Farligt tvätta hojen?

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Tvättade hojen idag (till Taz' stora glädje antar jag :D )! Avfettningsmedel på fälgarna bl a för att få dem skinande och fina. Schamponering och sköljning med mycket vatten. Tog sedan en sväng i stan för att visa upp skönheten...

4 rejäla bakhjulssläpp och ett par framhjulssläpp fick jag första hundra metrarna... :skrämd Körde runt ett tag men vågade aldrig lägga ner särskilt mycket. Bakhjulet släppte även sedan jag kört någon mil vid hårt pådrag. Körde i hojen i garaget och tänkte "nu ställer jag av den och köper nya sulor (BT 010) det först jag gör i vår".

Hur f-n får man bort avfettningsmedlet från däcken??? Använder jag fel sorts medel???

Törs nog aldrig mer tvätta min hoj...

Bluegreengrey

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
SV650S med SHARK Helsystem (mullrar fint)
jag har tvättat på professionell tvättverkstad och där har de jädra starkt och vanlig avfettning men inte har det blitt halt inte.

Men det kanske är olika på sort och hur MYCKET man kletar på förstås....ut och åk av det eller ta fram sandpappret och fila lite, det skulle Taz ha gjort. :D

Nä jag vet icke hur du ska få dina sulor mindre hala, köpa nya som du sa kanske ;)

/C (denna gången på riktigt)

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
n'Lasse skrev:
.... :skrämd
Hur f-n får man bort avfettningsmedlet från däcken??? Använder jag fel sorts medel???

Du har aldeles rätt - man ska inte tvätta :D
Jag använder enten Diesel äller bättra SAE30 olja direkt på däcken. Känns det fortfarende som det finns lite fäste - då häller jag restena av oljen direkt på körbanan :tummenupp

Funkar bus bra - sen när frosten kommer - då är det bara vatten som funkar bäst!!!

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
På fälgarna sprutade jag 5-56 förra gången innan jag tvättade, funkade skitbra.
Och så Turtle Supertvätt på resten av hojen, Sonax flytande hårdvax ibland.
Men min cykel är ju lätt-tvättad tack vare Taz kontakt med "glansförseglingsmannen"

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
:confused:

Jag brukar alltid dra över fälgarna med avfettning, men jag har aldrig varit med om nåt sånt som du beskriver. Dock brukar jag ju koncentrera mig på att göra rent fälgarna istället för däcken. :7peta
Sen kör jag ju så fjolligt mjukt och fint också så.....

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Biologiskt nedbrytbart avfettningsmedel funkar bra, bara att skölja av och det blir inte slirigt efter. Har jag alltid kört med och det är bara att ut och gasa efter tvätt...

ReDan

∑√ I L
Gick med
14 Jul 2003
Hoj
650Xmoto och ZX9R
Men förstr inte erat problem!
Rengör man hojjen efter varje tur så behöver man alldrig använda avfettning ;)

Simba

Uppsala RoadRunners
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -Såld
n'Lasse skrev:
Tvättade hojen idag (till Taz' stora glädje antar jag :D )! Avfettningsmedel på fälgarna bl a för att få dem skinande och fina. Schamponering och sköljning med mycket vatten. Tog sedan en sväng i stan för att visa upp skönheten...

4 rejäla bakhjulssläpp och ett par framhjulssläpp fick jag första hundra metrarna... :skrämd Körde runt ett tag men vågade aldrig lägga ner särskilt mycket. Bakhjulet släppte även sedan jag kört någon mil vid hårt pådrag. Körde i hojen i garaget och tänkte "nu ställer jag av den och köper nya sulor (BT 010) det först jag gör i vår".

Jag känner inte igen det där...jag använder oxå avfettning men har inte råkat ut för att det blivit halt. Kan det vara så att du hade mycket olja på fälgen och att inte allt rann bort när du sköjlde hojen utan fäste på däcken istället? Ta och tvätta däcken med diskmedel och se om det löser ditt problem. Det hade jag provat.
/Simba

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
TomK skrev:
Biologiskt nedbrytbart avfettningsmedel funkar bra, bara att skölja av och det blir inte slirigt efter. Har jag alltid kört med och det är bara att ut och gasa efter tvätt...
Jag tror också på de där miljösnälla lite "klena" medlen. Har stött på liknande problem som dig Lasse. Jag köpte någon riktig raketavfettning som inte alls var miljösnäll. Hursomhelst blev det klibbigt på däcken, men jag tror att det faktiskt var det uppruggade gummit som till del löstes upp. (Möjligen att det gummit var uppblandat med lite vägrester eller nåt, men kletigt blev det.)
Upptäckte det i alla fall redan medan jag höll på att tvätta och skrubbade däcken med scotch-svamp och diskmedel som ett litet troll sen.

TroLliS

Skrapar allt
Gick med
20 Apr 2003
Hoj
Suzuki TL1000S
Lucky Luke skrev:
På fälgarna sprutade jag 5-56 förra gången innan jag tvättade, funkade skitbra.
Och så Turtle Supertvätt på resten av hojen, Sonax flytande hårdvax ibland.
Men min cykel är ju lätt-tvättad tack vare Taz kontakt med "glansförseglingsmannen"

Jag kör enbart med supertvätt på fälgarna, funkar fruktansvärt bra.
Supertvätt tar bort allt relativt skonsamt, bättre än avfettning å dyliga saker.
Ta en fuktig svamp å vräk på lite supertvätt på´n, sen bearbeta in det på det skitiga stället, tar bort kedjeolja hur lätt som helst.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...