Farligt med plasthjälm??

knutten04

Socialt missanpassad
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Hej alla glada(och ni andra med för den delen)

Jag har några funderingar när det gäller hjälmar.
Jag är inte så insatt med det finns ju olika typer av hjälmmaterial. Det finns plasthjälmar och sen så finns de dom som är gjorda av typ kolfiber.
Det var handledaren på trafikskolan som snackade om att plasthjälmarna stutsar som fan om man slår i backen medans en kolfiberhjälm ger efter och spricker och mildrar stöten. Jag har nämnligen en plasthjälm, och ja undrar därfor om det är farligt att ha en sån hjälm. Jag vet inte men om det verkligen stutsar så mycket så borde man ju kunna skada nacken som fan.
Nån som vet?

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Hört samma sak, har redan provat men jag fick bara till ett studs:tummenupp

ett studs! då körde du för klent :7peta .. de e som när man kastar macka på vatten, ju fortare ju bättre :D

knutten04

Socialt missanpassad
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Jamenvisst

Haha på så vis XD Jag sammanfattar de svar jag fått hitills med att ja kan ha kvar min plasthjälm tils vidare och att Zoltan får börja köra lite fortare:D

Nicotin

Guest
jag skulle ju inte åka med plasthjälm av flera anledningar.

Jag har smällt rakt in i sidan på en taxi i ganska hög hastighet med en "billig" plasthjälm, mitt huvud gick som en studsboll i asfalten. (stoor anledning till varför jag inte kör med en billig sk platshjälm )

För det andra, aldrig aldrig aldrig snåla på utrustningen.

En Rx-7 a 8000:- skyddar inte bättre men den skyddar säkert bättre än Biltemas 500kr hjälm..:D

TinQulion

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2007
Hoj
Derbi Gpr - 07
jag skulle ju inte åka med plasthjälm av flera anledningar.

Jag har smällt rakt in i sidan på en taxi i ganska hög hastighet med en "billig" plasthjälm, mitt huvud gick som en studsboll i asfalten. (stoor anledning till varför jag inte kör med en billig sk platshjälm )

För det andra, aldrig aldrig aldrig snåla på utrustningen.

En Rx-7 a 8000:- skyddar inte bättre men den skyddar säkert bättre än Biltemas 500kr hjälm..:D

Wtf... Jag har en biltema hjälm och jag har blivit påkörd jag ramlade inte ens på huvudet x) hehe jag gled på rumpan en bra bit så kunde knappt sitta efteråt xD det gäller för det mesta att ha tur även en kolfiber hjälm kan gå sönder klart attt den tål mer än plast.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Visst är det så att en kolfiber eller glasfiber-armerad hjälm deformeras/går sönder på ett annat sätt som i en del lägen kanske är fördelaktigt ur skadehänseende.
dock är det så att en stor del av den ökade styrkan som dom materialen har används till att göra hjälmen tunnare och därmed lättare.

Så vad gäller en smäll på hjälmen så är skillnaden mellan en plasthjälm och en glasfiber eller kolfiber ganska liten. Dock är det så att om en plasthjälm väger ca 1500g och en bra glasfiber väger kanske 1250 (Min gör det) så kommer plasthjälmens större tyngd att göra att påfrestningen på nacken när du tumlar runt blir större.

Sen är det så att en dyrare hjälm ofta är bättre aerodynamiskt utformad så att vindbruset är mindre vilket inte är något man helt kan bortse från. Högt vindbrus under lång tid om man är uta och kör kan ju påverka så att koncentrationsförmågan sjunker.

Hur stora de faktiska skillnaderna är vågar jag inte säga men det skulle förvåna mig om skyddsegenskaperna skiljer sig enormt mycket. En godkänd hjälm ska ge ett fullgott skydd. Personligen så köper jag inte en plasthjälm på grund av den större tyngden och att dom har ett något sämre deformationsbeteende. Jag kör ganska mycket och jag vill inte pruta alltför mycket på mina skydd.
Jag tror dock att du lugnt kan köra vidare med din plasthjälm tills du tröttnar eller det är dags att byta ut den om några år. Men överväg gärna en komposit eller glas-/kol-fiberhjälm nästa gång.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
man kan ställa sig frågan.. om biltemas glasfiberhjälm för 500kr e bättre än en plasthjälm för 1000kr? jag menar, de e ju en glasfiber! men samtidigt så får man ju vad man betalar för! ;)

nu vill jag ha ett svar!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nåja, Jagt hade en bilig jäkla skit plast hjälm när jag krashade, och den gjorde sitt jobb. Äver om en fiber/komposit hjälm säkert är bättre. Nu har jag en lite dyrare plast hjälm, fortfarande billigt skit, men är man pank så äär man, dom gör vad dom skall för det.

himmel

jäjäjä
Gick med
7 Oct 2006
Hoj
hornet 600
En annan sak med plasthjälmarna är att de skadas av UV-strålningen och ger därmed sämre och sämre skydd ju längre den används. Det lär dock krävas 2-3 säsonger innan byte krävs pga UV-strålningen (Läs 10-20 säsonger i dagens sommarsverige).

Ser heller ingen anledning till att spara pengar på utrustning, det är nog bland det första man ångrar när man ligger där...

man kan ställa sig frågan.. om biltemas glasfiberhjälm för 500kr e bättre än en plasthjälm för 1000kr? jag menar, de e ju en glasfiber! men samtidigt så får man ju vad man betalar för! ;)

nu vill jag ha ett svar!

Testa?

Last edited:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
. Dock är det så att om en plasthjälm väger ca 1500g och en bra glasfiber väger kanske 1250 (Min gör det) så kommer plasthjälmens större tyngd att göra att påfrestningen på nacken när du tumlar runt blir större..

Ett tips är dom nya nackskydden som har kommit ut på marknaden.

Jag har köpt mig ett ifrån Vikinghelmets eller vad det heter, när jag hade gjort 5 inlägg här med deras reklam i signaturen så fick jag rabbat. Fick hem ett nackskydd för tror det var 290kr som känns väldigt bra.

Aldrig haft en plasthjälm och kommer inte skaffa någon heller. Känns som fel sak att snåla på.

knutten04

Socialt missanpassad
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Aprilia rs 125 -04
Tackar

Tack för alla svar!:)
Jag kommer nog att göra såhär: Jag köper ett nackskydd till att börja med, och sen när jag har råd så köper jag en bättre hjälm. Jag håller helt med om att man inte ska snåla när det gäller skydd men när ja köpte hjälmen så hade jag faktistk ingen aning om adet var plast eller kolfiber, tänkte inte på det. Jag skulle ändå bara ha den till att köra min polares 80cc cross på gamla gärdesvägar, och det tycker jag den dög bra till:tungan

Sen är det en sak till jag undrar. Jag vet inte om det ochså berodde på en dålig hjälm men ja prova en polares crosshjälm, och då när ja körde i typ 80-90 eller nått så råkade jag luta huvet bakåt lite, och ja fick värdens ryck bakåt pga av skärmen. Jag kan tänka mig att lite bättre hjälmar har typ "hål i skärmen som ska göra att luften strömmar igenom och förhindrar detta, men ja vet inte. Nån som har varit me om detta?

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jag är inte nöjd över min piss hjälm som jag köpte för 1800:- ej plast

när jag närmar mej ca 150km/t så börjar hjälmen gunga till vänster å höger å det stör mej mycket, man är ju trött i nacken efter några körningar,
någon annan som har haft detta problem

hjälmen är en nolan som man öppnar och fäller upp, ska alldrig mera köpa hjälm utan attt först testa den på gatan :D

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
En annan sak med plasthjälmarna är att de skadas av UV-strålningen och ger därmed sämre och sämre skydd ju längre den används. Det lär dock krävas 2-3 säsonger innan byte krävs pga UV-strålningen (Läs 10-20 säsonger i dagens sommarsverige).

Tyvärr är det ju så att glasfiber och kolfiberhjälmar inte består av enbart kolfiber eller glasfiber. Dom är ju bara armerade. Resten av hjälmen är faktiskt plast som åldras även den. Sen kanske dom håller något längre eftersom skalet inte bara består av plast men åldras det gör dom.

FJ1200

f.d. Handledare
Gick med
20 Jan 2007
Hoj
Ducati MS 1100S
jag är inte nöjd över min piss hjälm som jag köpte för 1800:- ej plast

när jag närmar mej ca 150km/t så börjar hjälmen gunga till vänster å höger å det stör mej mycket, man är ju trött i nacken efter några körningar,
någon annan som har haft detta problem

hjälmen är en nolan som man öppnar och fäller upp, ska alldrig mera köpa hjälm utan attt först testa den på gatan :D

Likadan hjälm. Samma problem. Särskilt om man har passagerare.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Tack för alla svar!:)
Jag kommer nog att göra såhär: Jag köper ett nackskydd till att börja med, och sen när jag har råd så köper jag en bättre hjälm. Jag håller helt med om att man inte ska snåla när det gäller skydd men när ja köpte hjälmen så hade jag faktistk ingen aning om adet var plast eller kolfiber, tänkte inte på det. Jag skulle ändå bara ha den till att köra min polares 80cc cross på gamla gärdesvägar, och det tycker jag den dög bra till:tungan

Sen är det en sak till jag undrar. Jag vet inte om det ochså berodde på en dålig hjälm men ja prova en polares crosshjälm, och då när ja körde i typ 80-90 eller nått så råkade jag luta huvet bakåt lite, och ja fick värdens ryck bakåt pga av skärmen. Jag kan tänka mig att lite bättre hjälmar har typ "hål i skärmen som ska göra att luften strömmar igenom och förhindrar detta, men ja vet inte. Nån som har varit me om detta?
Du funderade inte på varför det finns integralhjälmar?

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!