Felaktig motorstyrning på bil?

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Idag när jag körde om en bil och accelererade kraftigt, kickade ESP:n in och markerade hjulspinn o ströp motorn några tiondels sekunder.
Startade från 80 km/h och gasade snudd på kickdown. Halvvägs om, växlade bilen ner och där blixtrade ESP:n till då.
Tänkte att det väl släppte vid nedväxlingen, eftersom det hänt förr när jag inte har tillräckligt breda däck bak, typ 265 eller mer.

Sen när jag kom ut på raksträcka och började accelerera, gick ESP:n återigen in, nu vid 145 km/tim jämn vid ganska lätt acceleration.
Provade 3-4 gånger att ganska lagom öka farten, och varje gång slog den ifrån exakt vid 145.

Vad fan kan detta vara?
Bilen är mjukvaruoptimerad, men det har den ju varit i flera år.

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Idag när jag körde om en bil och accelererade kraftigt, kickade ESP:n in och markerade hjulspinn o ströp motorn några tiondels sekunder.
Startade från 80 km/h och gasade snudd på kickdown. Halvvägs om, växlade bilen ner och där blixtrade ESP:n till då.
Tänkte att det väl släppte vid nedväxlingen, eftersom det hänt förr när jag inte har tillräckligt breda däck bak, typ 265 eller mer.

Sen när jag kom ut på raksträcka och började accelerera, gick ESP:n återigen in, nu vid 145 km/tim jämn vid ganska lätt acceleration.
Provade 3-4 gånger att ganska lagom öka farten, och varje gång slog den ifrån exakt vid 145.

Vad fan kan detta vara?
Bilen är mjukvaruoptimerad, men det har den ju varit i flera år.
Rostiga kuggkransar kanske? Om det kan bli någon störning där på signalerna, brukar kunna bli så på farsans V40 ibland.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Rostiga kuggkransar kanske? Om det kan bli någon störning där på signalerna, brukar kunna bli så på farsans V40 ibland.
Det är ju ett under att ingen har kommit på något bättre och pålitligare system för att mäta rotationen på hjulen än en stansad plåtbit med hål eller frästa kuggar sittandes i saltslask och dyngsprut.

Min pickup som köptes ny 02 har bytt ABS givare vänster fram ett otal gånger, i början på garantin.

Felet kom när man körde genom en vattenpöl, och försvann ofta när man körde genom nästa, det gällde att ha tur med besiktningen så att ABS lampan slocknade och höll sig släckt den dagen.

När jag tog över den löstes problemet med att plocka bort ABS lampan ur instrumentbrädan.
Och att ta bort ABS dekalen på bakstammen.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
- Ja, men tänker på att den ströp vid exakt 140 varje gång. Känns som det borde bli mer random om det vore kransarna?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det sitter ingen hastighetsbegränsare som du råkat komma åt?
En gammal BMW jag hade ett tag var utrustat med valbar varning för när man överskred en viss hastighet. Oerhört stimulerande när jag råkade sätta den på 3 km/h så man fick ett "pling" varje gång man startade från stillastående.

Fast jag tror förstås på hjulhastighetsgivare med problem.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det sitter ingen hastighetsbegränsare som du råkat komma åt?

I början på 90 talet gjordes ett försök här med "hastighetsvarnare" i bilen, en liten svart låda som pep om man överskred hastgheten med ens 2km/h, men för att den inte skulle pipa konstant om den hade missuppfattat en 70 sträcka som 50 så slutade den pipa om man körde mer än 15 för fort...

Gissa vad som hände sen...

Alla som hade en blev tokig på det eviga plingandet för att man under någon sekund körde 52 på en 50 sträcka, så alla körde mer än 15 för fort konstant....

Målet var att acca så fort att man hann komma upp i +15 innan den hann reagera, men ett pip var också rätt okej

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
- Ja, men tänker på att den ströp vid exakt 140 varje gång. Känns som det borde bli mer random om det vore kransarna?
145 kanske är någon slags limp home mode när bilen känner att något inte riktigt är som det ska? En ELM327/OBDII-läsare kostar inte många kronor, tex tar Kjell 350kr för en, så det enklaste är att kolla om du har några konstiga felkoder?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
145 kanske är någon slags limp home mode när bilen känner att något inte riktigt är som det ska? En ELM327/OBDII-läsare kostar inte många kronor, tex tar Kjell 350kr för en, så det enklaste är att kolla om du har några konstiga felkoder?

Ja, är det ABS kransarna så borde det ju finnas en hel bunt felkoder på det.

En bekant tog bort luckan till OBD uttaget och stoppade i en felkodsläsare som kunde nolla felkoderna, när bilprovningen blinkade upp hans regnummer startade han bilen och nollade allt och ryckte ut läsaren.

100% av gångerna funkade det ibland...

En gång kom en felkod tillbaka inne i hallen så han körde ett varv runt byggnaden och nollade igen och ombesiktade och sa "Jag hittade en kontakt som inte var ordentligt ihoptryckt till just den givaren, se om felkoden har försvunnit"

Bilprovaren suckade bara och tryckte ut ett nytt papper

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ja, är det ABS kransarna så borde det ju finnas en hel bunt felkoder på det.

En bekant tog bort luckan till OBD uttaget och stoppade i en felkodsläsare som kunde nolla felkoderna, när bilprovningen blinkade upp hans regnummer startade han bilen och nollade allt och ryckte ut läsaren.

100% av gångerna funkade det ibland...

En gång kom en felkod tillbaka inne i hallen så han körde ett varv runt byggnaden och nollade igen och ombesiktade och sa "Jag hittade en kontakt som inte var ordentligt ihoptryckt till just den givaren, se om felkoden har försvunnit"

Bilprovaren suckade bara och tryckte ut ett nytt papper
Jag fick en gång i tiden en tvåa på en motorfelkod, och blev omsorgsfullt dumförklarad när jag frågade om jag behövde besikta om. Bilen gick som en klocka, och alla värden var perfekta, så felkoden försvann med jämna mellanrum, ungefär årligen :D

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick en gång i tiden en tvåa på en motorfelkod, och blev omsorgsfullt dumförklarad när jag frågade om jag behövde besikta om. Bilen gick som en klocka, och alla värden var perfekta, så felkoden försvann med jämna mellanrum, ungefär årligen :D

Var det också en BMW?
Dom verkar ha ökänt låg tolerans för glitchar från sensorer innan dom sätter en permanent felkod.

Det var en sån kompisen hade, det räckte med att batteriet var klent vid en start så hade han ett dussin felkoder, han bytte batteri och det blev bättre, men innan besiktning så var det ändå att nolla koderna och hålla tummarna.

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Brorsans Passat (04) får också för sig att tända lampan (lean fuel(?) ) med ojämna mellanrum och den nollas också innan den körs in på bilbekämpningen.

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Var det också en BMW?
Dom verkar ha ökänt låg tolerans för glitchar från sensorer innan dom sätter en permanent felkod.

Det var en sån kompisen hade, det räckte med att batteriet var klent vid en start så hade han ett dussin felkoder, han bytte batteri och det blev bättre, men innan besiktning så var det ändå att nolla koderna och hålla tummarna.
Nix, det var en Skoda. Den hade lite hyss med ABSen ibland dock, bredsladdade man för mycket i saltmodd så kladdade ABS-ringarna igen, och då blev den väldigt ynklig av sig.

En ABS-sensor smälte också, men det var inget konstruktionsfel, det var ett ok som kärvade fast lite väl mycket och blev lite i ljumnaste laget :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Den här kompisen är rätt duktig elektronik konstruktör, så han funderade helt enkelt på att läsa ur en nollad och perfekt läsning ur datorn och på något sätt bränna ner det till ett eget ROM som han skulle ha ständigt ikopplat bakom brädan istället för orginal ODB kabeln.

Jag minns inte vad det föll på, om det var mätarställningen eller något.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
VW är ju ökända med att ha ständigt tända orange lampor. ABS airbag o allsköns skit.

Min lösning var att riva ut instrumentet o löda om kretskortet så alla lampor oavsett funktion lös i 4 sek sedan slocknade rubbet o var slocket.

Sålde bilen o den som köpte var skit nöjd att indikering funkade men att ABS airbagar o srs o vad det nu var inte var inkopplat länge. Bilskrället gick iallafall igenom utan bekymmer.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Den här kompisen är rätt duktig elektronik konstruktör, så han funderade helt enkelt på att läsa ur en nollad och perfekt läsning ur datorn och på något sätt bränna ner det till ett eget ROM som han skulle ha ständigt ikopplat bakom brädan istället för orginal ODB kabeln.

Jag minns inte vad det föll på, om det var mätarställningen eller något.

Är ju ett icke problem så länge föreskriften godtar ej genomförd självdiagnostik som resultat. Åtminstone i vissa delstater over thär används standarden som den var tänkt och samtliga system/kriterier måste vara uppfyllda vilket är ett litet helsike med vissa modeller. Oklart varför då samma krav om körcykler borde vara satt för alla = hela idén men har för mig att ex. vissa koreanska modeller gärna vill bli ofullständiga in i det längsta.

Bland det sista Saab lyckades schabla till var att koppla OBD uttaget på diselarna som för bensinarna (kan det inte inte själv på pin-nivå men fel blev det) så varenda taxi fick väl underkänt en period. Garanterat inte samtliga som åtgärdats ännu siosådär 15 år senare men så länge föreskriften är tandlös så går det, ju.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Jag vill inte nolla någon felkod, utan se till så att bilen inte motorbromsar livsfarligt mitt under en omkörning t.ex.

...o ibland vill jag kanske köra fortare än 145..möjligen..

Hoztic

Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag vill inte nolla någon felkod, utan se till så att bilen inte motorbromsar livsfarligt mitt under en omkörning t.ex.

...o ibland vill jag kanske köra fortare än 145..möjligen..
Varför inte? Ingen har väl ens sagt något om att nolla dom heller, utan bara läsa ut dom? Du kan ju läsa dom bäst du vill, utan att ta bort dom. Men tar du inte reda på orsaken så lär det vara svårt att göra något åt symptomen.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Varför inte? Ingen har väl ens sagt något om att nolla dom heller, utan bara läsa ut dom? Du kan ju läsa dom bäst du vill, utan att ta bort dom. Men tar du inte reda på orsaken så lär det vara svårt att göra något åt symptomen.
- Det har nämnts nollning inför besiktning, men visst tänker jag hitta orsaken på endera sättet. Trådens intention var att få tips på möjlig orsak, vilket jag fått : )

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
+1 på den.

Felet som TS beskriver säger att det är något i styrelektroniken som av någon anledning får för sig att det är vettigt att strypa bilen.
Och det är ganska sannolikt att det resulterar i att det finns någon typ av felkod och har man den så är det en ypperlig startpunkt för att kunna felsöka.
Min gissning är annars att det kan vara något med ABS kransar eller sensorer för dom har en tendens att ge upp.
Jag hade dåliga kransar på en tidigare bil och det resulterade i att den emellanåt fick för sig att hjulen roterade olika fort och då beordrade ABS pumpen att bromsa ner de hjul som den trodde roterade fortare. Följden blev att bilen plötsligt kramade åt bromsarna. Ganska hårt dessutom. På nivån att 300 hk och 380 nm var på gränsen för att hålla bilen rullande på 2:ans växel. Men efter några sekunder så konstaterade bilen själv att något var vajsing och slog av ABS och tände varningslampan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ett bra sätt är att läsa ut felkoderna, skriva ut och spara dom, se om man kan åtgärda något, och sedan nolla allt.

Sedan ger man sig ut och kör en stund och ser vad som kommer tillbaka vid en ny avläsning.

Vissa felkoder kan ju uppstå av glitchar och sedan aldrig återkomma, men är det ett riktigt fel så återkommer det i princip direkt.

Systemen nuförtiden är så komplexa att man kan ge motorn en helt annan mappning om den körs på ett bestämt sätt utan att svänga som tyder på att den står på en avgasdynamo ;)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning