ozeo
Lcc= lögdö county choppers
- Gick med
- 12 Sep 2004
- Ort
- bergeforsen
- Hoj
- xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
höll på o dö när jag läste detta..
de kommer smälla till i bilen men en mc kommer de gå bra med..
Någon ökad risk för motorcyklister "ska" inte finnas

http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab
Hemlig fallucka stoppar fortkörarna
En fallucka mitt i vägbanan.
Det är det senaste vapnet mot fortkörarna.
– Du får en kraftig smäll i bilen, säger David Eskilsson på företaget som utvecklat farthindret.
Enligt Motormännens tidning Motor bygger tekniken på en radar som mäter bilarnas hastighet. När en bilist kör för fort öppnas en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.
– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen, säger David Eskilsson som är vd på företaget Edeva som ligger bakom tekniken.
Passar 100-vägar
Falluckan har utvärderats på Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.
– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.
Skonar busschaufförer
Bakgrunden till falluckan från Linköping är kritik mot de vägbulor som placerats ut på många vägbanor runt om i Sverige. Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.
– Grundidén är att vägarna ska vara fria från hinder för de som håller hastigheten, säger David Eskilsson.
Någon ökad risk för motorcyklister ska inte finnas.
– Jag bedömer det inte som någon stor skaderisk. Det är som för alla andra, håller man hastigheten så är det betydligt bättre än en vägbula att ta sig över. På var sida av luckan finns också ett område som är brett nog för tvåhjuliga fordon att ta sig över.
Men hur påverkas utryckningsfordon?
– Juridiskt sett ska de hålla hastigheten på 30-sträckor även under utryckning. Men med luckan är det värre att åka i 40 kilometer i timmen än 100. Har de en känslig patient med till exempel nackskador så åker de inte fort, enligt ambulansförare vi pratat med. Det räcker ju då med ojämnhet i vägen för att det ska bli problem.
Nu kan hindret vara på väg att införas i flera svenska kommuner.
– Intresset är större än förväntan, säger David Eskilsson.
de kommer smälla till i bilen men en mc kommer de gå bra med..
Någon ökad risk för motorcyklister "ska" inte finnas

http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab
Hemlig fallucka stoppar fortkörarna
En fallucka mitt i vägbanan.
Det är det senaste vapnet mot fortkörarna.
– Du får en kraftig smäll i bilen, säger David Eskilsson på företaget som utvecklat farthindret.
Enligt Motormännens tidning Motor bygger tekniken på en radar som mäter bilarnas hastighet. När en bilist kör för fort öppnas en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.
– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen, säger David Eskilsson som är vd på företaget Edeva som ligger bakom tekniken.
Passar 100-vägar
Falluckan har utvärderats på Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.
– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.
Skonar busschaufförer
Bakgrunden till falluckan från Linköping är kritik mot de vägbulor som placerats ut på många vägbanor runt om i Sverige. Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.
– Grundidén är att vägarna ska vara fria från hinder för de som håller hastigheten, säger David Eskilsson.
Någon ökad risk för motorcyklister ska inte finnas.
– Jag bedömer det inte som någon stor skaderisk. Det är som för alla andra, håller man hastigheten så är det betydligt bättre än en vägbula att ta sig över. På var sida av luckan finns också ett område som är brett nog för tvåhjuliga fordon att ta sig över.
Men hur påverkas utryckningsfordon?
– Juridiskt sett ska de hålla hastigheten på 30-sträckor även under utryckning. Men med luckan är det värre att åka i 40 kilometer i timmen än 100. Har de en känslig patient med till exempel nackskador så åker de inte fort, enligt ambulansförare vi pratat med. Det räcker ju då med ojämnhet i vägen för att det ska bli problem.
Nu kan hindret vara på väg att införas i flera svenska kommuner.
– Intresset är större än förväntan, säger David Eskilsson.