Finns det fler sträckor som "Slingerbulten"?

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Jag bor ju i Uppsala men utgångspunkt Enköping funkar det med. Och hur lång kan en fikatur vara? 20-30 mil, enkel resa kanske? Lagom för en dag. Inte längre bort än Hälsingland/Dalarna/Värmland/norra Västergötland/Östergötland alltså. Ska man åka 30 mil enkel ska både fikat och vägarna vara bra.

Cribbz

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2014
Hoj
2013, Kawasaki Ninja 300
Håller med TriumphNynäs, om man har sjukt mycket emot Bulten kan man väl dra någon annanstans och köra då...
Så drygt att hata på Rosenhills-fik, imo så är nog Bulten/Rosenhill bland de mer optimala områdena att köra på om man bor i de centrala delarna av stockholm och inte vill åka allt för långt.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
Välkomna upp till Dalarna. Här finns fina vägar o lite blåljus.Peter 1980 du har ju åkt en liten fin väg med skåpbil när du var o tittade påmin gixxer 750.

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
nävekvarn-kvarsebo tycker jag är en skön knixsträcka

https://www.youtube.com/watch?v=bqwDpqf9RO8

Skulle aldrig rekommendera någon att bränna satan på kvarsebovägen som du kör i början av klippet tills du kommer till de lilla samhället. VÄLDIGT smal väg, mycket grus o sten, mycket gupp o upphöjningar och enormt mycket dolda kurvor, som bilar i sin tur inte håller sig slickat på "sin" sida av vägen lätt kan leda till en frontalkrock om nu man ligger i ett högre tempo. _Däremot_ så är ju den andra kvarsebovägen man svänger in till direkt efter man åkt igenom jönåker är ju helt klart värt att åka för dem som inte har vart där ännu.

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Hoj
Hayabusa Turbo
Vägen mellan Frändefors och Uddevalla gillar jag. Bitvis ganska rät med höga farter men oxå kurvig och kuperad på sina ställen. Ger lite Isle Of Man-känsla tycker jag.

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Hoj
R6 -05
Tack för ett konkret förslag (och inte bara gnäll samt snack om fina vägar i Dalarna etc som inte känns som ett alternativ till Bulten), kanske inte lika gasvänlig som Bulten efter att ha "kört den" i Google street view men trevlig ändå.

Några fler förslag på vägar? Rimligt avstånd 3-5 mil från tullarna.

Flerpen

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Gsx-r 750 y, Husaberg 450. Suzuki katana. Hunter 50.
Tycker om att köra till vaxholm via värmdö.
Brukar köra gamla värmdövägen hela vägen trots 50 sträckor som kan vara lite sega, sen tar jag bara vänster på 274 och avslutar med fika i vaxholm. Vill man ha en extra utflykt kan man köra en avstickare mot bullandö.

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
sɐəɹpuɐ;6039822 skrev:
Jag bor ju i Uppsala men utgångspunkt Enköping funkar det med. Och hur lång kan en fikatur vara? 20-30 mil, enkel resa kanske? Lagom för en dag. Inte längre bort än Hälsingland/Dalarna/Värmland/norra Västergötland/Östergötland alltså. Ska man åka 30 mil enkel ska både fikat och vägarna vara bra.
Torsångs cafe strax söder om Borlänge. En kaffe och deras macka "hästräka" och dagen är räddad.Samt att skinnstället kan bli trångt. :)

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
"hela skåne är full av "bultensträckor"

Måste man inte ha visum för att åka dit? :hihi

Richard

21st century digital boy
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Gixxer
Kan vi inte göra så att att alla de som tycket att fiket är högst mediokert eller att det bara är några få kurvor som är sjysta ger f-n i att köra/fika där, då blir det ju inte så trångt för oss som fortfarande tycker att både fiket o vägen är bra.
Det dräller ju inte av ställen dit man lätt kan åka o fika efter jobbet och samtidigt få 10 mil på hoj med lite kurvor.

Och framförallt - om du ska krascha kan du fan åka nån annanstans :mad:

Andreas

Medlem
Gick med
12 Jan 2014
Hoj
Honda VFR1200F
Torsångs cafe strax söder om Borlänge. En kaffe och deras macka "hästräka" och dagen är räddad.Samt att skinnstället kan bli trångt. :)

Torsång hade jag glömt. Det fanns på att göra-listan hela förra sommaren men det blev aldrig av. Bättring i år.

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
en annan dum grej med Bulten är ju fotokurvan.

Där har iaf jag kört långt över min förmåga för att "styla" :dummer

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7

Ett bra tips om man vill ha kul och lite välgång i livet är väl att upptäcka att det faktiskt finns en värld - en ganska schysst sådan - utanför tullarna...?

en annan dum grej med Bulten är ju fotokurvan.

Är "fotokurvan" möjligtvis en höger en liten bit efter vägbytet om man åker från Rosenhill mot Tungelsta...? I så fall, vem sjutton är blondinen som står i diket och fotar motorcyklister...? Fick du möjligtvis med mitt något effektfulla skrap häromveckan...? Nej, inte knäskrap. Däremot tidernas centralstödsskrap då jag färdades på en XJR 1300 med...måttlig markfrigång.

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Tack för ett konkret förslag (och inte bara gnäll samt snack om fina vägar i Dalarna etc som inte känns som ett alternativ till Bulten), kanske inte lika gasvänlig som Bulten efter att ha "kört den" i Google street view men trevlig ändå.

Några fler förslag på vägar? Rimligt avstånd 3-5 mil från tullarna.

Om jag skall svara på den frågan så måste jag skriva en doktorsavhandling i den här tråden och det har jag inte tid med :)

Det här svaret borde dock hjälpa dig:

1. Köp den här kartan i länken nedan. (Värd varenda spänn. Jag har slitit ut min.)
2. Hoppa över alla numrerade vägar. Röd väg = Rekommenderad MC- väg. Randig väg = Grusväg.

https://www.liber.se/Kartor/Stockholmskartor/Fritidskartor/MC-kartan-ostra-Svealand/

EDIT: Sorry, jag trodde helt ärligt att ursprungsfrågan var trollning. Nu skall jag vara mindre dryg :)

Last edited:

Road-Ragge

vägkonnessör
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Yamaha NMAX 125...vilket j-la drag!! :)
Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten