Felsökning motor

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Har hittat ett antal ihoprullade metall flisor samt en hel del andra små metallspån i motorn och nu undrar man ju var detta kommer ifrån.
Skickar med lite bilder på det jag plockat ner. Kanske nån som kan bedömma om det ser slitet ut eller så.

Halvorna som finns på bild 1 samt 2 sitter ju ihop(när motorn ej är isär plockad) På den ena bilden finns det några slags halva ringar medans det på motsatt sida inte finns några, ser nästan ut som att den är intryckt i godset eller helt utsliten. Kan det vara här det skavt bort dessa "metallrullar"
 

Bifogat

  • P1000700.JPG
    P1000700.JPG
    230.3 KB · Visningar: 143
  • P1000702.JPG
    P1000702.JPG
    219.7 KB · Visningar: 157
  • P1000703.JPG
    P1000703.JPG
    198.6 KB · Visningar: 143
  • P1000706.JPG
    P1000706.JPG
    231.4 KB · Visningar: 159
  • P1000707.JPG
    P1000707.JPG
    211 KB · Visningar: 130

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Honda CBR1000RR
Hej
Inte för att jag är expert på Suzuki eller något annat heller för den delen. Men...
Halvmånarna fixerar lagren axiellt (dvs i sidled). De sitter bara i ena blockhalvan. Din motor har inget fel på den punkten. Vad jag kan se så verkar vev- och ramlager OK också.
Jag vet inte var spånen kommer ifrån, har du inga bilder på dem? Verkar de vara aluminium eller stål? Testa med magnet.
Jag föreslår att du kollar växellåda och koppling. Titta jättenoga på kuggar och ingreppsklackar. Titta på kopplingskorgen också (om spånen är alu).
Kolla primärväxeln (kugghjulet på vevaxeln och på kopplingen) fast jag vet inte om den någonsin kan gå sönder.
Lät det konstigt om motorn innan du plockade ner den?
Eee, det var nog allt för nu.
Förresten, du håller väl reda på vilket vevstaksöverfall som hör till vilken vevstake? De får inte blandas.
 
Last edited:

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Hej
Inte för att jag är expert på Suzuki eller något annat heller för den delen. Men...
Halvmånarna fixerar lagren axiellt (dvs i sidled). De sitter bara i ena blockhalvan. Din motor har inget fel på den punkten. Vad jag kan se så verkar vev- och ramlager OK också.
Jag vet inte var spånen kommer ifrån, har du inga bilder på dem? Verkar de vara aluminium eller stål? Testa med magnet.
Jag föreslår att du kollar växellåda och koppling. Titta jättenoga på kuggar och ingreppsklackar. Titta på kopplingskorgen också (om spånen är alu).
Kolla primärväxeln (kugghjulet på vevaxeln och på kopplingen) fast jag vet inte om den någonsin kan gå sönder.
Lät det konstigt om motorn innan du plockade ner den?
Eee, det var nog allt för nu.
Förresten, du håller väl reda på vilket vevstaksöverfall som hör till vilken vevstake? De får inte blandas.


Var hos min mc-mekaniker med diverse delar och spån... han sa att spånen jag hittat troligtvis kommer ifrån tillverkningen och var inget att bry sig om. Så nu är det bara att komma underfund med varför den knackar... han kikade på växel-paketet + motorkåporna vevaxel, ramlager mm... Han tyckte ej att något var så pass slitet att det borde knacka. Hans förslag var att kolla kolvbultslagret eller va det nu heter. glidlager? nytt försök ikväll att få itu skiten, igår gick min biltema hylsa åt helvete. ska investera i nåt annat idag och försöka igen ;)

Tacksam för all hjälp! Fyll gärna på med mer grejer, kan ju även vara till hjälp för andra!

obs! jag har ritat lite på grejerna så att jag vet att rätt blir rätt.
Bra tips dock, inte alltid man tänker på att det skiljer på dessa
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
De finns saker som måste mätas upp som anges i verkstadsmanualen, och där skall även vara föreskrivit på vilket sätt det skall mätas.
Du kan tex. inte se visuellt om lagerspelet är för stort och släpper för mycket olja så tryckoljefilmen bryts och orsakar slitaget och därav knacket (om knacket kommer från detta då vill säga). Gäller vev och ramlager (i viss mån även kamlagerlägena).

I dessa fall brukar oljan påföras ansvaret för slitaget eller haveriet då de definitivt inte är oljan som varit orasken.
Orsaker kan vara bakhjulsåkning eller annan ägarrelaterad misshandel av motorn, struntat i oljebyten, låg nivå, överhettad olja, fel på oljepump och/eller tryckregleringen, fel lagerspel från fabrik, fel dimensionerade oljekanaler, m.m.

Och man kanske behöver kontrollera rundheten i dels lagerskåls-lägena i vevhuset och på själva lagrena samt vev å ramlagertapparna på vevaxeln. Rakhet på vevaxel är oxå intressant att veta.

Visst knack kan orsakas av spelet mellan cylinder och kolv, att den kolven vickar runt kolvbultaxeln, men skapligt osannolikt. Men de gäller att mäta upp spelet och även ev. ovalitet på både kolv å cylinder för att försäkra sig att de ligger inom gränserna för tillåtet slitage/fel mått.

Spelet för stort mellan kolvbult och kolv kan vara en orsak till knack.
Samma spelet mellan kolvbult och vevstake, där finns vissa motorer som uppvisat slitage.

Knack eller rassel beroende hur man definierar kan komma från kamaxel och dess transmission.

Ja, så spånorna skulle vara intresanta att se hur de ser ut. Svårt att uttala sig om dess ursprung utan att en s sett dom.
Om de är typ svarv, fräs eller borrspån från tillverkningen av nån motordetalj som blivit kvar.
Eller om spånen härör verkligen från slitage under motorn gång.
Osannolikt men beroende på så finns risken för sabotage oxå att nån fyllt i spån.
 

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
De finns saker som måste mätas upp som anges i verkstadsmanualen, och där skall även vara föreskrivit på vilket sätt det skall mätas.
Du kan tex. inte se visuellt om lagerspelet är för stort och släpper för mycket olja så tryckoljefilmen bryts och orsakar slitaget och därav knacket (om knacket kommer från detta då vill säga). Gäller vev och ramlager (i viss mån även kamlagerlägena).

I dessa fall brukar oljan påföras ansvaret för slitaget eller haveriet då de definitivt inte är oljan som varit orasken.
Orsaker kan vara bakhjulsåkning eller annan ägarrelaterad misshandel av motorn, struntat i oljebyten, låg nivå, överhettad olja, fel på oljepump och/eller tryckregleringen, fel lagerspel från fabrik, fel dimensionerade oljekanaler, m.m.

Och man kanske behöver kontrollera rundheten i dels lagerskåls-lägena i vevhuset och på själva lagrena samt vev å ramlagertapparna på vevaxeln. Rakhet på vevaxel är oxå intressant att veta.

Visst knack kan orsakas av spelet mellan cylinder och kolv, att den kolven vickar runt kolvbultaxeln, men skapligt osannolikt. Men de gäller att mäta upp spelet och även ev. ovalitet på både kolv å cylinder för att försäkra sig att de ligger inom gränserna för tillåtet slitage/fel mått.

Spelet för stort mellan kolvbult och kolv kan vara en orsak till knack.
Samma spelet mellan kolvbult och vevstake, där finns vissa motorer som uppvisat slitage.

Knack eller rassel beroende hur man definierar kan komma från kamaxel och dess transmission.

Ja, så spånorna skulle vara intresanta att se hur de ser ut. Svårt att uttala sig om dess ursprung utan att en s sett dom.
Om de är typ svarv, fräs eller borrspån från tillverkningen av nån motordetalj som blivit kvar.
Eller om spånen härör verkligen från slitage under motorn gång.
Osannolikt men beroende på så finns risken för sabotage oxå att nån fyllt i spån.

Utförligt svar... kan man ju säga!

Spånorna såg ut som om man täljt med en kniv... de var ihoprullade och skulle väl kunna liknas vid "svarvspån"
Plockade idag vidare i motorn och ser då att kolvbulten?lagret? har spår i sig från vevstaken. I ytterändarna så glider vevstaken relativt trög medan den i den inslitna mittendelen glider betydligt lättare. Kan ej känna något glapp om man försöker att vicka på det hela... kolvarna & ringar ser bra ut. lite sot på ovansidan kolv men annars inget som för ögat ser märkligt ut.

Vad det gäller den allmänna misshandlen av motorn så har jag nog varit snäll... köpte den när den rullat 1200 mil (enligt mätarn iaf) och nu står den på 2400. Har haft den i 6år och alltid lämnat in för service på en riktigt duktig verkstad. ni som bor kring halmstad vet säkert vart jag lämnat den då...

Har i en annan tråd tagit upp detta problem och där finns ett ljudklipp på en annan hoj med liknande ljud.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4124112#4124112

Att kolla upp allt som du skriver ovan går ju ej som amatörskruvare då jag inte har de verktyg som krävs för att mäta upp detta. Att köpa dessa verktyg är ju inte på något vis försvarbart mot att låta verkstaden mäta, och jag har ju som du kanske förstått försökt att låta bli att blanda in verkstan'.

Så det blir väl till att byta ramlager, vevaxellager samt kolvbultarna + en bult samt packningsset till motorn+ olja +glykol mmm

man kan ju hoppas på att det landar kring 5-6 papp
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Ja, de jag räknar upp e ju rekomendationer å inge tvång typ. Utan mer en vägledning att försöka mäta sig tänkbara orsaker till oljudet som är svårt att kolla med bara ögonen å de man känner på grejorna.

De e ju ingen fel att du byter ut sakerna å skruvar ihop, å hoppas att de inte knackar.
Å skulle de då inte knacka så är ju de bra, men troligtvis finns orsaken till att det började knacka kan finnas kvar så de kommer igen efter inte så många mil. Så de e därför ja rekomenderar att göra uppmätningar å så för att kontrollera att de e inom verkstadshandbokens angivna toleranser.

Hoppas du iaf har verkstadshandboken iaf så du kan se vad som kan å bör mätas opp å så...

Men du kan ju iaf kolla lagerspelet med:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3986.0

Ska inte vara för dyrt å köpa plastigauge (skit i stavningen), med detta kan du få lite koll på om lagerspelena e för stora. Skulle dom vara inom tolerans så ska de vara mycke till att knacket kommer från något lager.

Å de verkar som om spånen är från någon bearbetning då delarna tillverkades. De e typ sådant som man försöker få ut vid 1:a oljebytet vid 100-mila servisarna.

De verkar som om kolv å kolvbult e skapligt oki oxå... ja har varit med FZR1000 87-88 som de fanns fel på vevstakarna som glappade opp MYCKE, å de lät INTE som de ljudet som du länkade till "tuben"...

Åsså VIKTIGT!! Rengör ALLA delar så de inte kommer in skit vid monteringen, fotogen, kristallolja, diesel fungerar utmärkt. :tummenupp

Hoppas de går bra iaf :tummenupp
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
hej,var bor du i stan,jag kan åka förbi och kolla.men troligen lagerlägena till kammen .inget ovanligt på de.har lite sådana motordelar liggande btw..
du kan väl pm-:a över ditt nr
 

torskenn

Medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Gsxr 750 1997
Det går faktiskt att vicka något på det ena kolvbultslagret... inte mycket men om man verkligen vill så vickar det nog ;)

tackar än en gång för svaren, väldigt trevligt att folk ställer upp. kanske till och med jag kan hjälpa nån nästa gång !

Om du vill få tag på mej (Igelhammar) så når du mej på 0735 455310, Tobias.
Bor strax utanför halmstad, mot Ljungby... skedalaskog.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top