F*n skiten har skurit!!!

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Upplands Väsby / Stockholm
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
nu har skiten skurit!

var på väg till skolan, åkte på E18, ligger i ca 130km/h, å helt plötsligt så försvinner motorvarvet så jag växlar den en växel, men motorvarvet bara blir lägre...så helt plötsligt så låser sig bakhjulet...får panik, hinner tänka 1000 tankar, drar in koplingen och då börjar hojen att vobbla tok mycket, men allt efter att farten gått ner så slutar det att vobbla..så jag får stop på den när jag har hunnit komma in till vägrenen. kliver av hojen tittar på tempmätare, den stod inte alls långt ifrån RÖTT :confused: så jag låter den stå en stund...sen så provar jag på elstarten, bara startmotorn som går runt....ringer pappa, han kommer och hämtar mig, åker sedan till skolan...pappa åker hem och hämnat grannes släpvagn å hämtar hojen...

när jag kommer hem från skolan så tar jag in hojen i garget tar bort cylinderna, och då ser jag hur där är STORA repor i både cylinder och kolven...och det är snustort på olja...tror att det har blivit nått knas med 2-takts oljan..båhållaren till oljan var ful så det måste ha blivit stoppat på väg till cylindern

:huvet

Så nu måste jag få tag på:
cylinder
kolv+kolv ringar


tror jag.......någon som vet vart man kan få tag på cylinder ??
helt så billigt som möjligt!

bilder dock dåliga
 

Bifogat

  • cylinder paj.jpg
    cylinder paj.jpg
    25.3 KB · Visningar: 231
  • kolv paj.jpg
    kolv paj.jpg
    41.4 KB · Visningar: 272

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Upplands Väsby / Stockholm
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
spectre skrev:
Köp olja på biltema, den är skitsnygg :)

Hur mycket kommer det här kalaset gå på då? beklagar verkligen, inte kul när hojen skär, speciellt inte när sesongen har börjat på allvar :(
vet ej hur mycker kalaset kommer att gå på
 

LOV2XLR8

Love to accelerate
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Almvik (Västervik)
Hoj
Hojlös för tillfället!
Aee skrev:
vet ej hur mycker kalaset kommer att gå på


Surt precis när man ska åka riktigt mycket nu!
Säger då de... RG e inte billiga.. Ska sj försöka få tag i ett par avgasportar å de e ju svindyrt... Om du inte hittar en motor på skroten förstås. :D
 

0nicke0

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Husqvarna wr 125
Min skar i fredags. Den kolven ser lika dan ut den. Måste f*n var nåt med oljan :va
Beställde nya grejer idag 2396 kr, då fick jag rabbat :tuttar
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
som jag sagt till alla andra när deras hojar skurit!!.. kolla för allt i världen veven så den är frisk!!!!!.... min nöp i 130+ jag han också koppla men vevlagret gick 60 mil efter renovering innan hela skiten rasa igen och blev ennu dyrare!!! :huvet
4500kr gick det på för cylinder och renovering av veven.. + kolv.. :död
 

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Upplands Väsby / Stockholm
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
Har haft DJM över på lite meck....kunde konstatera att:
-det är dåligt oljeflöde redan från själv oljetanken
-ramlagerna eller vevlagret som philssonskrev måste bytas
-cylinder+kolv

men det är fortfarande en fråga hur/varför den har skurit....
 

Solid snake

Guest
Aee skrev:
Har haft DJM över på lite meck....kunde konstatera att:
-det är dåligt oljeflöde redan från själv oljetanken
-ramlagerna eller vevlagret som philssonskrev måste bytas
-cylinder+kolv

men det är fortfarande en fråga hur/varför den har skurit....


Du svarade på din egen fråga, kass oljeflöde.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Aee skrev:
Har haft DJM över på lite meck....kunde konstatera att:
-det är dåligt oljeflöde redan från själv oljetanken
-ramlagerna eller vevlagret som philssonskrev måste bytas
-cylinder+kolv

men det är fortfarande en fråga hur/varför den har skurit....
om de e som du säger att det rinner dåligt med olja så kan du räkna ut de me lilltån.. !.. den har värmenypt och det är typiskt när oljan inte kommer.. kolla se om den förbrukat mycket olja på sista.. alltså det behöver inte vara märkbart egentligen för den går inte länge i 130 utan smörjning.. den nyper nog rätt fort när ingen olja kommer.. stackars lager som gått torra också.. :3freak
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
"snyft"

jag börjar bli både mer rädd och trött på alla inläg om skurna motorer tycker det är skit tråkigt.... vi borde starta en tråd där man ger tips om dom olika cyklarna i förebygande syfte som tex att köra aprilia rs med olje tanken inkopplad kanske är lite vanskligt..... någon som är sugen på att starta en sån som kanske är mer påläst än mig:)
 

Solid snake

Guest
RS "Alex" skrev:
jag börjar bli både mer rädd och trött på alla inläg om skurna motorer tycker det är skit tråkigt.... vi borde starta en tråd där man ger tips om dom olika cyklarna i förebygande syfte som tex att köra aprilia rs med olje tanken inkopplad kanske är lite vanskligt..... någon som är sugen på att starta en sån som kanske är mer påläst än mig:)

Än en gång då! :hihi

give_a_damn_progress.gif
 

Aee

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2003
Ort
Upplands Väsby / Stockholm
Hoj
Letar sf-projekt eller motard
Någon som vet var jag får tar på en billig cylinder och kolv? har mailat alla skrotar, men tänkte typ tyska sidor eller något sånt?? HJÄLP!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Aee skrev:
Någon som vet var jag får tar på en billig cylinder och kolv? har mailat alla skrotar, men tänkte typ tyska sidor eller något sånt?? HJÄLP!
köp RS250 cylinder :tummenupp passar rakt på blocket!.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Solid snake skrev:
Du svarade på din egen fråga, kass oljeflöde.
Att kolla om oljeflödet fungerar och är OK, ingår inte det i de vanliga underhållsrutinerna?
Fråga 4-t åkarna hur ofta de kollar oljenivån...Att köra 2-t med kass smörjning är lika illa som att köra en 4t utan olja, livslängden blir mycket begränsad :rolleyes:
Har lite svårt att tycka synd om dem som klagar när de inte sköter viktig service och underhåll.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Kahobe skrev:
Att kolla om oljeflödet fungerar och är OK, ingår inte det i de vanliga underhållsrutinerna?
Fråga 4-t åkarna hur ofta de kollar oljenivån...Att köra 2-t med kass smörjning är lika illa som att köra en 4t utan olja, livslängden blir mycket begränsad :rolleyes:
Har lite svårt att tycka synd om dem som klagar när de inte sköter viktig service och underhåll.
på en 2t kan de ju hända att du kollar pumpen den är OK sen åker du 10 mil och när du kommit några mil så blir de en propp och så ¤%&/()(/& ja du vet.. :död
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det absolut vanligaste felet att en 2-takt skär, nyper är att den går för magert. Ganska typiskt nu på våren när det är lite kallt ute, då går den ännu magrare. Bestycka upp förgasarna så ska ni se att dom håller bättre.

Det kan se helt snustort ut i cylindern, men det är helt omöjligt att avgöra om det har varit tillräkligt med olja just pga att den gått het.

DEt spelar ingen roll hur myket olja det finns på kolven, om den är överhettad och inte får plats i cylinder så skär det.

Tänk på att OM man häller olja i bensinen så går den ÄNNU magrare. Katastrofen kommer ännu tidigare.

Lär er att bestycka förgasare. Så mager som möjligt för max effekt och tillräkligt fett för att det ska hålla.
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Mats757 skrev:
Det absolut vanligaste felet att en 2-takt skär, nyper är att den går för magert. Ganska typiskt nu på våren när det är lite kallt ute, då går den ännu magrare. Bestycka upp förgasarna så ska ni se att dom håller bättre.

Det kan se helt snustort ut i cylindern, men det är helt omöjligt att avgöra om det har varit tillräkligt med olja just pga att den gått het.

DEt spelar ingen roll hur myket olja det finns på kolven, om den är överhettad och inte får plats i cylinder så skär det.

Tänk på att OM man häller olja i bensinen så går den ÄNNU magrare. Katastrofen kommer ännu tidigare.

Lär er att bestycka förgasare. Så mager som möjligt för max effekt och tillräkligt fett för att det ska hålla.
Min RGV är bestyckad för banåkning.. Är den inställt på fet oljeblandning för att hålla att pressas eller precis på gränsen till att de ska hålla?. :confused:
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top