FCR -kännare, se hit!

per7

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
zx7r-96 och CB500 Four K1 1975
Hej.
Jag har sett att accpumarna eller pumpen på FCR ( och även andra förståss)skickar in en fet stråle med bensin rakt ned i kanalerna när man slår på gas. Det skall dom i och för sig göra men det kan väl ändå inte vara det mest effektiva sättet. Det borde väl vara effektivare om man kunde få den där hopplöst feta strålen att bli en finfördelad stråle i stället, eller? Jag tycker att det borde bli lite bättre svar på gasen då. Finns det nån här som har nån ide om hur det skulle kunna åstadkommas eller kanske tom har provat ut nåt som funkar. Finns det möjligen några andra sprutmunstycken att montera i stället för de som sitter, kanske med en slits i stället föt ett hål. Min tanke är att det vore bättre om accpumparna skickade ut en dimma av lämplig täthet i stället för en stråle som ju inte kan bli särskilt upplöst innan den åker in i förbränningrummet.:va
Per

Vad menar du med "det vore bättre"?

Ax-pumpen finns ju för att skicka på mer soppa när man gasar till snabbt, dvs under en tid mindre än en halv sekund. Möjligen att man kanske kan spara in en liter bensin på 200 mil genom att finfördela soppastrålen. Är det värt att grotta i?

per7 skrev:
2471935 Hej.
Jag har sett att accpumarna eller pumpen på FCR ( och även andra förståss)skickar in en fet stråle med bensin rakt ned i kanalerna när man slår på gas. Det skall dom i och för sig göra men det kan väl ändå inte vara det mest effektiva sättet. Det borde väl vara effektivare om man kunde få den där hopplöst feta strålen att bli en finfördelad stråle i stället, eller? Jag tycker att det borde bli lite bättre svar på gasen då. Finns det nån här som har nån ide om hur det skulle kunna åstadkommas eller kanske tom har provat ut nåt som funkar. Finns det möjligen några andra sprutmunstycken att montera i stället för de som sitter, kanske med en slits i stället föt ett hål. Min tanke är att det vore bättre om accpumparna skickade ut en dimma av lämplig täthet i stället för en stråle som ju inte kan bli särskilt upplöst innan den åker in i förbränningrummet.:va
Per

Under acc bör bränsleblandningen vara "överfet" Det som blir för mycket förbränns inte. Det enda man skulle tjäna på det är att man skulle kunna nöja sig med en mindre mängd bränsle i strålen. Så att....
Hade det varit värt besväret skulle Keihin ha gjort det från början.

Tjena Anders.
Njae, om det inte gör nån nytta så är det ju inget att grotta i men jag inbillade mig att det skulle kanske bli ännu lite bättre svar med mer finfördelad soppa. För ett par år sen höll ju Yoshimura på med nåt som de kallade MJS eller nåt som gick ut på att i stället för trottelnål så hade man ett rör med en massa hål i som följde med trotteln upp. Ju högre trotteln befann sig, desto fler hål blottades och den största fördelen med detta skulle vara just bättre finfördelning av bränslet med vad jag gissar mer fullständig förbränning som resultat. De var i dessa banor mina tankar gick.
Men Keihin kan säkert tänka på egen hand de oxå.
Per

Hej. Finns det nån som vet hur man får accpuparna att ge mer än vad dom gör? Finns det andra membran eller nåt annat knep? Mina ger inte riktigt det svar jag vill ha när man slår på från mellanregistret tex. Det känns som om den vill ha mer bränsle då innan den tar sig. Ideér??
Per

Sist när jag hade väck fcr'n från husan skulle jag kolla in om där va nån skit när jag öppnade trotteln, gissa vad jag fick i ögat! :huvet

Strålen är typ 2 sekunder lång på min, hur får man ner den till 0.5 ca?

per7 skrev:
2475596 Hej. Finns det nån som vet hur man får accpuparna att ge mer än vad dom gör? Finns det andra membran eller nåt annat knep? Mina ger inte riktigt det svar jag vill ha när man slår på från mellanregistret tex. Det känns som om den vill ha mer bränsle då innan den tar sig. Ideér??
Per

Man kan flytta länken till pumpen så slaglängden blir längre.
Vet inte om det finns något Leakjet på radförgasaren, på singelförgasarna gör det det i alla fall. Då sätter man i ett mindre Leakjet-munstycke så trycks det ut mer i spridaren i stället.
Man måste vara lite observant när man meckar med länkage, det går väldigt nära gasreglaget. Risk för gashäng.

Tjena.
Hur gör man då? Och var sitter detta leakjet? Har aldrig hör talas om det.
per

per7 skrev:
2477809 Tjena.
Hur gör man då? Och var sitter detta leakjet? Har aldrig hör talas om det.
per

Vår ERF-racer har ett set FCR ligger mn jag har inte plockat med dem ännu, så jag kan inte svara exakt. Dock har jag en bra .pdf nånstans på just FCR
Har du nån bra mail, eller kanske t.o.m nån FTP-adress jag kan ladda upp den till om jag hittar den?

*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...