Fick ni Ducati-ägare i Skåne ett brev idag?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Det fick jag i alla fall.

Som ni alla vet har ju Ducati Malmö kursat, vilket ju var lite synd, men sådant som händer. I och med det så får vi enligt Ducati Sverige numera ta oss antingen till Bromölla eller Halmstad för att göra en service, eller fixa grejor man kanske inte kan klura ut själv, allt från fem minuters småsaker till de lite större.

En del Ducati-ägare i Malmötrakten kanske lämnade in sina hojar till Ducati Malmö på service? Jag själv - kanske många andra? - har lämnat in hojen till Olle på Malmö MC-Service, som huserar på baksidan av fd Ducati Malmös hus. Olle är ju han som kan Ducati på riktigt. :)

Olle får sina reservdelar genom en handlare i Norrland, som tagit ut en del extrapengar för besväret, råkat skicka fel delar och haft väldigt lång leveranstid ibland. Tydligen har han inte heller haft tillgång till prislistor, verkstadshandböcker, specialverktyg och så vidare, så det verkar ha varit ett arbete i motvind och allt detta strul kostar mer än det smakar enligt honom. Han berättade att han funderar på att lägga sin verksamhet på hyllan i och med Ducati Sverige inte tillåter honom köpa delar direkt från Italien (eller något ditåt).

För mig har det varit perfekt att ha en otroligt Ducati-kunnig person så nära inpå. Att nu få köra ca 11 mil för en service, eller något annat, det intresserar inte mig det minsta. Vem vill ha följebil 11 mil, åka bil tillbaka, för att sedan åka bil igen 11 mil nästa dag, som sedan kör tom 11 mil medan man själv kör hem hojen? Både onödiga kostnader och onödiga avgasutsläpp.

Jag kan mycket väl åka långt för att köpa min hoj (åkte 30 mil tåg för att köpa den jag har nu och körde tillbaka), som till exempel Bromölla eller Halmstad, men service vill jag ha i närheten.

Jag funderar nu på att sälja hojen nästa sommar och köpa en Honda eller liknande, där jag kan få service där jag bor.

Jag fick tipset av Olle att skriva ett trevligt mail till Ducati Europa vilket jag gjort (och skickade det dessutom vidare till Italien). Jag påtalade vikten av service nära inpå, medan inköp kan jag åka en bit för. Jag hoppas genom detta få Ducati att förstå hur viktigt det är, att låta Olle på Malmö MC-Service få direkt tillgång till reservdelar.

Även andra har skickat mail och blir vi tillräckligt många som förklarar vikten av bra service i närområdet kommer de kanske få upp ögonen, att det är viktigt att Malmö MC-Service får fortsätta sin eminenta service och genom det hålla intresset för Ducati levande i Malmöområdet.

Adresserna jag skickade mitt mail till är info@ducati.nl och elena.gaz@ducati.com.

Så skicka även du ett mail, ifall du nu bor i sydvästra Skåne och inte vill köra ända till Bromölla eller Halmstad för att få hjälp med din Ducati!


(Edit: Uppdaterat varifrån Olle fick sina reservdelar.)
 
Last edited:

996D

BTG 7,16.9
Gick med
9 Jul 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati FTW
Fick samma brev. Dock kände jag till det innan.
Har garantiaktion + service på gång så jag är väldigt angelägen om en lösning.
Att åka till Halmstad verkar dåligt och till Bromölla ännu sämre.
Kanske får tricoloren bli museiföemål och en ny zx10 blir melodin för 2009...
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Man kan också göra som jag gjorde när allt detta var uppe förra gången, ringa till representanten för Ducati Sverige och påtala det fullständigt vansinniga i att ha en väldigt duktig Ducatimekaniker som hindras i sitt arbete på grund av byråkrati och regler.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Man kan också göra som jag gjorde när allt detta var uppe förra gången, ringa till representanten för Ducati Sverige och påtala det fullständigt vansinniga i att ha en väldigt duktig Ducatimekaniker som hindras i sitt arbete på grund av byråkrati och regler.

Vad hände då? Förra gången alltså?

Representanten för Ducati Sverige är säkert väl medveten om att Malmö MC-Service finns, men har uppenbart valt att inte ta med dem i en lösning på problemet som uppstod då Ducati Malmös gick i konkurs.

Du kanske ska ringa igen? ;)
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Jag har inte fått något brev. Får väl kolla brevlådan en extra gång. Känner i alla fall till situationen och har haft korrespondens med Pam De Vries för lite drygt två år sedan då han var Manager Director för Ducati North Europe. För någon vecka sedan var jag i kontakt med Mats Holmberg via mail på Ducati Sverige. Fick även ett svar från honom. Förra veckan skickade jag även ett mail till Pam De Vries och hans son Micha De Vries som tog efter som manager director för North Europe efter sin far. Gjorde det efter att jag inte fått någon respons från info@ducati.nl

Vem är Elena Gaz? Skickar gärna en kopia till henne också då jag inte fått någon respons alls denna gång. Ärligt talat är jag lite förbannad att de inte kan bemöda sig att skicka en respons på att de läst innehållet i brevet.

Jag har ingen lust att åka till Halmstad eller Bromölla för att serva min Ducati när jag vet att det finns en av de mest kompetenta Ducati mekaniker i Malmö. Lägger Olle ner sin verkstad kommer jag att ta en allvarlig funderare på om jag i huvudtaget ska köra en Ducati fortsättningsvis. Ducati har skött hela den här historien under all kritik. Jag tror inte de kommer att lyckas med att öppna en återförsäljare i Malmö igen på många år. Vill de upprätthålla någon som helst heder tycker jag gott de kan ge Malmö Mc Service möjlighet att skaffa reservdelar på samma villkor som övriga auktoriserade verkstäder för sitt varumärke. På så sätt kan de åter bygga upp varumärket här nere som de kört i botten med denna tråkiga historia som utspelat sig de senaste åren.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Fick samma brev. Dock kände jag till det innan.
Har garantiaktion + service på gång så jag är väldigt angelägen om en lösning.
Att åka till Halmstad verkar dåligt och till Bromölla ännu sämre.
Kanske får tricoloren bli museiföemål och en ny zx10 blir melodin för 2009...

Visste själv om det en vecka innan brevet kom, men när det damp ned i brevlådan blev det ju lite mer verkligt så att säga.

Har själv bara lite mindre än 200 mil kvar till den stora servicen, så även jag hoppas på en lösning.

Så du kommer stasa på en Kawasaki? För egen del kommer jag nog lägga ännu en Honda till samlingen. :)
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag har inte fått något brev. Får väl kolla brevlådan en extra gång. Känner i alla fall till situationen och har haft korrespondens med Pam De Vries för lite drygt två år sedan då han var Manager Director för Ducati North Europe. För någon vecka sedan var jag i kontakt med Mats Holmberg via mail på Ducati Sverige. Fick även ett svar från honom. Förra veckan skickade jag även ett mail till Pam De Vries och hans son Micha De Vries som tog efter som manager director för North Europe efter sin far. Gjorde det efter att jag inte fått någon respons från info@ducati.nl

Vem är Elena Gaz? Skickar gärna en kopia till henne också då jag inte fått någon respons alls denna gång. Ärligt talat är jag lite förbannad att de inte kan bemöda sig att skicka en respons på att de läst innehållet i brevet.

Jag har ingen lust att åka till Halmstad eller Bromölla för att serva min Ducati när jag vet att det finns en av de mest kompetenta Ducati mekaniker i Malmö. Lägger Olle ner sin verkstad kommer jag att ta en allvarlig funderare på om jag i huvudtaget ska köra en Ducati fortsättningsvis. Ducati har skött hela den här historien under all kritik. Jag tror inte de kommer att lyckas med att öppna en återförsäljare i Malmö igen på många år. Vill de upprätthålla någon som helst heder tycker jag gott de kan ge Malmö Mc Service möjlighet att skaffa reservdelar på samma villkor som övriga auktoriserade verkstäder för sitt varumärke. På så sätt kan de åter bygga upp varumärket här nere som de kört i botten med denna tråkiga historia som utspelat sig de senaste åren.

Då var det nog ditt mail jag fick som Olle skrivit ut. Bra skrivet! :)

Elena Gaz har hand om de som vill börja importera Ducati och öppna affärer som säljer dem. Affärer som säljer dem har ju även hand om reservdelar, så det var den adressen som verkade passa bäst in.

Precis som du har jag inte fått något svar. Varken från Elena eller ducati.nl.

Jag hade ju tänkt ha min hoj ett par år till, sedan köpa en annan Ducati, men det lär jag ju inte göra nu, så du har helt rätt i att det som händer inte är speciellt bra för varumärket. :(
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Då var det nog ditt mail jag fick som Olle skrivit ut. Bra skrivet! :)

Det kan hända att det var mitt mail. Jag skickade en kopia till honom och en annan medlem i Ducati klubben. Hade egentligen tänkt komma på ett onsdagsmöte nere i Lund, men missuppfattade vilken dag det var frågan om då jag inte normalt deltar i de aktiviteterna. Får bli en annan gång helt enkelt.

Som jag framförde i mitt brev anser jag att det är viktigare att det finns tillgång till en verkstad än en återförsäljare i närheten av där man bor. Om man är intresserad av en exklusiv motorcykel som Ducati är det troligvis inga större problem att åka lite längre. Personligen hade jag kunnat tänka mig att åka till Göteborg eller till och med Stockholm för en provkörning/köp om jag bara visste att det fanns en pålitlig verkstad i närheten av där jag bodde som kunde ställa upp med alla garanti/service jobb. Ducati har just vingklippt sig själva genom att det inte längre finns någon representant i Malmö regionen. Säga vad man vill så är Olle en etablerad och erkänt duktig mekaniker vars rykte sträcker sig även utanför södra Sverige. Personligen tycker jag det är korkat av Ducati att inte ta tillvara på det. Någonstans har det nog gått prestige i det hela. Jag har full förståelse för om Olle tröttnar och lägger ner. En dominoeffekt är nog att en och annan Ducati ägare tröttnar också.
 

nanisan

SDK Socio #3442
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Limhamn
Hoj
Ducati 939 Supersport S -2020 , RD 500 LC -1984, Vespa 150 GL -1959
Tycker hela historien är på dagisnivå och har varit så i flera år med pajkastning mellen Ducati och Olle och viseversa vem som är skuld till det hela vet nog bara de själva,
 

Sad Glad

Kolestrolet som täpper till dina artärer
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Lund
Hoj
Ducati Multistrada 1000DS, Bimota DB2
Ja efter som de med kursat.... :gnissla

Va? Menar du Halmstad-Gustav?

Angående mc-service och ducati så är det dags att glömma allt groll och börja om på nytt. Ge gubben status som auktoriserad ducativerkstad så att även södra skåne har nära till en verkstad. En snabb och smidig lösning.

I övrigt så tycker jag att man lugnt kan köpa en ducati även om man bor här nere, det är rätt lugnt att åka upp till Halmstad och serva hojen. Det är inte så långt som det låter.
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Va? Menar du Halmstad-Gustav?

Angående mc-service och ducati så är det dags att glömma allt groll och börja om på nytt. Ge gubben status som auktoriserad ducativerkstad så att även södra skåne har nära till en verkstad. En snabb och smidig lösning.

I övrigt så tycker jag att man lugnt kan köpa en ducati även om man bor här nere, det är rätt lugnt att åka upp till Halmstad och serva hojen. Det är inte så långt som det låter.
Långt och långt, det är en bit iallafall.
Tycker det är stor skandal att Sveriges tredje största stad inte har en auktoriserad Ducativerkstad. Bara för att det gått prestige i reservdelsförsörjningen.

Jag kan förstå Ducati om man har ett Ducati Center, det är omöjligt för en firma i hojbranchen att leva enbart på inkomsterna från försäljning av hojar och tillbehör. Så bra marginaler har dom inte, självklart behöver man även intäkterna från service och reservdelar. Det Olle borde göra nu är att likt fågel Fenix resa sig ur askan och gå ihop med nån partner och stara upp ett riktigt Ducati Center med både service och försäljning i Malmö.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Tycker hela historien är på dagisnivå och har varit så i flera år med pajkastning mellen Ducati och Olle och viseversa vem som är skuld till det hela vet nog bara de själva,

Intressant att du tycker att det är en historia på dagisnivå när det sker en kupp som gör att en av Europas skickligaste Duccemekaniker blir av med sin status som auktoriserad verkstad!
Även om man negligerar skeendet som ledde fram till den föreliggande situationen så har resultatet för den enskilde Ducatisten blivit att service och garantiärenden har försvårats.

Om Ducati av "politiska skäl" vägrar att rätta till situationen snabbt så kommer en extremt kompetent verkstad att försvinna.
Det i sin tur gör att många kommer att välja ett annat märke och då har vi väl för ett tag sedan passerat en situation som kan benämnas "dagisnivå"?
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Det kan hända att det var mitt mail. Jag skickade en kopia till honom och en annan medlem i Ducati klubben. Hade egentligen tänkt komma på ett onsdagsmöte nere i Lund, men missuppfattade vilken dag det var frågan om då jag inte normalt deltar i de aktiviteterna. Får bli en annan gång helt enkelt.

Då tycker jag att du ska komma på onsdag. 18:00, Il café d'Italia, Kyrkogatan 21.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Då tycker jag att du ska komma på onsdag. 18:00, Il café d'Italia, Kyrkogatan 21.

Jag ska göra mitt bästa för att komma.

Fick för övrig brevet som nämndes i rubriken. Kan någon bekräfta att även Halmstad Gustav gått i konkurs. Jag lyckades inte hitta något om det med hjälp av Google. Om så är fallet återstår bara Claessons i Bromölla officiellt sätt.
 

Duck

SDK Socio #714
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
S4 FOGGY
Brevet var lika formulerat som mailet som jag fick svar efter att jag skrivit till Ducati Sverige
Kan det tänkas att DS fått många mail ang detta
Om DS inte tänker om utan vill ha sin helhetslösning så kan det bli besvärligt för oss Ducceägare i söder, för vem kan tänkas investera o starta upp nu när alla andra drar ner?
 

nanisan

SDK Socio #3442
Gick med
26 Sep 2003
Ort
Limhamn
Hoj
Ducati 939 Supersport S -2020 , RD 500 LC -1984, Vespa 150 GL -1959
Intressant att du tycker att det är en historia på dagisnivå när det sker en kupp som gör att en av Europas skickligaste Duccemekaniker blir av med sin status som auktoriserad verkstad!
Även om man negligerar skeendet som ledde fram till den föreliggande situationen så har resultatet för den enskilde Ducatisten blivit att service och garantiärenden har försvårats.

Om Ducati av "politiska skäl" vägrar att rätta till situationen snabbt så kommer en extremt kompetent verkstad att försvinna.
Det i sin tur gör att många kommer att välja ett annat märke och då har vi väl för ett tag sedan passerat en situation som kan benämnas "dagisnivå"?
Påstod inte att det var något smart i att flytta serviecen runt hörnet, tycker ändå att det hela ligger på en väldigt lågnivå de hela och visst det kan kanske vara fel att kalla de dagisnivå och ja de är för jävligt om vi Ducatister ska behöva komma ikläm när dessa vuxna människor som i grunden har samma intresse som oss låter felaktiga saker komma imellan
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
... de är för jävligt om vi Ducatister ska behöva komma ikläm när dessa vuxna människor som i grunden har samma intresse som oss låter felaktiga saker komma imellan

Det är vi överens om.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top