Fallucka istället för väggupp. påverkar inte mc.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
höll på o dö när jag läste detta..
de kommer smälla till i bilen men en mc kommer de gå bra med..
Någon ökad risk för motorcyklister "ska" inte finnas
:rofl

http://www.aftonbladet.se/bil/article14565648.ab

Hemlig fallucka stoppar fortkörarna
En fallucka mitt i vägbanan.

Det är det senaste vapnet mot fortkörarna.

– Du får en kraftig smäll i bilen, säger David Eskilsson på företaget som utvecklat farthindret.

Enligt Motormännens tidning Motor bygger tekniken på en radar som mäter bilarnas hastighet. När en bilist kör för fort öppnas en lucka i vägbanan och bilen kör in i en stålklädd kant.

– Idén är att det ska vara så pass avskräckande att man inte kör för fort igen, säger David Eskilsson som är vd på företaget Edeva som ligger bakom tekniken.

Passar 100-vägar
Falluckan har utvärderats på Rydsvägen i Linköping sedan 2010. Där ligger hastighetsbegränsningen på 30 kilometer i timmen. Men enligt David Eskilsson finns det inga hinder för att installera falluckor på 100-vägar.

– Tekniken klarar alla hastigheter, säger han.

Skonar busschaufförer
Bakgrunden till falluckan från Linköping är kritik mot de vägbulor som placerats ut på många vägbanor runt om i Sverige. Bland annat har busschaufförer fått rygg- och nackskador av farthinder som sticker upp i vägbanan.

– Grundidén är att vägarna ska vara fria från hinder för de som håller hastigheten, säger David Eskilsson.

Någon ökad risk för motorcyklister ska inte finnas.

– Jag bedömer det inte som någon stor skaderisk. Det är som för alla andra, håller man hastigheten så är det betydligt bättre än en vägbula att ta sig över. På var sida av luckan finns också ett område som är brett nog för tvåhjuliga fordon att ta sig över.

Men hur påverkas utryckningsfordon?

– Juridiskt sett ska de hålla hastigheten på 30-sträckor även under utryckning. Men med luckan är det värre att åka i 40 kilometer i timmen än 100. Har de en känslig patient med till exempel nackskador så åker de inte fort, enligt ambulansförare vi pratat med. Det räcker ju då med ojämnhet i vägen för att det ska bli problem.

Nu kan hindret vara på väg att införas i flera svenska kommuner.

– Intresset är större än förväntan, säger David Eskilsson.

Funkar säkert för bilar men det lär vara skit för motorcyklister. Inte så genomtänkt..

Sen är detta mer en bestraffning än förebyggande som vanliga vägbulor är.

Finns ju plats att köra vid sidan av dom, så man behöver ju inte sikta på dem när man kommer farande. :tuttar

om du hinner väja ja....... stupid.....:smasha

Är detta fjärde eller femte tråden? :hoppa Jag har tappat räkningen.

Måste säga att jag faktiskt inte tycker detta är en så dum idé.
Hade inte vägbulor funnits nu så hade tråden (läs: trådarna) varit överösta med hur livsfarliga dessa hade varit för oss MC-förare om vi A) hade kört för fort B) inte upptäckt dom i tid C) kombination av de tidigare två.

Det är samma sak med dessa falluckor på några centimetrar, men skillnaden att man endast drabbar om man kör olagligt fort.

Sen är detta mer en bestraffning än förebyggande som vanliga vägbulor är.

Hur menar du det positivt eller negativt sett? både denna idé och vägbulor bestraffar ju om man kör för fort, båda undkommer man vid laglig hastighet, med undantag att man med vägbulor snabbt lär sig vilka som är rejäla så man får krypa fram i 10 km/h medan vissa andra har man lärt sig är 50-60 km/h inga problem att glida över.

Är detta fjärde eller femte tråden? :hoppa Jag har tappat räkningen.

hade inte läst de förr.. jag ber hemskt mycket om ursäkt!
då kan moderator ta bort denna tråd.

Jag som bor delvis i linköping har ju varit tvungen att testa. Och åker man i 40 då smäller det till bra i bilen! Tror inte jag är så sugen att prova på det i 100 och speciellt inte med motorcykel!

Kul o se vad som händer med ett par 19" fälgar med lågprofil om man drar över luckjävlen i 130 blås.

Trams.

Hah, vi kunde ha en en sån här tråd för varje dag i december, så vi kan öppna en ny lucka och läsa om en lucka varje dag! :fyllisar

Minneslucka, fallucka, taklucka :zpy lucka som lucka typ :brynad

Fast visst vore det bättre om öppnade sig uppåt så att det blev en "hoppramp" av den :yoparty

Edit:

Lägger till "fartlucka" :hihi

se_superlangbein.gif

Last edited:
Kul o se vad som händer med ett par 19" fälgar med lågprofil om man drar över luckjävlen i 130 blås.

Trams.

Åker man så fort märks de nog inte, även med 19". Du har väl sett mythbusters när de kör 60 mph över riktigt fina metallräfflor, blev bättre och bättre ju fortare de kör ;)

Men komma i 40 över en 30 lucka med dessa, då droppar ju fronten ner i luckan och jag blir inte förvånad om fälgarna spricker då. Vem ska betala för de? Jag kommer ju mörda någon om det skulle råka hända mig. Nu kör jag lagligt och fint på 30, och även 50-vägar, eftersom det oftast finns en anledning att det är 30 och 50, men ändå?

Helvete vilka fån det finns!

Och att dra en parallell till bulor vet ja inte... Bulorna är ju mjuka och runda så de hugger ju inte sönder underredet på bilen, men åker man för fort får man ju en flygtur förstås. Jag tycker de ändå är bättre än en jävla fallucka rent säkerhetsmässigt. Men bäst vore ju inget alls

Man måste ju ändå sakta ner för en vägbula. De behöver man ju inte här om man kör lagligt. Fååååån. Jag kör över x antal vareviga dag. Och blir så illa tvungen att köra på dem. Vilket jag skrivit i någon av de 12 andra trådarna.

Måste säga att jag faktiskt inte tycker detta är en så dum idé.
Hade inte vägbulor funnits nu så hade tråden (läs: trådarna) varit överösta med hur livsfarliga dessa hade varit för oss MC-förare om vi A) hade kört för fort B) inte upptäckt dom i tid C) kombination av de tidigare två.

Den verkar skönare än en vägbula, om man håller hastigheten på laglig nivå.

Om man ska tro på de personer som kan ngt om trafiksäkerhet så är den mest effektiva insatsen för att få ned antalet döda och skadade i trafiken just att få ned tempot på vägarna. Hojåkare brukar ogilla varje åtgärd i den riktningen av någon anledning.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back