Förstahandskontrakt

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Tjena grabbar/flickor och övriga!
Sitter o funderar nu om jag ska ta ett erbjudande om en lgh på vasaplatsen.
Är ett förstahandskontrakt på en riktigt grym lgh, nackdelen är att killen vill ha lite vid sidan om.
Är det nån här som har gjort det? Nån som vet ungefärliga priser, eller rättare sagt nån som vet vad andra fått pröjsa för lgh:er i centrum.

Last edited:

Jessan

Typisk brunett
Gick med
10 Apr 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 SE 2008
Hade tänkt svara men så kom jag på att jag är ju inte nån grabb... :gnissla

bobbylito

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2007
Hoj
900 Hornet
En polare betalade 50 tkr för en lägenhet på Wadmansgatan för ca 4 år sedan, kolsvart. Han kollade runt då, och sa att det tydligen var så det gick till :mad: .

Det är ju alltid en risk att man åker dit, främst när man ska sälja den i sin tur, men den är nog ganska liten. Sedan ska ju pengarna fram, och det går ju inte att låna till detta, så man får snällt pynta av sparade pengar.

Lycka till :tummenupp

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
kan du inte på något sätt få kontraktet och sen polisanmäla killen när han vill ha betalt ?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
För å få en bra lgh i Vasastan så får man räkna med att betala svart.
sedan beror det ju på hur mkt man är beredd att lägga.. tyvärr så är nog sanningen att 95% av alla lgh-byten görs upp på detta viset.

emmigirl

SÅLD!!!
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bianchi-trampcykel
Det är helt sjukt :kulspruta :kulspruta
Jag hade aldrig gjort det !!

Men men vi är alla olika...

Tjena grabbar/flickor och övriga!
Sitter o funderar nu om jag ska ta ett erbjudande om en lgh på vasaplatsen.
Är ett förstahandskontrakt på en riktigt grym lgh, nackdelen är att killen vill ha lite vid sidan om.
Är det nån här som har gjort det? Nån som vet ungefärliga priser, eller rättare sagt nån som vet vad andra fått pröjsa för lgh:er i centrum.

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
3044627 Det är helt sjukt :kulspruta :kulspruta
Jag hade aldrig gjort det !!

Men men vi är alla olika...
Klart du hade gjort det om du hade fått en kanonlägenhet, med garageplats och bubbelbadkar mm, hela köret ;) Så länge det rör sig om en inte "helt orimmlig summa" så.

Klart att det är fel, men vilket system i sverige är inte fel? Vill man ha nått så får man va lite på och va berädd på att det kostar några slantar extra.

Thats life, tyvärr :(

Empa

Oerfaren
Gick med
21 Apr 2004
Hoj
En liten YZF
Hur får man tag i de som vill "sälja" lägenheter? Har en polare som vill ha ett förstahandskontrakt.

emmigirl

SÅLD!!!
Gick med
4 Feb 2004
Hoj
Bianchi-trampcykel
Sorry Blomman!
Men jag hade inte gjort det enda men "that's just me" !

Klart du hade gjort det om du hade fått en kanonlägenhet, med garageplats och bubbelbadkar mm, hela köret ;) Så länge det rör sig om en inte "helt orimmlig summa" så.

Klart att det är fel, men vilket system i sverige är inte fel? Vill man ha nått så får man va lite på och va berädd på att det kostar några slantar extra.

Thats life, tyvärr :(

Förgöraren

Inte som Du!
Gick med
13 Jan 2004
Hoj
Senaste hoj; Blade-08 Förgöraren-edition
Låna å köp en lägenhet istället ... och hittar du ingen till rätt pris så centralt som du vill bo kan du ju alltid tänka på att 50k innebär ganska många mil i limo-taxi från icke-centrala delar av stan ... och det kan också vara kul!

\m/

Last edited:

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Prexis, förstår inte varför man slantar upp såna stora pengar på en hyresrätt. Hyran är väl hög så det räcker ändå! Betalar man så mycket så gäller det ju att man lyckas ta betalt lika mycket när man ska flytta också. Skoj om man skulle åka fast eller inte lyckas. Nä, då måste det ju vara smidigare med bostadsrätt, där betalar man ju iallafall till sig själv!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Prexis, förstår inte varför man slantar upp såna stora pengar på en hyresrätt. !

Vill man ha en 2a i vasastan så kostar den ca 1.8 milj med en avgift på 2-4000/ månad.

En hyreslägenhet i samma område kostar kanske 6000. + ett svartkontrakt på ca 100 000.

Har man inte 1.8 milj så förstår jag att man slänger ut 100 000 på svartkontraktet. Sedan när du ska flytta därifrån så har du igen pengar om du "byter" med någon som har en bostadsrätt som vill få loss pengar.
/Oskar

Last edited:

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Har man inte 1.8 milj så förstår jag att man slänger ut 100 000 på svartkontraktet. Sedan när du ska flytta därifrån så har du igen pengar om du "byter" med någon som har en bostadsrätt som vill få loss pengar.
/Oskar
Helt rätt. Lgh:en som vi tittat på är lite större och enligt mäklare ligger liknande objekt på ett pris runt 3,5 milj med en avgift på ca 5 000. Med den uträkningen blir månadskostnaden enbart för avgift och räntekostnader ca 15 000. Hyran för lgh är lite över hälften av detta vilket känns mer normalt. Sen är det ju naturligtvis alltid en risk med detta och man kan aldrig vara säker på att man får tillbaks pengarna. Samtidigt behöver man inte låsa upp en massa likvida medel. Men som sagt det är en stor risk, vill man inte ta den ska man naturligtvis inte göra det. Får vi lgh:en kan ni räkna med en ordentlig inflyttningsfest!!!:yoparty

storken

långsammast på hojen
Gick med
24 Mar 2004
Hoj
05 yamaha Y.. bla bla bla R6
ge fan i att betala för nåt du inte äger!

köp en BR istället. du har ett värestegring på den.. kolla bara så att driften blir ok så du klarar av den. sen om du har 1,8 eller 2,9 i lån kvittar ju. det är månads kostnaden som är viktig.

oftast så har man bott gratis i de eftersom du gör vinst vid försäljningen. så va inte orolig. köp och va glad!

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Jag skulle inte köpa en lägenhet nu när det är som det är med börsen mm.

Inte omöjligt att räntorna hoppar upp ett snäpp eller två. Priserna är mycket höga och om räntan går upp så sjunker priset samtidigt som din boendekosntad ökar.

å andra sidan så blev jag idiotförklarad när jag köpte 2002 och man kan väll säga om jag säljer i dag så har jag gjort en mycket bra affär men om jag säljer vart ska jag bo då?

Juh@

Fanatisk GDS
Gick med
17 Feb 2004
Hoj
ZX10R-2011
Tyvärr är det så att om du får kontraktet genom köp och det kommer ut så är det stor risk att du tappar lägenheten. Hyreskontraktet är helt enkelt inte giltigt i det fallet.

Därför vill vare sig köpare eller säljare att det ska komma ut...

kan du inte på något sätt få kontraktet och sen polisanmäla killen när han vill ha betalt ?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept