Favoritvägen runt Uppsala?

Morgue

Den är liten men luktar som en stor...
Gick med
26 Apr 2006
Hoj
Kawasaki tengai 650 bruksare och en SV1000 som väntar på inspiration...
Halloj!

Har ni som åker hoj runt Uppsala några särskilda favoritvägar som ni brukar köra ofta för rent nöjes skull? Jag gillar själv alla småvägar runt Skuttunge, Björklinge, Vattholma där det är smalt och kurvigt. Vissa av vägarna kan vara ganska krassliga av tjälskott tidigt på säsongen. Just nu har jag en favoritsträcka på ca 7 km mellan Vaksalakyrkan och Bärbyhemmet, riktigt slingrig och smal 70-väg, inga tjälskott och ganska lite trafik. Liten varning för rullgrus i en tajt kurva ungefär mitt på sträckan (ligger ett par hus precis där med grusade uppfarter) och vid vägarbetsområdet straxt efter kyrkan annars toppen. Kör lugnt första gången så du ser vart kurvan med rullgruset är bara, annars kan du njuta av en trevlig sträcka. Tar tacksamt emot tips om din favoritväg.

m.v.h Morgue

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
Jag är polisparanoid så jag säger inga färdrutter :)
Följ med på nån tur vettja och upplev dom.

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Sväng vänster mot Rasbo innan du kommer fram till Bärby så har du en ännu roliga strecka genom skogen där. Du kommer fram vid Statoilmacke i Rasbo. Sen tar du vänster några hundra meter på 288an och svänger sen höger mot Rasbo-kil. Där får du kurvigt så det räcker. Du kommer ut på Vattholmavägen och kan sen fortsätta över Skyttorp. Finns massa kul vägar där.

Ett annat favvoställe är ut från Gottsunda mot Uppsala-näs. Lurbovägen mot skölsta och Sulas MC vid Enköpingsvägen.

Ut mot Harbo, Tärnsjö, Östervåla, Gysinge på 272an och sen alla småvägar som går mellan 272an och 72an mot Sala är också skoj. Finns en nylagd slingrig väg som går från Vänge och kommer ut vid en Kyrka ca 1,8 mil ut på 272an.

Det är nog de roligaste småvägarna i närheten av stan och passar motard utmärkt.

Har man sporthoj och kan sträcka ut lite så är gamla stockholmsvägen rätt okej och vägen mot Knutby och sen ner mot Åkersberga. Där finns kanske de allra roligaste vägarna men de ligger lite långt bort för motarden om det inte är långtur på helgen.

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
Morgue skrev:
2138486 Halloj!

Har ni som åker hoj runt Uppsala några särskilda favoritvägar som ni brukar köra ofta för rent nöjes skull? Jag gillar själv alla småvägar runt Skuttunge, Björklinge, Vattholma där det är smalt och kurvigt. Vissa av vägarna kan vara ganska krassliga av tjälskott tidigt på säsongen. Just nu har jag en favoritsträcka på ca 7 km mellan Vaksalakyrkan och Bärbyhemmet, riktigt slingrig och smal 70-väg, inga tjälskott och ganska lite trafik. Liten varning för rullgrus i en tajt kurva ungefär mitt på sträckan (ligger ett par hus precis där med grusade uppfarter) och vid vägarbetsområdet straxt efter kyrkan annars toppen. Kör lugnt första gången så du ser vart kurvan med rullgruset är bara, annars kan du njuta av en trevlig sträcka. Tar tacksamt emot tips om din favoritväg.

m.v.h Morgue

Klockren väg.... bor ju bortåt rasbo till o den vägen brukar jag alltid försöka ta när jag åker hoj... :D :tummenupp ,sen vänster vid fyrvägskorset "vid" bärbyhemmet o iväg på den vägen Kreuger berättade om.... underbart :yoparty :yoparty

Robbi

Hellre ute o kör än sjunger i en kör...
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R
En annan härlig väg är om du åker väg 273 från Östhammarsvägen (288:an). Tror det står skyltat Tuna... Ca 6-7km lång. Kommer fram på Hallstaviksvägen.

Sen har vi ju vägen ute på Väddö. Från Älmsta o förbi Barnens Ö söderut. Grymt härlig! Men blir lite smal o relativt mycke trafik...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
E4:an söderut är ganska mysig i 260 knutar, svänger sådär lagom :näsblod

Kommer man en bit bort från stan, så finns det mycket roliga vägar. Österbybruk mot Forsmark, mellan Östhammar och Öregrund ("fyllevägen"), Hargshamn - Hallstavik - Älmsta, sydväst om Rimbo längs sjön Sparren och så en hel del vägar mellan Arlanda, Kårsta och upp mot Rånäs/Knutby.

kortstubina

Rörkens egen Kioskis
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
spätta på en blackbird
det finns mcklubbar i Uppsala som lagt ut roadbooks om man är ny ilänet och vill lära sig hitta lite själv.
En kort roadbook
Denna gåt lite norr om stan och är ifrån då vi hade SMC årsmötet i stan
Skickar även med en karta söder ut vet inte var jag fått den ifrån dock eller hur de vägarna är i dag

Bifogat

• Norrtur%20Sigtuna,%20Ulna,%20Sunshine%20vid%20Arlanda.jpg
    Norrtur%20Sigtuna,%20Ulna,%20Sunshine%20vid%20Arlanda.jpg
    139.4 KB · Visningar: 100
Last edited:

Lotta

Veni, Vidi, Vici ;o)
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
zx6r -99
Ok då slår jag ett slag för väster ut.

Lurbovägen, höger vid tre vägskorsning, mot Dalby, mot Balingsta sen ut mot 55 an, Sväng in örsundsbro och följ vägen (sväng inte in mot Ö-bro centrum) , mot Torstuna (halv taskig väg en bit), Sväng höger vid en fyrvägskorsning där det står Enköping 1,6 åt vänster (?), tror det är 70 eller 72:an man åker på en bit där, vänster mot Fjärdhundra, över 72:an (eller 70), till Simtuna kyrka, efter tinghuset på vänster sida, (ca 500 meter efter Statoil macken) sväng vänster, håll höger efter lilla bron, sen är det underbar väg fram till Bredsdal, , där man svänger mot Västerås, sen mot Tortuna, följ skyltar mot västerås så VIPS är man in Västerås.....:)

Typ någonting sånt där .....åkte man.

Last edited:

Lucky Luke

::::::::::::::::::::
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1100 XX med original reg.skylt
När du är i Skuttungetrakten; om du kommer från Bälingehållet, sväng INTE höger mot Skuttungebagarn-Björklinge, utankör rakt fram (minns ej vad det står på skylten, möjligen Åkerlänna).
Hyffsat skoj väg i några km, sen kommer en fyrvägskorsning lite hastigt.
Rakt fram även där då blir det riktigt kurvigt och lite kuperat. :banana

Har dock inte kört där än i år, förra våren var det lite grus här och var.
Vid trevägskorsningen efter skolan brukar jag vända tillbaka sen.
Har man hoj som funkar på grusväg kör man vidare, höger sen vänster har jag för mig.

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Hoj
daytona
Åk till Öregrund o ta färjan över till gräsö, riktigt rolig väg svänger hela tiden , nylagd , inget grus och lite trafik ca 1 mil lång och stora möjligheter till knäskrap :tummenupp

Magoo

Streetfucker
Gick med
27 Sep 2005
Hoj
Tomt på lagret för tillfället
perkihlen skrev:
2145542 Åk till Öregrund o ta färjan över till gräsö, riktigt rolig väg svänger hela tiden , nylagd , inget grus och lite trafik ca 1 mil lång och stora möjligheter till knäskrap :tummenupp

Då provar vi den imorrn kväll då.... :D :tummenupp :tummenupp :D

Sajmon

Bulist
Gick med
1 Mar 2004
Hoj
28" Yosemite "Wapama" by Biltema samt V70
En klockren väg för sporthojar är "Huddungevägen". Ligger några km förbi Siggefora/Östfora från Uppsala sett. Man kan även åka "bakvägen", dvs till Harbo eller Östervåla. De flesta vägar till just Huddungevägen är mest transportsträckor även om det finns en del kul ställen på vägen dit. Tyvärr minns jag inte exakt hur man åker, iaf förbi Siggefora Camping plus några km, sen höger vid en trevägskorsning ut på en större väg, tror det är skyltat Huddunge. Sen bara att blåsa på tills man kommer förbi Huddunge K:a och minimack. Efter ytterligare någon km kommer en trevägskorsning där kan man åka via riktiga skitvägar till Östervåla. Där brukade vi vända och köra samma sträcka fram och tillbaka tills myggorna hade täckt visiret.

Krånglig beskrivning kanske...ge er ut och leta, bland de roligaste sträckor jag kört på. Riktigt bra 70-väg, bra asfalt, lagom kurvigt och en del rakor. Mycket mygg bara!

Hoppas någon hittar dit! :)

Hasse L

Hasse L
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -97 & Snöskoter Arctic cat EL Tigre & Skidoo Mach 1, Peugot EU moppe
Jag har åkt den vägen flera gånger, den är riktigt kul.
En annan rolig sträcka är mellan Ramstalund och ålandsdal ny asfalterat och riktigt kurvigt mitt på sträckan, dock en del grus i vissa kurvor efter bilar som skär lite för mycket i kurvorna.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...