Fiddy

K3mo

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Landskrona
Hoj
fiddy 250cc
Hej jag ska köpa en fiddy orion och tänkte fråga vad jag ska tänka på innan körning vad för olja jag ska använda osv:tummenupp
 

Metaladdict

Härskare
Gick med
21 Feb 2005
Ort
Area 0651
Hoj
Honda CRF 450R -08
Det beror alldeles på hur du vill sköta din kommande hoj. Min cross kör jag på halvbra Texaco-olja (lutar väl kanske lite åt det sämre) för att den är billig och funkar. andra hävdar att inte alls grejerna funkar om man inte har olja som kostar 3000 kronor decilitern, det är väl lite som man själv vill. Byter man väldigt ofta som många gör i fiddys så spelar det egentligen inte SÅ stor roll, det bara låter bra att man "kör på Castrol Überführer 2000".
Jag och far min köpte vår olja, 20 x 1 litersflaskor för ca 500 kr tror jag hos en grossist i Färila, så om du har nån snäll sådan i närheten så går det ju att smöra lite där. :tungan

I övrigt rekommenderar jag att efterdra allt som efterdras går både innan och efter första åkturen, då vissa har haft problem med oönskat lossnande av både mer och mindre viktiga delar på sina Orions.

Vad gäller skydd och dylikt så tycker jag inte du ska pruta på sådant. En ryggskena och en hjälm kan vara väldigt billiga livförsäkringar. Stövlar bör du inte heller vara utan. Vissa kör med sina Etnies-skor, men det anser jag personligen vara idioti. Jag har en kompis som förstörde en sommar för att han krossade sin fot när han hade mjuka skor. Arbetskängor räcker i regel, men riktiga stövlar är ändå bäst.
Crosskläder behöver man ju faktiskt inte ha dock. Det är bara en fråga om bekvämlighet egentligen. Jag klarade mig fint i några månader innan lön med militärbyxor, tshirt och en sunkig jacka jag, så det är inga problem.

Det här gäller även för större lortsprättare, så den som undrar kan ju kolla här. :)

Annars vill jag önska lycka till med nyköpet av leksak! Hoppas du får många problemfria timmar med den! :)
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top