Fast pris eller prutning på nya hojar

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Hej,
När man köper en ny bil (ej begagnat) kan man få bättre pris än vad som står på prislappen eller att man får extra tillbehör osv.

Hur är det med hojar?
Kollar man på priserna på ny hoj (exempel Kawasaki Z650) och en begagnad, har begagnad inte gått ner mycket i pris, ca 5.000kr om den knappt har gått mycket och är av samma årsmodell.
Gissar då att det är fastpris som gäller eller har jag fel?

(Planerar att köpa en Z650)

Tack på förhand
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man ska alltid försöka pruta, men det brukar vara lite segt att få försäljarna på hojbutiker att gå ner.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Butikerna tenderar hellre att ge bra priser på utrustning till hoj/förare än att gå ned på pris.
Men pruta skall man i alla fall försöka. Det är ju i mitten på säsongen och vill de inte stå där med hojen till nästa år så skall den ju säljas iväg.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Kommer man och köper en utan inbyte på en som dom redan har på lager i butiken så går det garanterat att få några tusen avdraget på priset. Nu har det gått en bra bit på säsongen och dom vill bli av med sina lager inför vintern. Kan vara värt att ringa runt till olika affärer och kanske åka en bit.

Jag har aldrig betalat listpris på någon ny motorcykel.
Känner en som säljer Kawasaki så får alltid bra pris av honom
 

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Utbud och efterfrågan. Jag frågade om jag fick första servicen, fick inte, men istället fick jag prisavdrag.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Man kan alltid försöka. Är själv ingen som har förhandlandet i blodet men på senaste hojen så fick jag värmehandtag värt ca 5000:- inkluderat plus bra rabatt på service (som jag dock inte kunde utnyttja). Hjälpte ju inte att hojen jag köpte var den sista tillgängliga i Sverige vilket handlaren jag köpte av såklart visste detta samt att jag var villig att åka 60 mil för att köpa av honom.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag siktar in mig på att få "plusmeny" att ingå i listpris istället. Har fått kraschpuckar, stomp grip, motorskyddskåpor, vinterförvaring och sånt ingående i priset. Saker som jag annars köpt till i alla fall, alltså.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
Funderar kanske vänta med Kawasaki Z650 2025 men vet inte när det släpps, ska till butiken och fråga nån dag.

Men är det bättre att köpa den som ny innan nyår (om det skulle finnas) eller vänta tills våren?
Gissar på att en ny hoj som kommer ut innan vintern inte kan prutas, inget de behöver bli av med.

Kanske endå bättre att vänta tills våren för att slippa ha den under vintern.

Era tankar?

Tack på förhand
 

liorcifer

Medlem
Gick med
18 Feb 2023
Hoj
2022 kawasaki z900
Funderar kanske vänta med Kawasaki Z650 2025 men vet inte när det släpps, ska till butiken och fråga nån dag.

Men är det bättre att köpa den som ny innan nyår (om det skulle finnas) eller vänta tills våren?
Gissar på att en ny hoj som kommer ut innan vintern inte kan prutas, inget de behöver bli av med.

Kanske endå bättre att vänta tills våren för att slippa ha den under vintern.

Era tankar?

Tack på förhand

En tanke är om du inte behöver den nu på direkten, är ju att avvakta och se om du hittar en osåld 24 i början på 25. Då brukar det gå att få ett hyfsat pris på en motorcykel som ändå är helt ny.

Jag köpte min Z900 2022 i februari 2023 och den var då nedsatt ungefär 20k jämfört med en 23a.
 

Silver Fang

Medlem
Gick med
2 Jul 2021
Hoj
har ingen
En tanke är om du inte behöver den nu på direkten, är ju att avvakta och se om du hittar en osåld 24 i början på 25. Då brukar det gå att få ett hyfsat pris på en motorcykel som ändå är helt ny.

Jag köpte min Z900 2022 i februari 2023 och den var då nedsatt ungefär 20k jämfört med en 23a.

Tack för infon, det ska jag nog göra.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Det verkar som att bilhandlare har slutat med prutmån. Priset som står är det som gäller. Det är väl lika bra det, prutandet känns lite föråldrat.
 

D-Kay

Kommer och går
Gick med
17 Jan 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
KTM 690 SMC R
Jag fick ner min KTM ytterligare 5000:- så jag gav 105k för en fabriksny -23 som det var kampanj på. Man ska alltid pruta hos handlare. Fick också ner skyddskläder, service etc hos en annan handlare då jag köpte mycket tillbehör hos dem.
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top