Bakgrund:
Sedan jag köpte den har jag kört 1000 mil fördelat på 2 säsonger. Tankar enbart 98 oktan för minsta möjliga inblandning av etanol. På vintrarna har jag fyllt tanken och låtit den stå så. Den står i varmgarage. Jag märkte redan första säsongen att efter knappt 250 mil ville den inte tända på cylinder 1. Det började med att det var vid starten men hoppade igång efter några meters körning. Sen blev det värre och värre och den ville inte tända alls på den cylindern. Jag vände mig till firman (i Lund) jag köpte den av som hänvisade mig till en annan auktoriserad verkstad på deras bekostnad (3mån garanti). De bytte tändstiften och sedan gick den bra igen.
Efter ytterligare ca 250 mil hände samma sak igen (garanti slut). Jag bytte då tändstift på cylinder 1 och problemet upphörde. Efter ytterligare ca 250 mil började samma sak hända med både cylinder 1 och 2. Jag bytte båda tändstiften och problemet upphörde.
Efter 250 mil var det dags att byta tändstift på cylinder 1 igen...
Stiften blir alltså sotiga. Det funkar att tvätta rent dom men det var enklare och inte särskilt dyrt att byta. Så på 1:an måste man byta var 250:e mil och 2:an var 500:e ungefär. 3 och 4 har inte vållat några problem alls.
Nu gjorde jag enkel service på den i höstas. Bytte olja, luftfilter och alla tändstift.
En kort testkörning på 1,5 mil efter vintern gick utan problem. Lite svårtstartad men kanske inte jättekonstigt efter att inte ha varit igång på 6-7 månader.
Första riktiga repan gick som vanligt de första 4 milen. I en vänsterkurva (70) märkte jag att en cylinder slutade tända plötsligt. Provade lite olika varianter och kom fram till att med full choke går den snällt på alla 4 och vid 25-30% belastning (eller mer) så går den på alla fyra (även utan choke). Att bara höja varvtalet hjälper inte, den måste belastas.
Den har alltid startat utan choke. Man låter startmotorn snurra ett par varv, sen en försiktig blipp med gasen så startar den. Då går den inte på alla cylindrar eller iaf dåligt på en eller två. Garaget är beläget nedanför en brant backe så när jag ska någonstans måste jag belasta den lite och i backen brukar den hoppa igång på alla och sen är det frid och fröjd.
Jag gissar att ett lågfartsmunstycke satt igen och att det är samma problem som jag haft hela tiden som nu blivit värre. Möjligen har någon tidigare märkt av att den börjat gå dåligt och justerad blandningen så att den går fetare på 1:an och 2:an för att motverka detta och att den därför går fetare på dessa och sotar stiften. Jag har inte kunnat märka någon oljeförbrukning öht (jag kör som en körskollärare) och jag har inte kunnat se någon rök eller konstig lukt.
Bild på stiftet från 1:an när den blivit bråkig:
Bild på stiftet från 4:an vid samma tillfälle:
Sedan jag köpte den har jag kört 1000 mil fördelat på 2 säsonger. Tankar enbart 98 oktan för minsta möjliga inblandning av etanol. På vintrarna har jag fyllt tanken och låtit den stå så. Den står i varmgarage. Jag märkte redan första säsongen att efter knappt 250 mil ville den inte tända på cylinder 1. Det började med att det var vid starten men hoppade igång efter några meters körning. Sen blev det värre och värre och den ville inte tända alls på den cylindern. Jag vände mig till firman (i Lund) jag köpte den av som hänvisade mig till en annan auktoriserad verkstad på deras bekostnad (3mån garanti). De bytte tändstiften och sedan gick den bra igen.
Efter ytterligare ca 250 mil hände samma sak igen (garanti slut). Jag bytte då tändstift på cylinder 1 och problemet upphörde. Efter ytterligare ca 250 mil började samma sak hända med både cylinder 1 och 2. Jag bytte båda tändstiften och problemet upphörde.
Efter 250 mil var det dags att byta tändstift på cylinder 1 igen...
Stiften blir alltså sotiga. Det funkar att tvätta rent dom men det var enklare och inte särskilt dyrt att byta. Så på 1:an måste man byta var 250:e mil och 2:an var 500:e ungefär. 3 och 4 har inte vållat några problem alls.
Nu gjorde jag enkel service på den i höstas. Bytte olja, luftfilter och alla tändstift.
En kort testkörning på 1,5 mil efter vintern gick utan problem. Lite svårtstartad men kanske inte jättekonstigt efter att inte ha varit igång på 6-7 månader.
Första riktiga repan gick som vanligt de första 4 milen. I en vänsterkurva (70) märkte jag att en cylinder slutade tända plötsligt. Provade lite olika varianter och kom fram till att med full choke går den snällt på alla 4 och vid 25-30% belastning (eller mer) så går den på alla fyra (även utan choke). Att bara höja varvtalet hjälper inte, den måste belastas.
Den har alltid startat utan choke. Man låter startmotorn snurra ett par varv, sen en försiktig blipp med gasen så startar den. Då går den inte på alla cylindrar eller iaf dåligt på en eller två. Garaget är beläget nedanför en brant backe så när jag ska någonstans måste jag belasta den lite och i backen brukar den hoppa igång på alla och sen är det frid och fröjd.
Jag gissar att ett lågfartsmunstycke satt igen och att det är samma problem som jag haft hela tiden som nu blivit värre. Möjligen har någon tidigare märkt av att den börjat gå dåligt och justerad blandningen så att den går fetare på 1:an och 2:an för att motverka detta och att den därför går fetare på dessa och sotar stiften. Jag har inte kunnat märka någon oljeförbrukning öht (jag kör som en körskollärare) och jag har inte kunnat se någon rök eller konstig lukt.
Bild på stiftet från 1:an när den blivit bråkig:
Bild på stiftet från 4:an vid samma tillfälle:
Bifogat
Last edited: