Fabriksgaranti?

Pruseluskan

I´m maybe slow but I´m ahead of you
Gick med
2 Feb 2009
Ort
Mockfjärd
Hoj
07 Suzuki gsxr 1000
Tänkte kolla om nån som vet om fabriksgarantin endast gäller för första ägaren av hojen? Jag förstod det så när jag läste i garantri boken jag fick med!

Va och köpte gsxr 1000 -07 som det ska va över 2 år kvar på!

Tacksam för svar!

Mvh//Björn
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Garantin gäller fordonet.
Tilläggsgarantier kan vara villkorerade till första ägaren men inte fabriksgarantin.

Kommer säkert någon som meddelar att det finns undantag men inte ofta isf.

Finns för övrigt rätt mycket garantiåtagandekunskap hos dom som lämnar garantin om du känner dig osäker.

Henrik
 

Snail_shell

www.skitsnack-mc.se
Gick med
28 Jul 2006
Ort
Vallentuna
Hoj
CBR 1000RR -07 ( Hong Kong Edition)
Jag är lite skeptisk till dom där "förlängda garantierna"

Du bör nog kolla upp det noga.
Har för mig att det bara är Honda som har en "äkta" garanti som inte bara är begränsad till motor, växellåda och elektronik..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag är lite skeptisk till dom där "förlängda garantierna"

Du bör nog kolla upp det noga.
Har för mig att det bara är Honda som har en "äkta" garanti som inte bara är begränsad till motor, växellåda och elektronik..

Yamaha har som du säger, 2 full och 3 motor/elektronik men gäller fordonet oavsett vilken ägare i ordningen du är och hur långt hojen gått.

Krävs förvisso service hos y-center men det är väl samma för alla tilläggsgarantier.

Henrik
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Läste det som fanns att läsa hos suzuki:


Från den 1 januari 2003 har Suzuki en trygghetsgaranti på hela 5 år för nylevererade motorcyklar.

Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator.
Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk eller tävlingsliknande förhållanden.

Verkar följa hojen och inte ägaren. Givetvis ska den servas enligt bok, det är väl som sagt samma för alla.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Undrar hur dom ställer sig om man kommer in sista garantiåret med skuren motor med en 10-12000mil på hojen,ändrar dom fria mil åtagandet då? ;)

Henrik
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag är lite skeptisk till dom där "förlängda garantierna"

Du bör nog kolla upp det noga.
Har för mig att det bara är Honda som har en "äkta" garanti som inte bara är begränsad till motor, växellåda och elektronik..

Detta är exakt i alla fall vad som står ang "förlängda garantierna" både på min CBR600 -03 samt -07.
Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator.
Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk (kan kontrolleras mot MC-ID) eller tävlingsliknande förhållanden eller överbelastats. (Tack Dr.Pepper!)

EDIT: Garantin gäller endast fordon importerat till Sverige av av <- tryckfel Honda utsedd generalagent för Honda motorcyklar. Garantin är endast tillämplig så länge fordonet är registrerat i Sverige.

Så inte ens Honda har det... :(

(om det inte är ändrat till de senaste årsmodellerna?)
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Detta är exakt i alla fall vad som står ang "förlängda garantierna" både på min CBR600 -03 samt -07.
Reklamationsrätten omfattar motor, växellåda och elektronik som: digitala instrument, styrenheter för tändning, bränsleinsprutning och laddningsregulator.
Reklamationsrätten omfattar inte förbrukningsdetaljer som t.ex: glödlampor, batterier och strömbrytare. Förlängd reklamationsrätt gäller heller inte för MC som används för tävlingsbruk (kan kontrolleras mot MC-ID) eller tävlingsliknande förhållanden eller överbelastats. (Tack Dr.Pepper!)

EDIT: Garantin gäller endast fordon importerat till Sverige av av <- tryckfel Honda utsedd generalagent för Honda motorcyklar. Garantin är endast tillämplig så länge fordonet är registrerat i Sverige.

Så inte ens Honda har det... :(

(om det inte är ändrat till de senaste årsmodellerna?)


Din edit beror på att det är en svensk grej med försäkringar inblandat som tar hand om de sista 3 åren,inget som gäller på importerade hojar om det inte är en importfirma som faktiskt tecknat en liknande försäkring på de hojar de säljer.
Kan vara fullt möjligt att det på en via importfirma lämnad 5årsgaranti endast är första ägaren som får åtnjuta de 3 sista åren,borde ju påverka premien för importören om dom väljer det.
Annars,på en via svensk generalagent såld hoj så följer garantin hojen och inte ägaren.

Henrik
 

mrgsxr

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2003
Ort
Kävlinge
Hoj
zx10r
Skall bara tillägga att dom kan neka dig försäkring lika lätt som dom ger dig den.
Hade en 1 år gammal hoj (2005)spricka vid generatorn i blocket (tydligen förkommit på vissa modeller enligt vad jag läst på nätet) jag blev blankt nekad pga att min styrände var skrapad och det fanns en liten lackskada på kopplingskåpan. Självklart var det materialfel på hojjen. Dålig konstruktion. Dock så nekade dom. Vill bara påpeka det till alla som så gärna litar på allt vad försäkringar heter i detta landet. Ha detta i åtanke när ni litar fullt ut på alla dessa försäkringar och lämna gärna in där ni känner folket så dom inte sätter käppar i hjulet för er.
 

Bikeporthans

Surskalle
Gick med
20 Dec 2007
Ort
Delsbo
Hoj
Tjänstefordon, mest Dorso.
Vi kör så att de första 2 åren gäller fabriksgarantin (som på vilken hoj som helst), och sedan har man tre års "förlängd reklamationsrätt", vilket villkoras ungefär som alla andras rekl.rätt, man ska serva enl. bok (hos oss, eftersom vi står för den försäkringen), och inte tävla med hojen eller behandla den allmänt som skit.

Vår lösning följer hojen, inte ägaren, och ett bevis om detta följer med serviceboken.

För några år sedan fick man köpa till de här tre åren hos oss, men nu på senare år ingår den på alla hojar.

Hur andra importörer gör vet jag inte, och har ingen åsikt om.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Vi kör så att de första 2 åren gäller fabriksgarantin (som på vilken hoj som helst), och sedan har man tre års "förlängd reklamationsrätt", vilket villkoras ungefär som alla andras rekl.rätt, man ska serva enl. bok (hos oss, eftersom vi står för den försäkringen), och inte tävla med hojen eller behandla den allmänt som skit.

Vår lösning följer hojen, inte ägaren, och ett bevis om detta följer med serviceboken.

För några år sedan fick man köpa till de här tre åren hos oss, men nu på senare år ingår den på alla hojar.

Hur andra importörer gör vet jag inte, och har ingen åsikt om.

En fundering, har du råkat ut för någon som försökt reklamera en skuren bakhjulsåkt maskin??

Och en fundering till, är bevisbördan på vad som ev. inträffat dvs. att det skall vara ett tillverkningsfel för att reklamationsrätten skall gälla år 3 till 5?

Och stämmer det som det gjorde förut, att tillverkaren typ Suzuki/Kawa/Yama/Honda har worldwide garanti på sina maskiner, vilket betydde att man ska kunna vända sig till vilken auktoriserad verkstad som hällst för att få garantiarbeten utförda (jobb inkl. material)?
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Och en fundering till, är bevisbördan på vad som ev. inträffat dvs. att det skall vara ett tillverkningsfel för att reklamationsrätten skall gälla år 3 till 5?

Skaderekvisit, inte bevisbörda. Carry on.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top