Det fick jag i alla fall.
Som ni alla vet har ju Ducati Malmö kursat, vilket ju var lite synd, men sådant som händer. I och med det så får vi enligt Ducati Sverige numera ta oss antingen till Bromölla eller Halmstad för att göra en service, eller fixa grejor man kanske inte kan klura ut själv, allt från fem minuters småsaker till de lite större.
En del Ducati-ägare i Malmötrakten kanske lämnade in sina hojar till Ducati Malmö på service? Jag själv - kanske många andra? - har lämnat in hojen till Olle på Malmö MC-Service, som huserar på baksidan av fd Ducati Malmös hus. Olle är ju han som kan Ducati på riktigt.
Olle får sina reservdelar genom en handlare i Norrland, som tagit ut en del extrapengar för besväret, råkat skicka fel delar och haft väldigt lång leveranstid ibland. Tydligen har han inte heller haft tillgång till prislistor, verkstadshandböcker, specialverktyg och så vidare, så det verkar ha varit ett arbete i motvind och allt detta strul kostar mer än det smakar enligt honom. Han berättade att han funderar på att lägga sin verksamhet på hyllan i och med Ducati Sverige inte tillåter honom köpa delar direkt från Italien (eller något ditåt).
För mig har det varit perfekt att ha en otroligt Ducati-kunnig person så nära inpå. Att nu få köra ca 11 mil för en service, eller något annat, det intresserar inte mig det minsta. Vem vill ha följebil 11 mil, åka bil tillbaka, för att sedan åka bil igen 11 mil nästa dag, som sedan kör tom 11 mil medan man själv kör hem hojen? Både onödiga kostnader och onödiga avgasutsläpp.
Jag kan mycket väl åka långt för att köpa min hoj (åkte 30 mil tåg för att köpa den jag har nu och körde tillbaka), som till exempel Bromölla eller Halmstad, men service vill jag ha i närheten.
Jag funderar nu på att sälja hojen nästa sommar och köpa en Honda eller liknande, där jag kan få service där jag bor.
Jag fick tipset av Olle att skriva ett trevligt mail till Ducati Europa vilket jag gjort (och skickade det dessutom vidare till Italien). Jag påtalade vikten av service nära inpå, medan inköp kan jag åka en bit för. Jag hoppas genom detta få Ducati att förstå hur viktigt det är, att låta Olle på Malmö MC-Service få direkt tillgång till reservdelar.
Även andra har skickat mail och blir vi tillräckligt många som förklarar vikten av bra service i närområdet kommer de kanske få upp ögonen, att det är viktigt att Malmö MC-Service får fortsätta sin eminenta service och genom det hålla intresset för Ducati levande i Malmöområdet.
Adresserna jag skickade mitt mail till är info@ducati.nl och elena.gaz@ducati.com.
Så skicka även du ett mail, ifall du nu bor i sydvästra Skåne och inte vill köra ända till Bromölla eller Halmstad för att få hjälp med din Ducati!
(Edit: Uppdaterat varifrån Olle fick sina reservdelar.)
Som ni alla vet har ju Ducati Malmö kursat, vilket ju var lite synd, men sådant som händer. I och med det så får vi enligt Ducati Sverige numera ta oss antingen till Bromölla eller Halmstad för att göra en service, eller fixa grejor man kanske inte kan klura ut själv, allt från fem minuters småsaker till de lite större.
En del Ducati-ägare i Malmötrakten kanske lämnade in sina hojar till Ducati Malmö på service? Jag själv - kanske många andra? - har lämnat in hojen till Olle på Malmö MC-Service, som huserar på baksidan av fd Ducati Malmös hus. Olle är ju han som kan Ducati på riktigt.
Olle får sina reservdelar genom en handlare i Norrland, som tagit ut en del extrapengar för besväret, råkat skicka fel delar och haft väldigt lång leveranstid ibland. Tydligen har han inte heller haft tillgång till prislistor, verkstadshandböcker, specialverktyg och så vidare, så det verkar ha varit ett arbete i motvind och allt detta strul kostar mer än det smakar enligt honom. Han berättade att han funderar på att lägga sin verksamhet på hyllan i och med Ducati Sverige inte tillåter honom köpa delar direkt från Italien (eller något ditåt).
För mig har det varit perfekt att ha en otroligt Ducati-kunnig person så nära inpå. Att nu få köra ca 11 mil för en service, eller något annat, det intresserar inte mig det minsta. Vem vill ha följebil 11 mil, åka bil tillbaka, för att sedan åka bil igen 11 mil nästa dag, som sedan kör tom 11 mil medan man själv kör hem hojen? Både onödiga kostnader och onödiga avgasutsläpp.
Jag kan mycket väl åka långt för att köpa min hoj (åkte 30 mil tåg för att köpa den jag har nu och körde tillbaka), som till exempel Bromölla eller Halmstad, men service vill jag ha i närheten.
Jag funderar nu på att sälja hojen nästa sommar och köpa en Honda eller liknande, där jag kan få service där jag bor.
Jag fick tipset av Olle att skriva ett trevligt mail till Ducati Europa vilket jag gjort (och skickade det dessutom vidare till Italien). Jag påtalade vikten av service nära inpå, medan inköp kan jag åka en bit för. Jag hoppas genom detta få Ducati att förstå hur viktigt det är, att låta Olle på Malmö MC-Service få direkt tillgång till reservdelar.
Även andra har skickat mail och blir vi tillräckligt många som förklarar vikten av bra service i närområdet kommer de kanske få upp ögonen, att det är viktigt att Malmö MC-Service får fortsätta sin eminenta service och genom det hålla intresset för Ducati levande i Malmöområdet.
Adresserna jag skickade mitt mail till är info@ducati.nl och elena.gaz@ducati.com.
Så skicka även du ett mail, ifall du nu bor i sydvästra Skåne och inte vill köra ända till Bromölla eller Halmstad för att få hjälp med din Ducati!
(Edit: Uppdaterat varifrån Olle fick sina reservdelar.)
Last edited: