Filma med hastighetsmätaren synlig?

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Jag är nyfiken på hur vi tänker i sverige kring att filma sin körning med hastighetsmätaren synlig vilket de flesta gör.
I usa bland annat tejpar de ofta för mätaren. Hur pass mycket engagerar man sig i att vara anonym i uppläggning av sina filmer för att känna att det känns tryggt?
Eller förlitar man sig på att det inte går att bevisa trafikbrott enbart på att det inte går att se vem som kör?

Har en chinmount på väg hem och tänkte filma lite kurviga landsvägar för att främst kolla på då suget kommer under vintern, men att lägga videon publikt är ju också kul. Och då dök denna fundering upp.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Man blurrar den i Premiere Pro. Finns en bra tracking funktion där man markerar området man vill blurra och sen räknar programmet ut och följer området om man rör kameran.
Funkar bra på regskyltar och dyl också.

Raderad medlem 51742

Guest
Om rättsväsendet vill använda en video man lagt upp publikt för att bevisa fortkörning borde en bättre metod (en hastighetsmätare kan visa fel) vara att helt enkelt bara mäta tiden det tar att ta sig mellan två referenspunkter som man enkelt kan mäta avståndet emellan och sedan räkna ut hastigheten.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Man blurrar den i Premiere Pro. Finns en bra tracking funktion där man markerar området man vill blurra och sen räknar programmet ut och följer området om man rör kameran.
Funkar bra på regskyltar och dyl också.

Viktig funktion.

Ingen vill ju visa hur långsamt dom egentligen kör igenom olika kurvserier.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Om rättsväsendet vill använda en video man lagt upp publikt för att bevisa fortkörning borde en bättre metod (en hastighetsmätare kan visa fel) vara att helt enkelt bara mäta tiden det tar att ta sig mellan två referenspunkter som man enkelt kan mäta avståndet emellan och sedan räkna ut hastigheten.
absolut, men i de fallen så är ju videon spelad i högre hastighet.

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
Förvisso en möjlighet, men borde inte kräva speciellt avancerad videoanalys för att ta reda på om den är uppspeedad eller ej.
nej så är det nog. men många både visar mätaren samt pratar i sina videos. då är ju frågan om lagstiftning räcker för att fälla dessa personer enbart baserat på rösten, eller om man även även måste knyta filmningen och uppladdningen till individen. jämför man sverige mot tex usa så känns det som att man är mer orädd här.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
OT.

När jag känt mig som en racinggud på knäskrap i Ejes på Gelleråsen visade instruktörens film från garminkameran 37 km/h. Mitt ego fick sig en mindre blessyr då.
?Ja tyvärr går det inte så fort som man tycker och när man känner att man nästan hänger av helt är inte hänget så imponerande på film heller ?nä det var bättre förr utan film på det man åstadkommer när man är nöjd ?

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
kruxet för polisen blir ju att bevisa att just du var den som framförde fordonet vid tillfället, så jag bryr mig inte om att blurra hastighetsmätaren

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
När jag nån gång tittar på en video med en mc-chaufför så bryr jag mig inte om hur fort eller sakta det går, det som intresserar mig är hur vägen ser ut, spårval, bromspunkter och hänsyn till andra trafikanter.
Wannabe-spökgösta som gapar i mikrofonen, vrålar fuck off och dojar bort backspeglar är icke av intresse.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Finns det verkligen någon som sitter och tittar på filmer där någon annan håller på och kör runt och leker influencer? Har även svårt att se nöjet av att sitta och titta på mig själv när jag kör

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Finns det verkligen någon som sitter och tittar på filmer där någon annan håller på och kör runt och leker influencer? Har även svårt att se nöjet av att sitta och titta på mig själv när jag kör
Sant. Brukar säga att ingen jäkel är intresserad av att se andras semesterbilder ?

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag har ett par hård diskar med filmer från körningar, men inget av dom är lagda ute på nätet...
Varför vill man lägga ut filmer?. Jag har mina för att kolla på dom själv..

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
?Ja tyvärr går det inte så fort som man tycker och när man känner att man nästan hänger av helt är inte hänget så imponerande på film heller ?nä det var bättre förr utan film på det man åstadkommer när man är nöjd ?
Frågan är om man ska vända på steken och se efter i vilken hastighet som lägst man klarar ett knäskrap? Utan att det blir huvud, axlar, knä och tå av det hela...

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
nä men jag gillar att titta på youtube på kanaler som samlar klipp från krockar och nära-ögat. men de har ju lätt 20 olika personer i en youtube klipp liksom

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Hoj
jag har filmat en del när jag flugit paramotor eller kör min surron i skogen, och det kan jag kolla på ibland och uppskatta trots bristen på kvalité både gällande körteknik och redigering av videon, bara bilden är okej. och det samma gäller andras videos oavsett deras avsikt att bli influenser eller inte.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl mest om du drar snuten mer regelbundet som de kan börja samla på sig filmer du själv lagt ut. Extra intressant om du dessutom figurerar på filmerna på identifierbart sätt med so de kan du ihop en grundlig indiciebevisning för att det är du som kör som en dåre.

Men varför ha med hastigheten? Det är ju onödigt, och ofta irrelevant, och är kameran vinklad så att mätaren syns är det ju mindre av det intressanta att titta på.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år