Hittade ingen info för den "nya" rs250 gaffeln så lägger en liten manual med oljiga dåliga bilder. Håll till godo
Säkerligen samma på flera Showa usd.
Förberedelser:
Plocka bort framdäck, framskärm och lossa clipon.
Lossa den stora röda muttern på toppen av gaffeln lite lätt.
Sätt all justering till 0.
1.
Gänga ur insexskruven i botten av gaffelbenet, skruvdragare är att föredra då cartridge enheten vill snurra med. Det kan rinna lite olja.
2.
Lossa nu den stora röda muttern helt och töm ur resterande olja.
3.
Låt allt droppa av och sedan rengör. Notera den lilla brickan på bild, den sitter under cartridge enheten och kan trilla ut när du vänder gaffeln nedåt.
4.
Bort med dammskydd och clips. Slå sedan ut bussningarna och packbox med handkraft genom att rycka den ut i ändläge till underbenet lossnar.
5.
Demontera de 2 bussningarna, plåtbrickan, packboxen(notera upp/ner), dammskyddet och tvätta allt.
6.
Montera som det demoterades, damskydd, packbox, bricka och bussningar.
Här behövs det 2 personer där en håller underbenet högt så andra personen kan slå ner ytterbussningen (använd brickan som anhåll), när den sitter tight gör samma procedur med packbox. Montera clipset och tryck dit dammskyddet. Glöm inte att smörja lite!
6.5.
Montera cardridge enheten (glöm inte brickan i botten), tryck toppen nedåt alternativt gänga in den i gaffelbenet (så det inte snurrar runt internt) och dra åt insexen i botten.
(Tyvärr blev det inga bilder här mer än färdigt gaffelben)
7.
Demontera clipset i toppen
Gänga ut förspänningsskruven och plocka bort den samt plastbrickan med piggar på.
8.
Tryck ner hylsan och bricka och montera en 17 nyckel på stången.
Gänga av hela toppen.
9.
Demotera hylsa och fjäder.
Tvätta.
10.
Fyll på olja, biltema har en bra sug för att få rätt nivå.
Gaffelbenen skall vara fullt ihop och pumpa med stången så den fylls helt av olja så det inte finns någon luft kvar.
Det skall vara 96mm (ca 431cc) från ytterkant ner till oljan INTE 130mm som äldre gaffel.
Viskositet 10w std ev 15w
11.
Montera fjäder, hylsa och bricka. Tryck ner och montera 17nyckeln över. Finns klackar så den sitter kvar trots fjädertryck.
Gänga på den röda toppen och dra åt.
Montera bricka med de 3 benen och förspänningsjusteringen samt clips.
12.
Montera i motorcykel och efterdra toppen av gaffeln.
13.
Ta en meköl, bjud kompisen på en fika och var nöjd
Säkerligen samma på flera Showa usd.
Förberedelser:
Plocka bort framdäck, framskärm och lossa clipon.
Lossa den stora röda muttern på toppen av gaffeln lite lätt.
Sätt all justering till 0.
1.
Gänga ur insexskruven i botten av gaffelbenet, skruvdragare är att föredra då cartridge enheten vill snurra med. Det kan rinna lite olja.
2.
Lossa nu den stora röda muttern helt och töm ur resterande olja.
3.
Låt allt droppa av och sedan rengör. Notera den lilla brickan på bild, den sitter under cartridge enheten och kan trilla ut när du vänder gaffeln nedåt.
4.
Bort med dammskydd och clips. Slå sedan ut bussningarna och packbox med handkraft genom att rycka den ut i ändläge till underbenet lossnar.
5.
Demontera de 2 bussningarna, plåtbrickan, packboxen(notera upp/ner), dammskyddet och tvätta allt.
6.
Montera som det demoterades, damskydd, packbox, bricka och bussningar.
Här behövs det 2 personer där en håller underbenet högt så andra personen kan slå ner ytterbussningen (använd brickan som anhåll), när den sitter tight gör samma procedur med packbox. Montera clipset och tryck dit dammskyddet. Glöm inte att smörja lite!
6.5.
Montera cardridge enheten (glöm inte brickan i botten), tryck toppen nedåt alternativt gänga in den i gaffelbenet (så det inte snurrar runt internt) och dra åt insexen i botten.
(Tyvärr blev det inga bilder här mer än färdigt gaffelben)
7.
Demontera clipset i toppen
Gänga ut förspänningsskruven och plocka bort den samt plastbrickan med piggar på.
8.
Tryck ner hylsan och bricka och montera en 17 nyckel på stången.
Gänga av hela toppen.
9.
Demotera hylsa och fjäder.
Tvätta.
10.
Fyll på olja, biltema har en bra sug för att få rätt nivå.
Gaffelbenen skall vara fullt ihop och pumpa med stången så den fylls helt av olja så det inte finns någon luft kvar.
Det skall vara 96mm (ca 431cc) från ytterkant ner till oljan INTE 130mm som äldre gaffel.
Viskositet 10w std ev 15w
11.
Montera fjäder, hylsa och bricka. Tryck ner och montera 17nyckeln över. Finns klackar så den sitter kvar trots fjädertryck.
Gänga på den röda toppen och dra åt.
Montera bricka med de 3 benen och förspänningsjusteringen samt clips.
12.
Montera i motorcykel och efterdra toppen av gaffeln.
13.
Ta en meköl, bjud kompisen på en fika och var nöjd
Last edited: