fel portad cylinder?

suzuki gt 125

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
suzuki gt 125
hej det är så att jag har köppt en suzuki gt 125 1981 som inte vill gå riktigt klokt och i dag plockade jag av cýlindrarna och såg att någon hadde varit där o portat lite eller ja rätt mycke tror jag o det värsta är att dom har portat neråt för om jag fattat det rätt så skall man bara porta åt sidorna och uppåt så min fråga är nu vad kan bli fel om man portar neråt ? för om jag tänker rätt så skall kollen ligga för hella avgasporten när den är i topp och om man portar neråt så fins det risk att porten är lite öppen när kolven är i topp och då borde det inte fugera så bra eller är jag hellt ute o cyklar (motorcykeln är en 2 taktare)

mvh conny

Last edited:

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Hoj
GSX1400, -01
Som du säger så måste ju kolven vara ovan portarna när det tänder, därför måste ju portning göras just nedåt eller mot sidorna (mot blocket/veven till för att vara övertydlig). Görs det uppe mot toppen så blir det ju aldrig kompression... Eller hur menar du?

Nu är jag ute på hal is, men om den portas FÖR långt ner så bör det vara möjligt att den suger in även avgaser (genom avgasporten, p.g.a. undertrycket under kolven). I så fall är det inte konstigt om den går som en påse nötter.

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Samma problem e de med min hoj fast din tycks gå knas, medans min går rent, startar lätt o varvar som den ska men har tappat en del av bottenvridet, men de e bara för jag portat avgas uppot till den portgraden jag vill ha men har inte portat upp spol/boost en o ska göras senare.

Angående ditt problem kan de vara felportat eller felbestyckat, båda sakerna gör mycke.

Hojen i frågan är en kawasaki kx500 85a där jag monterar i en annan kolv så när kolven är i topp blir det en glippa på max 3-4mm skulle jag tro i högra+vänstra nedre hörnet.

Men som sakt bilder skulle underlättat :)

suzuki gt 125

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
suzuki gt 125
hej i gen har kollat lite på hojen o kväll och som tur är så är den inte portad så mycket så avgasporten blir öppen när kolven är uppe.men jag började undra om kolven kan vara fel vänd det sitter pilar på dom och dom pekar mot utblåset skall dom inte vara mot insuget?

mvh conny

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
hej i gen har kollat lite på hojen o kväll och som tur är så är den inte portad så mycket så avgasporten blir öppen när kolven är uppe.men jag började undra om kolven kan vara fel vänd det sitter pilar på dom och dom pekar mot utblåset skall dom inte vara mot insuget?

mvh conny

Med pil på kolvtoppen ska de peka mot avgas, står de IN ska det vara riktade mot insug. så ja dom e rätt monterade.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...