fel på min husaberg :(

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
köpte min husaberg 650 supermotard -04 idag. så nä'r jag kom hem upptäckte jag att elstarten slutat funka. hastighetsmätaren glappar och när jag tutar så låter det inget. framlampan blinkar till bara. jag upptäckte att en av kabblarna va av på batteriet men det hjälpte inte när jag satte dit den. sen när jag lät hojen stå ett tag där hemma igång så började det läcka ut kylvatten ur en slang under hojen. det kom rätt mycket. kollade i kylaren sen men den va riktigt varm och där va ändå rätt bra med vatten. vad kan det bero på??? behover hjälp. känns som om jag köpt grisen i säcken, men köpte den på mc firma så jag borde ha någon sorts garanti

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
köpte min husaberg 650 supermotard -04 idag. så nä'r jag kom hem upptäckte jag att elstarten slutat funka. hastighetsmätaren glappar och när jag tutar så låter det inget. framlampan blinkar till bara. jag upptäckte att en av kabblarna va av på batteriet men det hjälpte inte när jag satte dit den. sen när jag lät hojen stå ett tag där hemma igång så började det läcka ut kylvatten ur en slang under hojen. det kom rätt mycket. kollade i kylaren sen men den va riktigt varm och där va ändå rätt bra med vatten. vad kan det bero på??? behover hjälp. känns som om jag köpt grisen i säcken, men köpte den på mc firma så jag borde ha någon sorts garanti

har du köpt av företag så har du alltid garanti, sen hur länge de vet jag inte ! men har du kollat så de e nån kräm i batterit ? kan vara så att de behöver bytas! sen att de läcker från kylarn, kolla så alla slangar e hela å att dom sitter fast ordentligt överallt !

Sen kan du ju alltid fråga/säga till där du köpte den ! :yoparty

men som sagt, garanti ska du ha ! va jag vet så e de iallafall alltid minst 6 månaders garanti tror jag ? eller nåt i den stilen, har dom inte gett dig garanti e de nått som e lurt ! Go for it !

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
har du köpt av företag så har du alltid garanti, sen hur länge de vet jag inte ! men har du kollat så de e nån kräm i batterit ? kan vara så att de behöver bytas! sen att de läcker från kylarn, kolla så alla slangar e hela å att dom sitter fast ordentligt överallt !

Sen kan du ju alltid fråga/säga till där du köpte den ! :yoparty

men som sagt, garanti ska du ha ! va jag vet så e de iallafall alltid minst 6 månaders garanti tror jag ? eller nåt i den stilen, har dom inte gett dig garanti e de nått som e lurt ! Go for it !

Tack. Ska ringa till dom i morgon och höra. man blir bara lite orolig nu när man fick hojen och allt idag så händer sånnt här direkt. vill ju ut och gasa :) det är ju inte så jätte kul att stå och kicka igång den hela tiden. men tror du bara att det kan vara en lös slang när det rinner ut kyl vatten under till och kylaren är riktigt varm? :va

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Tack. Ska ringa till dom i morgon och höra. man blir bara lite orolig nu när man fick hojen och allt idag så händer sånnt här direkt. vill ju ut och gasa :) det är ju inte så jätte kul att stå och kicka igång den hela tiden. men tror du bara att det kan vara en lös slang när det rinner ut kyl vatten under till och kylaren är riktigt varm? :va

Det är förmodligen ur evakueringsslangen det pissar,en liten slang som börjar alldeles under kylarlocket och mynnar framför svänghjulet.
Det gör så om man står på tomgång för länge,max 1 minut står det i boken.Det finns inget expansionskärl som tar upp spillet.

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Det är förmodligen ur evakueringsslangen det pissar,en liten slang som börjar alldeles under kylarlocket och mynnar framför svänghjulet.
Det gör så om man står på tomgång för länge,max 1 minut står det i boken.Det finns inget expansionskärl som tar upp spillet.

okej. tack så mycket. fick inte med instuktionsboken eller nått idag. de skulle skicka ner det till mig så jag har inte hunnit läsa en. men det är bra att man vet. är ju ny på en sådan här hoj :) men då är det bara elstarten då :( ska jag prova ladda batteriet och se om det är det som det inte är någon kräm i? de sa att hojen stått hela vintern i affären :va

dennisss

Ny medlem
Gick med
12 Oct 2004
Hoj
KTM 450 EXC
Tycker du ska lämna in skiten, köper man en hoj hos en handlare ska man inte behöva börja med att mecka, inte änns om man köpt en Husa! Det ska ju komma efter minst en vecka iallafall:)

Jonasson

viam inveniam aut faciam
Gick med
8 Nov 2003
Hoj
625SC Offroad/Motard
Skulle inte mecka nått med en nyinköpt hoj beggad eller ej. Ring mcfirman och åk dit med hojen, inget snack om saken!! Kanske kan du få lite extra som plåster på såren. Vill dom inte lösa problemet, häv köpet å leta upp en seriösare handlare! Mina råd ;)

ET

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2007
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
fick rätt på den idag. Det va en säkring som hade gått och jorden hade hoppat av på nogon dosa som satt obanför batteriet. följde bara betterisladdarna så såg jag detta. fäste sladden och bytte säkring sen startade den på elstarten igen. sen va det bra att börja gasa igen :)

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha