TurboJugend
Ny medlem
Abortfrågan är ju rätt svår. Jag är väldigt mycket för fri abort. Jag är även väldigt för att ingen ska behöva bli förälder mot sin vilja, men det är svårt att få till i praktiken.
Vill man inte ha barn så kan man sterilisera sig. Eller ännu hellre, adoptera bort barnet. Det föds alldeles för få svenska barn så det sista vore väl det bästa men jag har inget emot att folk steriliserar sig heller.
Ska man då inte ha möjligheten att göra abort om preventivmedlet man använder inte funkar till 100%? Jag har vänner som gjort abort, trots att de gått på p-piller. Då har de helt enkelt fått en sort som inte funkade för dem, men sånt kan man ju aldrig veta i förväg, utan man får prova sig fram. Jag har väldigt svårt att tro att en normalt funtad människa ser abort som ett preventivmedel att använda istället för något annat, det är knappast trevligt att gå igenom.
Ja, men ett strikt begränsat antal gånger. En eller två gånger kanske. Sen borde man vara tvungen att sterilisera sig om man ska få en sista bekostad av staten.
Undantagen skulle väl kanske vara såna med bristande kunskap i ämnet och möjligtvis enstaka, ignoranta "det händer inte mig"-attityder. Men de sistnämnda är nog extremt få (hoppas jag i alla fall).
Enligt undersökningen jag länkade till tidigare så verkar det vara en hel del som ser det som ett preventivmedel eftersom dom inte använder nåt annat fastän dom inte vill ha barn. Sveriges höga aborttal tyder också på det. Jag tycker att det här tyder på att det är nåt fel på landet och jag har ingen lust att betala för det. Hade det bekostats ur egen ficka så hade jag nöjt mig med att knyta näven i fickan och moraliskt fördöma det men ska jag vara med och betala för det så sätter jag mig på tvären.