"Fenan" på ZX-12R?

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag håller på med ett projekt om motorcykelaerodynamik och nu skriver jag ett kapitel om lite intressanta smådetaljer på motorcyklar.
Är det nån som vet vad den lilla fenan som sitter på sidokåpan på ZX-12R har för funktion? (Den som sitter under texten ZX-12R.)
Skriv gärna en förklaring eller släng upp en länk. :tummenupp
 

Bifogat

  • zx-12r.jpg
    zx-12r.jpg
    47.8 KB · Visningar: 639

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Bike skrev i sin recension av ZX-12R (juni 2000):
"Nedtill vid sidan av kåpans mage finns två vingar vars uppdrag är att separera luftflödet och förhindra turbulens."
 

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Fenan?

Micke_Lindstrom skrev:
Jag håller på med ett projekt om motorcykelaerodynamik och nu skriver jag ett kapitel om lite intressanta smådetaljer på motorcyklar.
Är det nån som vet vad den lilla fenan som sitter på sidokåpan på ZX-12R har för funktion? (Den som sitter under texten ZX-12R.)
Skriv gärna en förklaring eller släng upp en länk. :tummenupp

Det är en gimmik för att Kawa inte lyckats få till sin formgivning så elegant som Busans. D v s fenan är en helt meningslös detalj för att folk ska fråga och undra.
:)
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Busafreak skrev:
Det är en gimmik för att Kawa inte lyckats få till sin formgivning så elegant som Busans. D v s fenan är en helt meningslös detalj för att folk ska fråga och undra.
:)
:tungan


Lite fakta för folk som är intresserade:
Hayabusas luftmotståndskoefficient (inklusive förare) Cd är 0.561 och ZX-12R har ett Cd på 0.603, bättre än dom flesta hojar men samtidigt mycket högre än de flesta bilar.
Det finns många standardbilar som har ett Cd på runt 0.3.
Busan har även lite mindre frontarea än Kawan.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
nja kawazaki är duktiga på aerodynamik, deras över 10 år gammal hojar gick ju fort som fan, en gamal zx7a går ju fort som en R1a.
En zzr1100 är det ju nästan tveksamt om den nyare blackbird spöade.

Busan har säkert lägre luftmotstånd men till bekostnad av att man får ligga bakom kåpan rejält när det ska gå fort med.
 

Bullsnah

Böjar vanligtvis säsongerna med ras:)
Gick med
11 Apr 2003
Ort
KRAMFORS
Hoj
Hojlös
Silwer skrev:
finns fulare, men jag gillar inte den där utstickande damsugarmunstycket under kåpan i fram, ser så hembyggt ut.

Kan inte annat än hålla med, ser ut som om nån enbart gått steget längre än att göra "luffarturbo" med en hederlig plasttratt som insug. Hur f*n kan man designa något dyligt?
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Bullsnah skrev:
Kan inte annat än hålla med, ser ut som om nån enbart gått steget längre än att göra "luffarturbo" med en hederlig plasttratt som insug. Hur f*n kan man designa något dyligt?
Den utstickande tratten ger troligen lite högre tryck än om man hade haft intagen lite längre upp och bak på kåpan, men det ser ju lite hemmagjort ut.
 

Roger_SWE

Skoj på hoj
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati x 3
ZX-12R:an har även en gjuten vinge på gaffelbenens understycken!

Finns det någon sida där det står vilket luftmotstånd motorcyklar och bilar har?

På min Hynda har dom placerat luftintaget rätt i alla fall :tummenupp
 

Funatic

fluffo
Gick med
3 Jul 2003
Ort
Längs en landsväg
Hoj
BSA 350 -30.
Vingarna på kåporna hjälper tydligen till att stabilisera i farter över 250 km/h
Kilarna på gaffelbenen styr undan en del fartvind från frontkåpan helt enkelt.

Nu vet jag inte hur mycket fel hastighetsmätaren visar, men 330km/h har det stått på den och då gick hojen som ett tåg på räls.

Enda modifikationer som är gjorda är: sänkt 35mm i gaffelkronan, 180 brett bakdäck istället för 200, KN-filter, slip-on, dubbelbubbel-glas.
Det är bra skjut i maskin.
 

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Norge
Hoj
Kawasaki Zx6R
Hur en som kjørar hayabusa kan tycka at en Zx 12 R ar ful fattar jag inte...ush :-(
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Micke_Lindstrom skrev:
:tungan


Lite fakta för folk som är intresserade:
Hayabusas luftmotståndskoefficient (inklusive förare) Cd är 0.561 och ZX-12R har ett Cd på 0.603, bättre än dom flesta hojar men samtidigt mycket högre än de flesta bilar.
Det finns många standardbilar som har ett Cd på runt 0.3.
Busan har även lite mindre frontarea än Kawan.


"runt 0.3"? säker på den siffran?

Koenigsegg ska ju ha riktigt lågt (säger dom) och dom har 0.297
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top