det,, inge roligt å landa lite fel i 180.

Det sitter en Öhlinare på men det ruskar till ordentligt ändå precis vid nersläppet om man landar lite snett.... med betoning på LITE snett. Det behövs inte mycket. Men utan dämparen så hade det gått åt skogen för länge sedan. Den har räddat flera ofrivilliga lyft under nerlägg med styrslag som följd.

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Lär dig hålla balansen på tvåan istället för att mata i växlar och slå ner i 200a till slut. När du kan hålla balansen på tvåan trean det är då det börjar bli kul.

TALLE

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
ZX-6R - 98
Tobbe79a skrev:
Jaha, i dag hände det! Ni som kan vet nog vilken känsla jag har i kroppen just nu... :banana

Det började med XT 600:an som slets upp på bakhjulet på ettan, sedan Suzuki RF 600 :an som kopplades upp på ettan, efter den så var det Hornet 900 :ans tur att gasas upp på ettan men samtliga hojar har bara körts på en växel hela vägen ut.... och nu då så har man en R1:a -98. Det började likadant där med att gasa upp den på först ettan och sedan gasa upp den på tvåan (ingen koppling inblandad alltså) men efter ett tag så tröttnar man ju på att bara kunna åka på en växel hela varvtalsregistret ut :( så i kväll testade jag att växla för första gången! De första gångerna blev naturligtvis skit men på 7:e, 8:e försöket så jävlar! Det syns inte på framhjulet att jag växlar det bara hörs! Jag gasade upp den på tvåan i 70 km/h och släppte ner på trean i 180 km/h. Får se när jag vågar testa att lägga i fyran med :yoparty Om det nu är någon som bryr sig så kan ni se resultatet på film!

Divx codec krävs....

Såg ju jävligt nice ut.. jag vill också ha mer motor.. drar upp min på ettan.. sen i med tvåan.. sen på trean går den ner för den orkar inte.. o jag har inte riktigt fått in det där med balans läget :fatta!

oskjan

Stronger than ever!
Gick med
26 Dec 2003
Hoj
Såld...
MostWanted_NKPG skrev:
Fixxa styrdämpare!! om du inte redan har det,, inge roligt å landa lite fel i 180.

Har märkt det... TZR är fruktansvärt instabil i kurvor, kan ju ha att göra med att jag har sänkt den fram med ca 2 cm med :rolleyes:
Men bara igår fick jag ett liiitet wobbel 2 ggr, och jag körde inte ens fort..

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Jag drog min första växling på ett hjul igår tack vare alla andra galningar som peppade.. drog upp på ettan sen i med tvåan och då lixom kändes det bara bra och som om det skulle vara för evigt... typ 800 meter sen tog det slut på lämplig väg :hihi Och det bästa av allt det fungerade om och om igen...

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Jompas skrev:
Jag drog min första växling på ett hjul igår tack vare alla andra galningar som peppade.. drog upp på ettan sen i med tvåan och då lixom kändes det bara bra och som om det skulle vara för evigt... typ 800 meter sen tog det slut på lämplig väg :hihi Och det bästa av allt det fungerade om och om igen...

Säkert kul att wheela men efter att läst de där trådarna om R6or, R1or som gått 2000mil och wheelat lite och därefter pajat kopplingen och fått pröjsa 10-16k för ordna detta skulle jag fundera både en och två gånger innan jag började wheela.

Aldrig riktigt greppat poängen med det, ser ju bara idiotiskt ut för det mesta, enda som jag tycker e snyggt när nån får ofrivillig wheelie vid gaspådrag då det representerar gudomlig kraft som är svår att kontrollera även av den duktigaste föraren :tungan

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Villee skrev:
men efter att läst de där trådarna om R6or, R1or som gått 2000mil och wheelat lite och därefter pajat kopplingen och fått pröjsa 10-16k

Läs om, läs rätt. Det är inte kopplingen som går sönder.

Jompas

Mår gott
Gick med
24 May 2004
Hoj
Buell XB12SS 2009
Nej enligt mina egna uträkningar så kan inte en koppling slitas mer för att jag rycker lite i styret när jag gasar fullt... Och om inte Yammorna håller så kan man ju välja ett märke som håller..

Last edited:

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
King of the road
Snyggt :tummenupp Själv lyckades jag växla på bakhjulet med en off-roadare jag provade igår :tummenupp

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Såg riktigt snyggt ut.
Klarar för det mesta att växla till tvåan nuförtiden med min CRM fast den är så högt drevad att man måste varva ur ettan helt för att den ska orka hålla sig uppe på tvåan när man växlat.
Har aldrig riktigt fattat det där med balansläget , för när jag gasar upp den högt så verkar det inte finnas ett såkallat balansläge utan antingen då man måste hålla gas eller då man håller på att slå över , eller är det det som kallas balansläget?

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
marcus_136 skrev:
Såg riktigt snyggt ut.
Klarar för det mesta att växla till tvåan nuförtiden med min CRM fast den är så högt drevad att man måste varva ur ettan helt för att den ska orka hålla sig uppe på tvåan när man växlat.
Har aldrig riktigt fattat det där med balansläget , för när jag gasar upp den högt så verkar det inte finnas ett såkallat balansläge utan antingen då man måste hålla gas eller då man håller på att slå över , eller är det det som kallas balansläget?
När du kan dra in kopplingen å bara glida fram är du på balansläget ;) Det är just innan man slår över. Ride the limit helt enkelt.

(jag ska iofs inte undervisa, då jag är för feg för att åka på balansläget, har ju krutet att backa upp lagomt långa wheelies :))

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
OlleR skrev:
När du kan dra in kopplingen å bara glida fram är du på balansläget ;) Det är just innan man slår över. Ride the limit helt enkelt.

(jag ska iofs inte undervisa, då jag är för feg för att åka på balansläget, har ju krutet att backa upp lagomt långa wheelies :))

Okej , men måste man inte sitta och dutta på bromsen och sånt då?
Vore rätt skoj om man lärde sig det där så kunde man glida i typ 20km/h på bakan på ettan :).
Blir väl ut och träna imorn :tungan .

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
marcus_136 skrev:
Okej , men måste man inte sitta och dutta på bromsen och sånt då?
Vore rätt skoj om man lärde sig det där så kunde man glida i typ 20km/h på bakan på ettan :).
Blir väl ut och träna imorn :tungan .
Gör du exakt rätt från början behöver du inte det, men det är det ingen som gör, så ja, du måste lära dig ta tillbaka den med bromsen.

Jag är impad av de som klarar av det, men jag tycker det är snyggare/grymmare att åka alla växlar ut istället, dvs göra det som en acceleration. Men alla är vi ju olika :)

Major Bif

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2004
Hoj
Blåvit, R1000 K4. Yoshi Tri-oval bolt-on, Skidmarxz double bubble kåpglas. Bänkad vid 200mil, 155 SAE vid 11.000rpm.
Tobbe79a skrev:

Divx codec krävs....

Grattis mannen!! Det är sånt jag ligger och drömmer om på nätterna..
Använda du kopplingen när du växlade till 3:an?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
OlleR skrev:
Gör du exakt rätt från början behöver du inte det, men det är det ingen som gör, så ja, du måste lära dig ta tillbaka den med bromsen.

Jo det finns det visste... Darius och Matti från Stuntoholics har väl åkt runt 500 meter eller va det nu va? Fast det är liiite broms inblandat då, men 20 meter på bara rull har nog jag åkt för nån timme sen.

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Rigge skrev:
Jo det finns det visste... Darius och Matti från Stuntoholics har väl åkt runt 500 meter eller va det nu va? Fast det är liiite broms inblandat då, men 20 meter på bara rull har nog jag åkt för nån timme sen.
Dålig formulering av mig så nu var det inte så jag menade, utan första gången man ens försöker.
Jag kan rulla en längre sträcka med cykel på balanspunkten, men jag glömmer alltid bort bromsen så jag vågar inte ge mig på det på motorcykeln ;)

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...