Fiddy Lifan 250cc Ljuddämpare/Koppling

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Tjena Allihopa! Det jag undrar är om ni vet något avgasrör som är tyst till en lifan 250cc!! Eller måste man byta hela avgassytemet. I så fall ge mig tips. Och en till sak, hur kan man göra så att kopplingen inte är så hård när man försöker trycka in den.

Tack!! Väldigt tacksam för bra/snabba svar.

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Hoj
Kawasaki A7 -68
Biltema har ljudisoleringsmattor avsedda för hoj-ljuddämpare. Användbarheten beror på hur mycket jobb du måste lägga på att få isär och ihop ljuddämparen.
Få isär brukar de flesta klara..

Fast jag vet inte om Lifan 250 är 2-takt eller 4-takt.

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Medans man är här, säljaren hade använt silikolene 10w 40 oljan men jag harnu köpt biltemas olja någonting med jaso ma2 tror jag men dem sa att den var den bästa, men frågan är då är det bara att ta ut silikolene oljan i och sen bara hälla i biltema oljan? Och en sak till när man ska byta olja kan man inte göra så här: När man ser att oljan börjar sjunka så häller man i eller måste man byta helt varje gång

Förlåt för allt på en gång men hoppas någon förstår men svara gärna på denna fråga oxå! :)

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Biltema har ljudisoleringsmattor avsedda för hoj-ljuddämpare. Användbarheten beror på hur mycket jobb du måste lägga på att få isär och ihop ljuddämparen.
Få isär brukar de flesta klara..

Fast jag vet inte om Lifan 250 är 2-takt eller 4-takt.

Så om man köper ljudisoleringmatta så blir det tystare? Äre inte så att man måste byta hela avgasröret för att crossen ska bli "tystare"

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Eller är det så att en ljuddämpare avgasrör silencer som typ kostar runt 1000kr har bara ljudisoleringsmattor runt sig? Och det kanske är det som gör den tyst eller är det något annat också som gör att ett avgasrör kallas för silencer?

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Medans man är här, säljaren hade använt silikolene 10w 40 oljan men jag harnu köpt biltemas olja någonting med jaso ma2 tror jag men dem sa att den var den bästa, men frågan är då är det bara att ta ut silikolene oljan i och sen bara hälla i biltema oljan? Och en sak till när man ska byta olja kan man inte göra så här: När man ser att oljan börjar sjunka så häller man i eller måste man byta helt varje gång

Förlåt för allt på en gång men hoppas någon förstår men svara gärna på denna fråga oxå! :)

När man byter olja gör man så här varmkör - öppna oljepluggen(avstängd motor lika bra att jag skriver det) - töm ut den gamla oljan - byt oljefilter( om det finns) - skruva tillbaka plugg - sätt i nytt filter. fyll på ny olja - svårare än så är det inte:tummenupp

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
När man byter olja gör man så här varmkör - öppna oljepluggen(avstängd motor lika bra att jag skriver det) - töm ut den gamla oljan - byt oljefilter( om det finns) - skruva tillbaka plugg - sätt i nytt filter. fyll på ny olja - svårare än så är det inte:tummenupp

Jaha så man ska inte bara hälla i ny olja blandar med det gamla? Utan man ska ha helt ny olja i den när man byter

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Behövde aldrig fylla på olja i min fiddy, bytte den helt var 5-10 timme istället.
Man kör ju inte så många timmar i veckan så känns inte värt att snåla...
Och ljud är jätteheeftigt när man ska visa hojen för polarna, du vill väl inte ha ner volymen så att du ska kunna köra omkring på cykelstigar utan att bli påkommen?
För det kommer du bli, oavsett hur tyst du får den...

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Instämmer med flera. Varför skall du göra något åt ljudet? Det är inte värt det. Som sagt byt olja ofta o smörj och spänn kedja till "spec". Så länge den går bra ge fan i o pilla på något :tummenupp

det där som du skrev "silencer" betyder ljuddämpare på engelska. mer än så är det inte. det är den stora burken längst bak på avgassystemet där avgaserna kommer ut ifall du inte listat ut det än. I den burken finns ett litet rör i mitten, runt det rören finns ljuddämpare-ull (eller matta) av något slag (förhoppningsvis) och det är det man byter ut. Det som du ser utan på är burken som stänger inne ljuddämpar-materialet. mer eller mindre så är det.

Last edited:

Jonas Karlson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2013
Hoj
Soon
Okej tack allihopa för att ni har tagit eran dyra tid för "mig". Jävliigt schysst. Men nu ska jag ta o praktisera med min fiddy. Har fått den i 1:an men nu gäller att få in den i 2:an som jag inte har gjort än men iallafall.

Tack för alla hjälp hittils!

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Okej tack allihopa för att ni har tagit eran dyra tid för "mig". Jävliigt schysst. Men nu ska jag ta o praktisera med min fiddy. Har fått den i 1:an men nu gäller att få in den i 2:an som jag inte har gjort än men iallafall.

uploadfromtaptalk1380535545893.jpg

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.

Med lite glidmedel tjat och tålamod brukar den slinka in.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...