Inte helt emot men jag anser att det är moraliskt tvivelaktigt och borde begränsas. Säg två aborter under en livstid. Sen borde inte staten bekosta det nåt mer om det inte finns särskilda skäl som t ex låg ålder, våldtäkt eller starka medicinska skäl. Man borde inte få göra det så sent som i Sverige heller.
Abortfrågan är ju rätt svår. Jag är väldigt mycket för fri abort. Jag är även väldigt för att ingen ska behöva bli förälder mot sin vilja, men det är svårt att få till i praktiken.
Sen är det alla preventivmedel.
Ni har redan tagit upp att kondom inte är så säkert. Men det är inget som påverkar kroppen.
Hormonpreparat finns det en hel del, vilket extremt många tar trots biverkningar som blodproppar, bröstcancer och depressioner, som exempelvis. Hormoner påverkar ju kroppen och kan även påverka förmågan att bli gravid i framtiden (efter man slutat användandet).
Kopparspiral är väl i princip den enda "permanenta" lösningen utan hormoner och de vanligaste biverkningarna är väl "bara" ökade blödningar och kraftigare mensvärk. Sen finns det ju de som alltid känner av spiralen också.
Ska man då inte ha möjligheten att göra abort om preventivmedlet man använder inte funkar till 100%? Jag har vänner som gjort abort, trots att de gått på p-piller. Då har de helt enkelt fått en sort som inte funkade för dem, men sånt kan man ju aldrig veta i förväg, utan man får prova sig fram. Jag har väldigt svårt att tro att en normalt funtad människa ser abort som ett preventivmedel att använda istället för något annat, det är knappast trevligt att gå igenom.
Undantagen skulle väl kanske vara såna med bristande kunskap i ämnet och möjligtvis enstaka, ignoranta "det händer inte mig"-attityder. Men de sistnämnda är nog extremt få (hoppas jag i alla fall).