Förvirrad!

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Jag vet att denna har vart uppe MÅNGA ggr förr men jag frågar igen. Jag ska troligen byta ut min R hoj mot en motard men har inte en aaaaaning om vad jag ska köpa. Ska ha den till allmänt bus i stan, slingerbulten, till från jobbet, (och ev. att köra lite i skogen med. Vad ska man välja? Har kollat 640 LC4 som ETT alternativ men varför skulle jag INTE välja den? Bäst vrid och HP. Hur är serviceintervallerna på den? Vad finns det för alternativ? Om jag inte vill serva hojjen var femte timme vad finns det då för alternativ?

Tacksam för alla svar...

/Jörgen

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Ahhhrrggghhhhh!! Inte en till!!!!!!!!!

SÖK!!!!!!!!! ;)

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
P-son skrev:
Jag vet att denna har vart uppe MÅNGA ggr förr men jag frågar igen. Jag ska troligen byta ut min R hoj mot en motard men har inte en aaaaaning om vad jag ska köpa. Ska ha den till allmänt bus i stan, slingerbulten, till från jobbet, (och ev. att köra lite i skogen med. Vad ska man välja? Har kollat 640 LC4 som ETT alternativ men varför skulle jag INTE välja den? Bäst vrid och HP. Hur är serviceintervallerna på den? Vad finns det för alternativ? Om jag inte vill serva hojjen var femte timme vad finns det då för alternativ?

Tacksam för alla svar...

/Jörgen

Ja 640 är bra, har ju en sån själv men om jag skulle köpa en idag skulle jag nog välja 660 eller 625 för den har elstart för jag är mycket bekväm av mig.
Men 640 funkar bra till det du ska ha den till , service intervallen är 500 mil men kör man hårt ska man nog byta olja lite oftare, det har man igen. Sevice intervallen på 660 o 625 är tror jag ca 300 mil.

Andra alternativ är nog endast Honda xr650 som också har vad jag förståt hyfsade service intervaller, alla andra är mer raciga och behöver därför tätare översyn men å andra sidan är de också betydligt mycket roligare att leka med.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Honung skrev:
Ja 640 är bra, har ju en sån själv men om jag skulle köpa en idag skulle jag nog välja 660 eller 625 för den har elstart för jag är mycket bekväm av mig.
Men 640 funkar bra till det du ska ha den till , service intervallen är 500 mil men kör man hårt ska man nog byta olja lite oftare, det har man igen. Sevice intervallen på 660 o 625 är tror jag ca 300 mil.

Andra alternativ är nog endast Honda xr650 som också har vad jag förståt hyfsade service intervaller, alla andra är mer raciga och behöver därför tätare översyn men å andra sidan är de också betydligt mycket roligare att leka med.

Tack. Var å kollade idag på en xr650r å den var ju fin. Ska åka förbi LELLES nån dag men finns det INGEN närmre som säljer KTM?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Honung skrev:

Tack. Var å kollade idag på en xr650r å den var ju fin. Ska åka förbi LELLES nån dag men finns det INGEN närmre som säljer KTM? :va

junior

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
På jakt
Jo, Dirtbike säljer också KTM, men det är ingenting jag kan rekommendera.
Jag köpte min första 640 där och de verkar inte riktigt ha koll på vad de håller på med där.

Det jag sett av Lelles hittills är dock bara positivt...

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Zana skrev:
Ahhhrrggghhhhh!! Inte en till!!!!!!!!!

SÖK!!!!!!!!! ;)

Efter ett tag på alla trådar så "spammas" de sönder av "yamaha e bäst/KTM LC4 e bäst" osv... Nu skrev jag ju vad JAG skulle ha den till å hör sen! :7peta

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
P-son skrev:
Efter ett tag på alla trådar så "spammas" de sönder av "yamaha e bäst/KTM LC4 e bäst" osv... Nu skrev jag ju vad JAG skulle ha den till å hör sen! :7peta

Put a sock in it... :)

Ärligt talat så frågar do om vilken hoj du inte kommer tröttna på, dvs en av rejshojarna, samtidigt vill du kunna toura lite grand med den = omöjlig ekvation...

Men det mesta har faktiskt diskuterats in i det sista i andra trådar... Det kommer samma fråga som du ställde varje dag nu............

Köp på känsla, smaken är ändå som baken! Jag går på känsla, inte förnuft... hehe

/Zana

Honung

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
Yamaha FZ1-08
P-son skrev:

Klart man ska fråga, det är väl bla det ett forum är till och vill man sen inte läsa om frågor som varit uppe förut har man faktiskt möjligheten att låta bli.(oj vad vuxet det lät)

Har ingen aning om vad det finns för ktm dealers i tokholms trakten.

Lycka till med hoj köpet :tummenupp

Ps. Ett tips är att försöka att provköra några olika modeller,
något jag själv inte gjorde innan jag köpte. Då får du en bra
uppfattning, men efter vad du beskriver att du ska ha den till
är du nog inne på rätt spår..

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
junior skrev:
Jo, Dirtbike säljer också KTM, men det är ingenting jag kan rekommendera.
Jag köpte min första 640 där och de verkar inte riktigt ha koll på vad de håller på med där.

Det jag sett av Lelles hittills är dock bara positivt...

Det vet nog inte riktigt vad de pysslar med nej. Jag kollade på en 640 som Ragge höll på att renovera och som Dirtbike haft hand om. Det var många delar de inte monterat tillbaka (ofungerande motor) och den enligt dem renoverade och genomgångna motorn, var inte alls fixad (den hade skurit pga att de glömt fylla på olja).

P-son: 640:n är en jäkligt bra maskin. Lättservad och slitstark, men ändå med hyfsat pulver (om man avstryper den). Om du kan försaka elstart, så är 660:n ytterligare lite vassare och lättare (aningen mer rejs, men fortfarande helt OK som gatcykel). XR650 är i ungefär samma klass som 640LC4, men jag är personligen inte så förtjust i den. Motorkaraktär, chassi och detaljer (som t.ex. stålomspunna bromsslangar) känns vettigare på KTM:en. Det bästa är ju om du kan provköra några olika cyklar i tillfixat utförande.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
TomK skrev:
Det vet nog inte riktigt vad de pysslar med nej. Jag kollade på en 640 som Ragge höll på att renovera och som Dirtbike haft hand om. Det var många delar de inte monterat tillbaka (ofungerande motor) och den enligt dem renoverade och genomgångna motorn, var inte alls fixad (den hade skurit pga att de glömt fylla på olja).

P-son: 640:n är en jäkligt bra maskin. Lättservad och slitstark, men ändå med hyfsat pulver (om man avstryper den). Om du kan försaka elstart, så är 660:n ytterligare lite vassare och lättare (aningen mer rejs, men fortfarande helt OK som gatcykel). XR650 är i ungefär samma klass som 640LC4, men jag är personligen inte så förtjust i den. Motorkaraktär, chassi och detaljer (som t.ex. stålomspunna bromsslangar) känns vettigare på KTM:en. Det bästa är ju om du kan provköra några olika cyklar i tillfixat utförande.

Tack för det svaret. En fråga till. I specarna står det att 660 har 32 HP och 640 har 54? Stämmer detta. Borde det inte vara tvärtom? Jag menar om man kollar på RR hojjar så "ju mer kubik ju mer hästar"... Fattar inte vad man ska glo på när det gäller sånt här. Därför all frågor. Självklart ska jag provköra innan men eftersom allt är en djungel är det skönt å vet iaf vilken riktning man ska leta i. Nån som säljer förresten? Eller kanske byte mot en zx9r -02???

http://ninjaz.kicks-ass.net/smiley/ :yoparty :yoparty :yoparty

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
De är strypta en vanlig 640 med slipon brukar ge runt 50 på slangen, en 660 ligger väl mellan 57 - 61 beroende på helsystem mm......

men väldigt grova siffror ta dem med en nypa salt :hihi

P-son skrev:
Tack för det svaret. En fråga till. I specarna står det att 660 har 32 HP och 640 har 54? Stämmer detta. Borde det inte vara tvärtom? Jag menar om man kollar på RR hojjar så "ju mer kubik ju mer hästar"... Fattar inte vad man ska glo på när det gäller sånt här. Därför all frågor. Självklart ska jag provköra innan men eftersom allt är en djungel är det skönt å vet iaf vilken riktning man ska leta i. Nån som säljer förresten? Eller kanske byte mot en zx9r -02???

http://ninjaz.kicks-ass.net/smiley/ :yoparty :yoparty :yoparty

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
Verkar som du läst olika specar, klart 660 har bättre drag.

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Zana skrev:
Verkar som du läst olika specar, klart 660 har bättre drag.

Det var väl det jag trodde. Kan ju kanske lägga till att en av källorna var nya BIKE så.... Kanske säger det mesta. Men då kommer jag kika på en 660 till sommaren (eller så snart jag får ett vettigt bud på min). Ska ju som sagt "toura" (Glida stan å pendla å grejjer) med den så. Fan va najs att forumet finns. Vart skulle man annars vända sig med all knasiga frågor

BEHOLD SM SVERIGE HERE I COME!!!

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
P-son skrev:
Tack för det svaret. En fråga till. I specarna står det att 660 har 32 HP och 640 har 54? Stämmer detta. Borde det inte vara tvärtom? Jag menar om man kollar på RR hojjar så "ju mer kubik ju mer hästar"...

Klassnings-strypningar från fabrik. Hedas ungefärliga uppgifter stämmer ganska bra - 660 ska med motsvarande avstrypning ge några hästar mer (lite hårdare vässad, bättre fugge, större luftburk bl.a.). Det är inte samma motor, utan två olika utvecklingsgrenar av snarlika motorer (med en hel del gemensamma komponenter).

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
TomK skrev:
Klassnings-strypningar från fabrik. Hedas ungefärliga uppgifter stämmer ganska bra - 660 ska med motsvarande avstrypning ge några hästar mer (lite hårdare vässad, bättre fugge, större luftburk bl.a.). Det är inte samma motor, utan två olika utvecklingsgrenar av snarlika motorer (med en hel del gemensamma komponenter).

På ren svenska innebär detta alltså att det den ena är strypt men inte den andra? Vad behöver göras mer förrutom det självklara (Byta pipor osv...) när man köper en ny hoj? Hur långt har en SM gått när den är "slut"? Alltså vad räknas som ett "bra köp" angf milen. Självklart är det OXÅ svårt å svara på men om personen har servat den OK å så?

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
enl. Ragge så var ett kolvbyte lämpligt vid 2000mil..... det e det enda jag hört. Min duke gick 1300mil utan problem innan någon kom med dållars å köpte den

P-son skrev:
På ren svenska innebär detta alltså att det den ena är strypt men inte den andra? Vad behöver göras mer förrutom det självklara (Byta pipor osv...) när man köper en ny hoj? Hur långt har en SM gått när den är "slut"? Alltså vad räknas som ett "bra köp" angf milen. Självklart är det OXÅ svårt å svara på men om personen har servat den OK å så?

Supemote

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Ingen för tillfället !! känns förjävligt !!
Vilken hoj ??

P-son skrev:

Tacksam för alla svar...

/Jörgen

Klart du ska ha en 660 grabben

Lucky9

En gång är ingen gång...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
VFR800Fi
Synd att det inte är lite torrare ute för då hade du fått testa min 640.

Jag säger som jag sagt många ggr förrut... Det GÅR att toura på en 640. Jag har själv åkt Sthlm - Sundsvall - Sthlm på min. Det är inte bekvämt men det går.

Det GÅR även att skjutsa på den. Det är inte heller kul men det går. Körde 27 mil på en dag med skjuts. Lite stelt efteråt och man kunde inte riktigt köra som man ville... :)

Jag gillar min 640. Jag är inte så "rejsig" av mig utan vill bara busa lite. Det funkar väldigt bra att busa med en 640. Dessutom kan man åka ganska fort på en 640. Om man kan köra...

Jag som inte tävlar eller liknande och inte vill serva hela tiden trivs bra med min hoj.

Nu ska jag visserligen sälja min men det är inte för att jag vill ha nåt värre utan för att jag vill nåt annat nästa säsong.

Känner man att man ska köra en hel del bana och inte vill åka längre än 10 mil från stan med hojen samt kanske pendla till jobbet på den så skulle jag utan tvekan välja nåt rejsigare.

/Lucky9

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Lucky9 skrev:
Synd att det inte är lite torrare ute för då hade du fått testa min 640.

Jag säger som jag sagt många ggr förrut... Det GÅR att toura på en 640. Jag har själv åkt Sthlm - Sundsvall - Sthlm på min. Det är inte bekvämt men det går.

Det GÅR även att skjutsa på den. Det är inte heller kul men det går. Körde 27 mil på en dag med skjuts. Lite stelt efteråt och man kunde inte riktigt köra som man ville... :)

Jag gillar min 640. Jag är inte så "rejsig" av mig utan vill bara busa lite. Det funkar väldigt bra att busa med en 640. Dessutom kan man åka ganska fort på en 640. Om man kan köra...

Jag som inte tävlar eller liknande och inte vill serva hela tiden trivs bra med min hoj.

Nu ska jag visserligen sälja min men det är inte för att jag vill ha nåt värre utan för att jag vill nåt annat nästa säsong.

Känner man att man ska köra en hel del bana och inte vill åka längre än 10 mil från stan med hojen samt kanske pendla till jobbet på den så skulle jag utan tvekan välja nåt rejsigare.

/Lucky9

Tja killen! :)

Vilken är mest "rejsig"? 640 el. 660? Vilken kan man "åka längst på"?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...