Farkostteknik eller Indek?

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Jag ska snart välja till i höst och valet står mellan Farkostteknik eller Industriell ekonomi. Det är ju hyffsat stor skillnad på inriktningen men...
Är det nån här som gått eller går Indek? Jag har ju pratat med några här som gått farkost. Vet ni några fördelar/nackdelar(gäller båda programmen)?
Det är ju höga intagningspoäng på Indek och det borde väl säga något. :va

/Velig

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
goodfella skrev:
Jag ska snart välja till i höst och valet står mellan Farkostteknik eller Industriell ekonomi. Det är ju hyffsat stor skillnad på inriktningen men...
Är det nån här som gått eller går Indek? Jag har ju pratat med några här som gått farkost. Vet ni några fördelar/nackdelar(gäller båda programmen)?
Det är ju höga intagningspoäng på Indek och det borde väl säga något. :va

/Velig

På Farkostteknik så håller man på med farkoster och på Indek så håller man på med ekonomi, vilket låter roligast? :hihi
Att intagningsbetygen är högre på Indek betyder ju bara att det är fler sökande per plats vilket beror på att folk tror att dom ska bli en ny Wallenberg om dom går där.

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
Du bör nog välja efter vad du tycker är intressant/vill jobba med, inte efter hur höga intagningspoäng där. Prestige är inte mycket värt om man har det astråkigt. =)

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
Micke_Lindstrom skrev:
På Farkostteknik så håller man på med farkoster och på Indek så håller man på med ekonomi, vilket låter roligast? :hihi
Att intagningsbetygen är högre på Indek betyder ju bara att det är fler sökande per plats vilket beror på att folk tror att dom ska bli en ny Wallenberg om dom går där.

Vilket tror du är svårast generellt sett. Farkost är ju grymt mycket matte, som iofs är kul men.

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
redlite skrev:
Du bör nog välja efter vad du tycker är intressant/vill jobba med, inte efter hur höga intagningspoäng där. Prestige är inte mycket värt om man har det astråkigt. =)

Nej, det var absolut inte så jag menade. Jag är ju intresserad av både och. "Farkoster" är ju mitt största intresse men ekonomi och företagande tycker jag minst lika mycket om. Jag har varit 99% säker på att jag skulle välja farkost men nu de sista veckorna har jag börjat grubbla. :huvet

redlite

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Daytona 675 banhoj och massa andra..
Du har möjligheten att kombinera de båda. T.ex. gå farkost och läsa en del ekonomi inom programmets ramar, eller ta några ekonomikurser på t.ex. Universitetet.
Själv måste jag läsa ett gäng Icke-Tekniska kurser nästa år för att ta examen, blir väl nån slags företagsekonomi...tyvärr tycker jag inte det är ett dugg kul. =)

Lycka till med valet, det börjar väl bli dags. =)

// Tommy
goodfella skrev:
Nej, det var absolut inte så jag menade. Jag är ju intresserad av både och. "Farkoster" är ju mitt största intresse men ekonomi och företagande tycker jag minst lika mycket om. Jag har varit 99% säker på att jag skulle välja farkost men nu de sista veckorna har jag börjat grubbla. :huvet

Gabor

Guest
Tjena, är inte säker på hur gamal du är men om du tänker på framtiden i ett bredare perspektiv så har jag bara ett råd. :yoparty
Indek, kombinera sedan med din hobby, och du kan ganska snart starta eget.
Du kommer efter att par år att komma på att du gjort det enda rätta. :3freak
Jag har gått den långa och mödosamma vägen, det var visserligen värt det men skulle ha gjort på ett annat sätt. :tuttar
Det kostar så få år och göra det ordentligt på en gång, inga genvägar. :huvet
"Du kommer inte att ångra det du gör, bara de´t du inte vågat göra" :tummenupp
Jag själv har ett ok liv, :trött gör det jag vill, :squid och jag är en av de som tjänar >40000:- i undersökningen tidigare...... :rofl // tassen

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Bara för att man läser ekonomi blir man inte automatiskt en framgångsrik affärsman förstås. Är man tillräckligt driftig så spelar det ingen roll vad man läser imho.

tassen skrev:
Tjena, är inte säker på hur gamal du är men om du tänker på framtiden i ett bredare perspektiv så har jag bara ett råd. :yoparty
Indek, kombinera sedan med din hobby, och du kan ganska snart starta eget.
Du kommer efter att par år att komma på att du gjort det enda rätta. :3freak
Jag har gått den långa och mödosamma vägen, det var visserligen värt det men skulle ha gjort på ett annat sätt. :tuttar
Det kostar så få år och göra det ordentligt på en gång, inga genvägar. :huvet
"Du kommer inte att ångra det du gör, bara de´t du inte vågat göra" :tummenupp
Jag själv har ett ok liv, :trött gör det jag vill, :squid och jag är en av de som tjänar >40000:- i undersökningen tidigare...... :rofl // tassen

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
goodfella skrev:
Vilket tror du är svårast generellt sett. Farkost är ju grymt mycket matte, som iofs är kul men.

Det som man tycker är tråkigast är svårast, jag tycker inte att det är speciellt svårt att gå Farkostteknik.
Visst är det mer matte och ingenjörsvetenskapliga ämnen på Farkost än på Indek, fördelen med det är att man inte alls är lika bunden till sitt område om man gått Farkostteknik.

Ta reda på så mycket som möjligt om båda programmen innan du bestämmer dig, det finns mycket info på KTH's hemsida.
Lycka till! :tummenupp

tåberg

A backward poet writes inverse
Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
jag går just nu 2an på farkostteknik om du menar på kth (vilket jag tror är den enda...) mitt råd är att om du inte är 2038372% inriktad på att plugga häcken av dig och inte ha ett jävla skit praktisk verksamhet i 2 år för att sen förhoppningsvis få grejja med lite roligare saker (dock antagligen fem analyser och matlabsimuleringar mest..) så välj inte farkost =))
nejdå men det är en bra linje. jag ska ta sabbatsår nu men.. det är för att jag är lite slacker :yoparty

ett stort minus dock är att det är dåligt med kjoltyg generellt sett på kth. inte för att det är det som man ska gå efter då man väljer utan mest för att det är alltid roligare med lite damer.

ehm. ja.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
myspinnen skrev:
jag går just nu 2an på farkostteknik om du menar på kth (vilket jag tror är den enda...) mitt råd är att om du inte är 2038372% inriktad på att plugga häcken av dig och inte ha ett jävla skit praktisk verksamhet i 2 år för att sen förhoppningsvis få grejja med lite roligare saker (dock antagligen fem analyser och matlabsimuleringar mest..) så välj inte farkost =))

:hihi Du läser Sannstat, NumII och Diff&Trans nu va?
Då brukar man tycka så där, det blir roligare sen.

tåberg

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Micke_Lindstrom skrev:
:hihi Du läser Sannstat, NumII och Diff&Trans nu va?
Då brukar man tycka så där, det blir roligare sen.

muagaha ja. fuckokurser numII och trans är. diffen avklarad och sanstaten gillar jag.. men det andra.. skit. värsta kursen är nog strömning och termodynamik för att det är 2 spån av världsklass som har hand om kursen. men den klarade jag av igår fick ja se =)))

har du gått?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
myspinnen skrev:
muagaha ja. fuckokurser numII och trans är. diffen avklarad och sanstaten gillar jag.. men det andra.. skit. värsta kursen är nog strömning och termodynamik för att det är 2 spån av världsklass som har hand om kursen. men den klarade jag av igår fick ja se =)))

har du gått?

Jag går i trean, är det Arne och Tony du har i strömmning?
Arnes föreläsningar kan ju vara lite skumma. :hihi

tåberg

Gick med
24 Jan 2004
Hoj
ktm 660 kameleont.
Micke_Lindstrom skrev:
Jag går i trean, är det Arne och Tony du har i strömmning?
Arnes föreläsningar kan ju vara lite skumma. :hihi

arneeeee.... ja tonyyyyy.. 2 skummisar det där.. undra varför dom inte gillar varandra.. har hört sköna rykten om att arne var en riktig suput när han pluggade haha. förresten vet du om det händer nåt med mcklubben på t? han som hade hand om det skulle sätta upp mig på mailinglistan fast.. det har inte ramlat in nåt iaf... borde kunna ta en film / öl grej eller nåt kanske i omtentaveckan?? om du vet nåt om den dvs.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
nielskorven skrev:
Vad är skillnaden mellan maskinteknik och farkostteknik?

/Nisse

Dom är relativt lika, det är lite mer matte på Farkostteknik vilket gör att man kan välja lite fler inriktningar.(Tror jag)
Farkostteknik är naturligvis lite mer farkostinriktat än maskin.

Farkosttekniker är dessutom lite smartare och snyggare än maskintekniker. :tungan

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping