Fantic Caballero 700, 2023 -

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Är den lika liten som de andra? De känns som att sitta på en Mustang Cobra 5000.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
30 papp över MT-07, alltså?
Ganska mycket på hojar i den klassen, men jag hade absolut hellre haft Fanticen!

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Fanticen tilltalar mig verkligen! Tror/hoppas att dämparen och gafflarna är ljusår bättre än MT07, den rackaren gav verkligen huvudvärk!
Men hur ser tillgång på reservdelar och återförsäljare ut? När jag tittade sist verkade det mest vara mopedhandlare som krängde fantic.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den var helt OK, men jag har lite svårt för just retro-futurism eller vad fan dom kallar det.
(tänk bilar som PT-cruiser, New Beetle osv)

Jag tycker att den skulle ha haft en ännu mer retro tank (då hade den kanske rymt lite bensin också) och bakdel.

Retrofuturism känns som att man både försöker att skita men kniper samtidigt...

Med det sagt har jag hellre en retro-futurisk bil/mc än en som bara är futurisk.
Nya Renault5, NSU prinz modellen, Moskovich elbil, Trabant elbilen osv...
Bland motorcyklar har jag inte riktigt hittat några favoriter, men den här hamnar någonstans på den listan

Last edited:

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det jag inbillar mig och som det engelska testet var inne på är att det kanske skulle varit en encylindrig eller v-tvin som motor för mer ompfh på lägre varv men kul med alternativ även om det känns som det blir halva Sverige bort till närmsta åf

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
Tycker nog att CP2 motorn står sig väldigt väl i förhållande till min Ducati V-Twin, typisch samma effekt och vrid.
Har de kanske kört på liknande mappning som MT07an istället för T7ans?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Kanske dags att gå provköra lite hojar denna sommar?

.. kollar på deras hemsida, vill man inte hellre ha "500an"? Egentligen en 450 och 1-cylindrig. Är inte Yamaha-motorn 3-cylindrig?

Ursäkta min navia och naturligt partiska inställning (jag älskar 1-cylindrigt), men på vilket sätt vore 700an bättre än 500an?

Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Är det bara jag som finner 500an mer estetiskt tilltalande?

Flat tracken är särskilt frän, tycker jag.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Kanske dags att gå provköra lite hojar denna sommar?

.. kollar på deras hemsida, vill man inte hellre ha "500an"? Egentligen en 450 och 1-cylindrig. Är inte Yamaha-motorn 3-cylindrig?

Ursäkta min navia och naturligt partiska inställning (jag älskar 1-cylindrigt), men på vilket sätt vore 700an bättre än 500an?
Tvåcylindrig. Hade inte du en MT-07? :va
På sätt och vis kan man vilja ha 500, lättare och snyggare, men fint att ha en drivlina från Yamaha istf någon obskyr Kines.

Bäverhyddan

Gick med
7 May 2022
Hoj
CP02 paralelltwin motorn är i mitt tycke fantastisk och ger en riktigt bra körbarhet oavsett om det är i en MT07 eller en T7 den sitter i. Kan bara tänka mig att den funkar minst lika bra i Cabarellon.
Jag hade hoppats på att de skulle få ned vikten lite mer på 700an, men grejerna väger vad de väger, motorn är inte så lätt, ramen etc.
Måste verkligen provköra bägge två! 500an är ett alternativ efter att ha blivit positivt överraskad av KTM390 Adv och nu senast av en 20 år gammal XL650V.
Jag kör ju inte ens så hårt att jag pressar dessa hojjar så en 500 skulle nog passa som handen i handsken :)

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
CP02 paralelltwin motorn är i mitt tycke fantastisk och ger en riktigt bra körbarhet oavsett om det är i en MT07 eller en T7 den sitter i. Kan bara tänka mig att den funkar minst lika bra i Cabarellon.
Jag hade hoppats på att de skulle få ned vikten lite mer på 700an, men grejerna väger vad de väger, motorn är inte så lätt, ramen etc.
Måste verkligen provköra bägge två! 500an är ett alternativ efter att ha blivit positivt överraskad av KTM390 Adv och nu senast av en 20 år gammal XL650V.
Jag kör ju inte ens så hårt att jag pressar dessa hojjar så en 500 skulle nog passa som handen i handsken :)
Håller med. Fantic Caballero har, med cp2-motorn, raskt gått från skitsnygg posör till "serious player." Som man bara inte kommer runt, om man gillar den här sortens hojar, d v s. Fick jag önska något så skulle de fullfölja samarbetet med Yamaha och droppa kinesmotorerna helt. Caballero 500 kunde få MT-03s rätt frejdiga motor, o s v... Fast det kanske är att begära för mycket? Hur som - Fantic är nog här för att stanna, den hår gången...

Me like!

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Ja, där ser man hur lättpåverkad jag är. Bara för att jag gick in på det här forumet imorse till kaffet fick jag prova en Caballero 500 Deluxe idag hos Bikes & Repair i Järfälla. Den kändes väldigt skön, responsiv, snabb och stark, och så ljudet av en 1-cylindrig motor med det där popp-ljudet ibland när man släppte gasen.

Jag funderar starkt på att köpa en nu, 500 alltså. Inte 700, den ser lite för tjock ut om magen, och den finns tydligen inte än men kommer snart, sa ägaren av butiken.

image00006.jpg

Hör på ljudet lite här ..

Jag funderar på om den kanske inte lite för LITEN för mig?

image00002.jpg
.. men den kändes absolut inte för liten, eller för stor. Den kändes helt perfek!

Hur som helst extremt vacker att bara titta på.

IMG_9703.JPG

Härligt lätt att byta olja verkar det som.

IMG_9714.JPG

Motorn

IMG_9705.JPG

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Men vad är det för snack om att Yamahas motor är så bra? Varför skulle den motorn som sitter på vara sämre? Den kändes skitkön, och lät fantastiskt.

Kollar på den här Caballero 500 Rally, aningen högre än sina bröder.

Rally 500.jpg

Ursäkta att jag kapade tråden lite. Vi har en Caballero 500 tråd också, ska kolla upp den.

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
OK, kapade tråden lite, men nu är vi tillbaka med 700an! Var idag hos Nordqvist i Sandviken för att få vistas lite bland folk som förstår mig.
002 the shop.JPG

Och nu har jag kollat, kännt, suttit, och lyssnat på Caballero 700. Det fanns tydligen bara 4 st i Sverige, så dessa är sällsynta! Jag blev så ivrig av alla motorcyklar där inne att jag inte såg 700an, jag nästan snubblade över den när jag skyndade mellan hojarna. Den är så låg!?

Hur som helst hade dom den röda, ..

Caballero 700 01.jpg

.. och den blåa, (ute i ladan)

Caballero 700  blue 02.JPG

Så här ser instrumenteringen ut; rund och fin färg-LCD med allt nödvändigt på.

Caballero 700 05.JPG

Och så här låter tomgången:

Hojen ska tydligen vara mycket lik Yamaha SXR 700. Fantic använder ofta prylar från Yamaha tydligen. Deras enduro-hoj är i praktiken en Yamaha.

DampKid

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2017
Hoj
Många Hyndor
Ja, ledsen om jag upprepar mig som en papegoja, men Yamahas cp2-motor är några rejäla hyllsnäpp över kines-motorn i Caballeron 500. Och det är väl ingen högoddsare att den lär tuffa längre än både mig, och kanske dig, och alla kinamotorer tillsammans, eller...?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Fast killen i butiken sa att kinesmotorn var bra, att dom bygger BMWs motorer i samma fabrik, och att den är baserad på en annan motor från Yamaha. Och att den var en mycket bra motor. Egentligen sa han att hela hojen är "Yamaha".

Jag testade faktiskt honom lite extra med att säga "Hördu den där kinesmotorn här är väl inte så där superbra ... ", men han verkade kunna sin sak och berättade en hel del om den, som jag tyvärr glömt nu. Jag borde spelat in honom. Han visste jättemycket om Fantic.

.. hoppsan, och nu är jag inne på 500an igen! :LOL: ursäkta. Jag ska inte prata om den här i tråden.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA