Förvirrad när det gäller skydd!

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Yzf R6
Hej alla mc åkare :Bugar
Jag har en väldigt cool R6 men tyvär har jag inget skydd förutom hjälm...
Jag hade planerat till allt inför denna sommar men massor gick fel så jag har inte råd längre med skydd utrustning. Jag kör med jeans och en vinter jacka.. :(
Det är min första säsong och första hoj, allt är nytt men det känns så osäkert att åka med vanliga kläder trots att jag vet inte hur det känns att åka mc med skinnställ...
Jag kanske skulle fixa 1000 kr/månad extra för just utrustningen men vad räcker det till?

Vad skulle just DU göra?
Lite tips och råd skulle vara perfekt :tummenupp
Tack i förhand :Bugar

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Jag skulle inte köra många meter med bara hjälm som skyddsutrustning.!

Jag skaffade alla kläder först, sedan hojjen...bara för att veta att jag har bra saker på mig. Det är nog inte värt att nöta bort för mycket skinn mot asfalten om något skulle hända....

Skaffa ordentliga prylar!! :tummenupp

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag skulle sälja hojen och köpa en som var ca 10' kr billigare och investera det i skydd. Vad du än gör, åk inte ut i jeans och vinterjacka om du ska längre än bara i stan, kraschar du så smäller det rejält och du kommer garanterat råka ut för skador som ett skinn- eller gore-tex-ställ hade skyddat från. Och inte nog med det, alla inom din åldersgrupp som har samma försäkringsbolag som du får vara med att pröjsa din sjukhusräkning med höjda premier. Sälj hojen, köp skydd och leta hoj när du har en hel utrustning.

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
zaya skrev:
2194628 Hej alla mc åkare :Bugar
Jag hade planerat till allt inför denna sommar men massor gick fel så jag har inte råd längre med skydd utrustning. Jag kör med jeans och en vinter jacka.. :(
Det är min första säsong och första hoj, allt är nytt men det känns så osäkert att åka med vanliga kläder trots att jag vet inte hur det känns att åka mc med skinnställ...
Jag kanske skulle fixa 1000 kr/månad extra för just utrustningen men vad räcker det till?

Vad skulle just DU göra?

hade kört tills jag fått pengar till skinställ.. det hänger ju ändå bara i garderoben..

Kazim73

carpe noctum
Gick med
24 Mar 2006
Hoj
ZX-6R-95
Disasterpiece skrev:
2194665 hade kört tills jag fått pengar till skinställ.. det hänger ju ändå bara i garderoben..

Öhhh?!?!? "skitbra" svar till nån på sin första säsong ... ?!?!?
Och aovsett, taskigt råd till vem som helst! :va :fatta!

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
zaya skrev:
2194628 Hej alla mc åkare :Bugar

Vad skulle just DU göra?
Klart du inte ska sälja som nån sa, men kolla in beg kläder. Ny Hjälm 3-4k (ett måste) ryggskydd (nytt, finns inga beg) 1000, stövlar beg ca. 500 + , ställ eller jacka+byxor beg , hmm 1000 - 4000 kanske, men ta i den ordningen, kör safe.

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Kazim73 skrev:
2194671 Öhhh?!?!? "skitbra" svar till nån på sin första säsong ... ?!?!?
Och aovsett, taskigt råd till vem som helst! :va :fatta!

förra året var min första sässong och jag använde inte skinstället ofta. Tex till skolan, gymmet osv. Jag gnäller inte på dom som orkar hålla på med det. Men jag orkar deffinitivt inte.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gammalt skinnställ är bättre än inget skinnställ.

Edit: glöm inte ryggskydd eller att stället har ryggskydd!

Last edited:

addiii

B'n'B
Gick med
19 Mar 2006
Hoj
Rexy -07
kredit o om du inte kan få det så kan man väl be mossan-fassan, släkt, vänner, grannen whatever. säg till dem att du lever på vatten o bröd tills du ger tebax pengarna. (jag hade lånat pengar om min polare bad mig) men för fan kör inte utan skydd, spec inte första sässongen o hojen som du har! jeans o vinterjacka? du kan lika gärna köra naken :fatta!
lycka till!

Scott Sexpump

Ballistic
Gick med
27 Feb 2004
Hoj
[SÅLD] Yamaha R6 [SÅLD]
Jag tror inte jag behöver förklara varför man kör med komplett skyddsutrustning. :3freak

Oavsett om man kör ½km eller en liten tur på några minuter.

DET SPELAR INGEN ROLL.......... :mad:

Spara ihop till prylarrna, better safe than sorry eller vad det heter. :tummenupp

Edit: Jag hade i princip samma dilemma.
Sparat som satan, hojen var införskaffad. MEN... vafan... ställ, hjälm o diverse utrustning visade sig kosta en smärre förmögenhet.... Keep up the good work! :pannkyss

Last edited:

zaya

Speed of life
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Yzf R6
Tack för rådet och tipset....
Jag ska se om jag får låna pengar från nån bekant annars så är det beg. som gäller.
Jag visste inte att det var så viktigt.....

Hade gött bröder.... :Bugar

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Hoj
Letar ratbike
zaya skrev:
2194858 Tack för rådet och tipset....
Jag ska se om jag får låna pengar från nån bekant annars så är det beg. som gäller.

Försäkringen på R6:an kan ju inte vara gratis så ställer du av den några veckor bordde du få lös lite pengar där.

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
zaya skrev:
2194858 Tack för rådet och tipset....

Ja, snälla skaffa dig skydd beg lr nytt. Bara du skaffar det. "Visste inte det var så viktigt"...ursäkta men hur fan kan man undgå detta och inte veta bättre, det är en gåta. Men nu verkar det som du har förstått betydelsen :tummenupp

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
som sagt..håll utkik efter beggat..jag sålde ett hyffsat fräscht ställ för 2000 nyligen :)

Sun King

Chrome Won't Get You Home. L116 -- BA04
Gick med
18 May 2006
Hoj
En Liten
Skydd...

Det kanske verkar lite surt att inte "kunna" åka för att skydden saknas.
Men "man" (jag) se det så här: Du har hojen. Även om du inte kan åka för att något saknas så slipper du sitta och sukta varje gång en hoj drar förbi. Drömmen om hoj är redan fixad. Det du nu behöver är lite tid för att få ihop prylarna för att kunna åka... En lång tid framöver, det kommer en sommar nästa år också. (Igentligen handlar det inte bara om skydd men även om bra däck mm.)

Jobba extra, sälj datorn, mobiltelefonen med mera! PRIORITERA! :yoparty
Forumet kan du bevaka från biblioteket. Har du dessutom ett försäkringsbolag som premierar dig om du använder skydd kanske summan du sparar i premie väger lika mycket som inköpet (totalt).

När jag körde av vägen ´94 startade polarna en insamling på en fest... 5000:- kom in till en renovering och 4 veckor senare var jag ute och gasade igen: Sätt en insamlingsbössa på hojen (sno en av frälsis), jag lägger i pengar direkt. :tummenupp

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Kör inte en meter utan full utrustning om du är rädd om din kropp.

www.blocket.se finns hur mycket somhelst att välja bland.Bättre ett beg ställ,handskar osv än inget alls.Ibland eller för det mesta kan man hitta obetydligt använd utrustning till snuskigt bra priser jämfört vad du skulle ge för nytt i butik.

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
-
Köpt hellre ett billigt och lite fult begnat skinnställ inget inget alls. När du sparat ihop tillräckligt med pengar till nyare prylar säljer du den gamla utrustningen (och kan antagligen få ungefär lika mycket för dem som du betalade) eller använder den när du skall skjutsa folk. :tuttar
Med andra har du inget att förlora på att köpa begnade prylar.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!