Falsklarm på Abus Detecto 8000

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Hej.

Har haft mitt Abuslås med larm ca tre månader. Jag har sen starten haft problem med att ca var 10-15:e jag ska låsa upp så går larmet direkt när jag vidrör det med nyckeln. Övade mig på att alltid pricka rätt med nyckeln så man inte 'fumlar' innan man lyckas låsa upp, detta hjälper inte utan larmet går direkt när nyckeln vidrör låset.

Grannarna blir ju galna, så enda lösningen jag kommit på är helt enkelt att ta ut batterierna.

Nån som haft liknande problem? Vet inte om det är handhavandefel eller om bromsskivans utformning ställer till det, eller om låset helt enkelt är trasigt.

Bifogat

• IMAG0097.jpg
    IMAG0097.jpg
    237.4 KB · Visningar: 95

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det är olika känsligt beroende på hur det hänger, dvs om det hänger "snett" som på bilden du la upp eller om du hänger rakt ned (kl 6).

Men att den går av när du stoppar i nyckeln gör väl ändå inget, det handlar om 2-3sek max. Och hellre att den gör så när jag står där med nyckeln än att den inte ger ifrån sig ett pip när någon vill provsitta eller dylikt.

Har haft mitt i snart 3år och är toknöjd med låset... barn är på hojen en gång och inte igen utan att fråga osv osv.

tantanx

jonathan
Gick med
17 Jan 2008
Hoj
BMW R1200R, GSX750
Det är olika känsligt beroende på hur det hänger, dvs om det hänger "snett" som på bilden du la upp eller om du hänger rakt ned (kl 6).

Men att den går av när du stoppar i nyckeln gör väl ändå inget, det handlar om 2-3sek max. Och hellre att den gör så när jag står där med nyckeln än att den inte ger ifrån sig ett pip när någon vill provsitta eller dylikt.

Ska försöka att testa mer noggrant för att se om en särskild vinkel funkar bättre..

Men för mig spelar det roll om det tjuter 2-3sek. Väldigt lyhört och hojen står i ett litet utrymme mellan två av mina grannars lägenheter. Lägg därtill sen att jag har en tendens att komma hem och åka vid konstiga tider, så kommer detta larm snarare bli en garanti för att hojen kommer bli vandaliserad snarare än att förhindra det...:huvet

Det sitter ju baklänges ju;P :tummenupp

Har provat lite olika konfigurationer för att se om larmet blir känsligare eller ej.. Lättare att stoppa in det bakifrån pga att jag har så ÄXTREMA BRÅMSAR! :yoparty

Last edited:
Nyheter
MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife