Fel kedja

JJL

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2005
Ort
Jämtland
Hoj
CBR 600 F
Har fått en 112 länks kedja levererad till mig istället för en 108 som jag tror att det ska vara på min Honda CBR600 -98. Är det bättre att jag kräver en ny kedja med rätt längd eller ska jag kapa själv? Det var säljaren som gav mig denna kedja när jag sa vad jag har för hoj och jag upptäckte naturligvis inte detta förrän jag mekade ihop grejjerna. Har även bytt kedja och drev och de var i alla fall med rätt mängd kugg. Ska kanske även tillägga att det är första gången jag gör detta byte och har väldigt lite erfarenhet av mekning.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Om du är noga med att räkna rätt, så du inte kapar för många, så är det inga problem att kapa av den.

Ta en vinkelslip och slipa bort knoppen på sidan på länken, och tryck ut den med lagom mycket våld. Liksom.

Kör inte för länge med slipen bara, o-ringen gillar inte värme så mycket. Är du osäker så kan du ju alltid öva på den yttersta länken, den ska ju ändå inte vara med.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Om man inte har eller vill använda vinkelslip så fungerar det även att fila ner "knoppen" med vanlig handfil och slå ut pinnen med vanligt drivdorn (3mm) och hammare.
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
:confused: mig veterligen brukar inte kedjor säljas till exakt länk antal bara för att det ska passa till så många modeller som möjligt,men är ju inga problem att korta den,se upp så du inte tar för mycket bara lycka till:tummenupp
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top