Fattigmans (?) kolfiber

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Snackade med en polare idag som brutit båtbenet.
Han hade ett rejält gips med en rödaktig väv runt, typ glasfiber/kolfiberväv.
Det funkade såhär: Man blötte det i vatten, sedan lade man det över "pluggen" i detta fall gipset. Sedan stelnar det och blir hårt som satan och tål tydligen även att blötas en massa.

Det vore ju hysteriskt enkelt och *host* miljövänligt om man kunde arbeta med sådant material när man ska skapa egna dumtuffa pyntprylar till hojen.
Jag antar att det kostar skjortan eftersom det finns i sjukvården, men är ändå nyfiken på om någon vet mer om detta wundermaterial.

Någon?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Har precis tänkt samma tanke.
Vore kanske kanon o laga tex glasfiberkåpor med osv o det tycks fästa ganska hyfsat.Men vart man skulle få tag i den,ingen anning.
Kanske fråga din polare om han får lov o köpa ut 1-2 påsar med sånt.
Visst ser det smidigt ut,bara o blöta o sen stenlar det efter en tid o blir som glasfiber.

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
finns det att få tag på så hojta till...

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Det där var intressant, få kolla det med min sambo om det (ortopedsjuksköterska).

Eftersom det är båtbenet din polare har brutit, ska han ju ha det ett par månader och måste ju tåla en hel del. Har själv aldrig haft något liknande trots en hel del brutna ben genom åren.

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Hoj
En lagom stor.
Tja det är väll bara att bryta nått och fråga om man inte kan få ta med lite extra hem till motorcykeln .. :rolleyes:

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Jag skadade min tumme i frankrike i vintras, fick ett sådant "gips" då.
Var väldigt hårt och stryktåligt. Kunde åka skidor resten av sässongen.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Hittade en bild,sånt här är det.
Japp vill oxå ha o prova om det är effektivt för diverse ting.

Bifogat

• Blått 3.jpg
    Blått 3.jpg
    135.3 KB · Visningar: 862
  • Blått 4.jpg
    Blått 4.jpg
    138.7 KB · Visningar: 627

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
gruppköp nu!!!! :4skrika

trp

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2005
Hoj
gsxr 750 -97
fick sånt gips också när jag bröt båtbenet fasst ett vitt.. kanske lite svårt och arbeta med eftesom det stelnar så fort?

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Man blir onekligen sugen på att testa.
Under mina frekventa besök till sjukan brukar jag, om jag lessnar och tycker att de är alldeles för nonchalanta och låter mig sitta och vänta i timme efter timme i patientrummet, spana efter saker som kan vara bra att ha...
Hittills är latexhandskar det mest användbara jag hittat...(bra till mkt hoj och tjejrelaterat :p) Dessutom tror jag inte jag skulle ha samvete att sno något dyrt heller... fast om det låg några rullar sån där väv skulle man kanske försöka gulla med en sköterska åtminstone...

Bra fråga, den om det ens går att arbeta med eller om det stelnar för snabbt!
Mer info! Ni som jobbar inom vården eller har partners/bekanta som gör det! :tummenupp

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Starstriker skrev:
Hahaha. Kan se hur era hojjar rinner bort när det börjar regna ;)

Mja, ska tydligen inte lösas upp igen av vatten...
Om man ser det krasst; De flesta billacker är ju också vattenbaserade idag...

Men jag håller med, vore tokroligt att se ett gäng glada mopedister med pimpade hojar som rinner bort... :D

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
jesseboy skrev:
Mja, ska tydligen inte lösas upp igen av vatten...
Om man ser det krasst; De flesta billacker är ju också vattenbaserade idag...

Men jag håller med, vore tokroligt att se ett gäng glada mopedister med pimpade hojar som rinner bort... :D
jag hade sånt när jag brutit båtbenet. det gick utmärkt att bada och åka vattenskidor etc med. problemet var att få det att torka under "gipset"
men efter 5-10 veckor så var glappet mellan gips och arm så stort att man kunde vädra ur det ganska enkelt. :D

Mr K

I win, you loose!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR750-07 & GSXR600-07
ozeo skrev:
gruppköp nu!!!! :4skrika
Som gruppköpskung ska jag givetvis kolla detta.

Info från sidan som länkades. http://www2.mooremedical.com/index.cfm?PG=CTL&CS=HOM&FN=ProductDetail&PID=65

1 rulle är ca 10cm bred och 3,7m lång
I en låda är det 10 rullar för $77.55

det blir $7.755 per rulle = ca 60kr

1 inch = 2.54 centimeters
1 yard = 0.914 meter
1 $ = 7.75 kr

På detta priset tilkommer frakt och moms så jag tippar på att det hamnar på ca 100kr/rullen i sverige.
Intressant?

UGH

Icke överladdade hojjar suger
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
YZF 1000 -96 Streetfighter, YZ450F -03, YZF 1000 -96 (med kåpor), TL1000R motor med hjul (ram under uppbyggnad) Hillclimb,
Den typ av produkt som ni vill åt, är vad vi kallar "Pre-Preg" förimpregnerad fiber. För att bindemedlet, i de flesta fall Epoxi eller polyester, skall härda så måste man tillföra värme i någon form. Antingen yttre värmekälla "bakugn" autoklav eller att man tillför något som materialet reagerar med.
Detta är tyvärr ganska dyrt att hålla på med, så när jag själv håller på så blir det med torr fiber och, vid öppen laminering och reparation, polyester och vid möjlighet till vacuum, epoxi.

Lite varningar bara, Epoxi är mycket allergiframkallande. Polyester avger ett aromatiskt kolväte när det härdar, det är inte cancerogent men inte jättebra att utsätta huvudknoppen för. Så se till att det finns god ventilation och diskhandskar är jättebra, gärna lite för små. Verktyg som används görs lättast rena med Aceton, även händer............handskar är bra.

Nu är det bara att börja gjuta.

Ni kan alltid höra av er om ni har frågor.
Plast är skoj.

UGH

Det skall knastra när man ramlar inte skramla.

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
*

Gruppköp 100 kr rullen ca,nja det var inte billigt.
Bör väl bli billigare ändå att hålla sig till den gamla varianten lagning.

Ska se i helgen om jag kan luska ut nåt,har eventuellt lite kontakter här i Sverige som sysslat/sysslar med dessa produkter inom annat än sjukvården.

Kanske med lite tur så har Big Brother oxå såna produkter vart han jobbar :)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Hej igen. Många svar här. Kollade med sambon vad detta var.
Det kallas för "plast-gips". De använder de i vissa fall, t ex när barn brutit något, eftersom det är så lätt, och tåligt. De använder detta i vissa fall pga priset (dyrt i förhållande till gips) Samt är toxiskt just när det härdas, men annars ingen fara.

Är vattenresistent, men är inte 2K verkar det som eller behöver tillföras värme som accelerator, som UGH skriver. Jag trodde det också som UGH, men det verkar inte så. Jag ska försöka ta reda på vad det innehåller.

UGH, håller med dig, plast är skoj.

UGH, har en fråga då som är lite off-topic från tråden, eftersom du jobbar med det, vet du något 2K plastmaterial som har relativt kort härdningstid men som inte crackar när det härdar såsom epoxy och polyester gör vanligtvis, när man gjuter solida modeller, typ 300mm x 300 X 400mm.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras