Fett på sylen... jag menar ventilen

T595

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Amerikatt
Hoj
Triumph T595 Daytona
Håller som bäst på att plocka ihop toppen när tanken slår mig... Visst f-n skall man smörja ventilskaften/styrningarna med något innan man monterar ihop det igen !?
Triumph tycker man skall använda "molybdenum disulphide grease" :confused:
På svenska blir det.... ? :D

Någon som har ett förslag på vad man kan använda ?

/Magnus
 
gör som jag lämna in...
fast fan va dyrt det blir :(
får hojen med ny spis imorgon, fan vilken abstinens jag har :mad:
 
Av någon outgrundlig anledning får jag alltid mer att göra när jag lämnar in hojen än när jag gör jobbet själv :(
Sist så lämnades hojen på 2000-mila hos Sulas och det enda dom hade gjort var att byta olja och kolla ventilerna, men dom hann med att förstöra tanken och montera ventilkåpspackningen fel så den spottade ut olja på sidokåpan. :mad:

/Magnus
 
T595 skrev:

Triumph tycker man skall använda "molybdenum disulphide grease" :confused:
På svenska blir det.... ? :D
/Magnus

på svenska blir det MoS2 molybdendisulfidfett även kallat molly-fett eller grafit-fett. du har säkert sett det. det är svart till färgen
 
visst duger den. titta på den kemiska beteckningen, vad står det... ja just det det står MoS2 (nedsänkt 2:a) Så visst är det molly fett det där. Den har dock någon tillsats men det ska nog inte vara några problem. Så kör på bara.
 
När jag monterade ihop min topp enligt Haynes manualen så stod det där att man ska använda molybdenfett eller bara köra med vanliga motorolja. Ventilskaft och följare, fjädrar, shims, allt med motorolja ska vara helt okejj.

/a
 
Jaejooo... jag kom ungeför lika långt jag med :D
Men i och med att det stod "containing MoS2" så vart jag lite osäker på om det var rätt eller om det fanns fett med mer eller mindre "Mos2".

Men, men.... var förbi på Schneiders och hämtade en gradskiva och den killen använde helt vanligt lagerfett så då tänkte jag att då kan inte detta vara sämre... så jag håller som bäst på att sätta tillbaka alla ventilerna... sedan blir det justering av spel,
montage till veckan och bänkkörning den 18:e :D

/Magnus
 
Last edited:
visst finns det rent MoS2 fett att köpa, finns blandannat på biltema.
Men det där duger alldeles säkert utmärkt, det är troligtvis bara en vidare utveckling av samma produkt. :tummenupp
 
Det viktiga är att kammar o ventiler har smörjning under dom 1a 20 sek vid starten efter hopsättning. Sen förväntas oljan har börjat skvimpa runt o fixa det.
/u
 
*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Back
Top